čtvrtek 2. prosince 2021 Blanka

Nový úsek D3 je připraven pro předčasné užívání

V pátek ráno před prázdninami bude zprovozněn nový úsek dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. Letos bude zproštěn od poplatku za dálniční známku. Snížená rychlost bude jen v napojení na začátku a na konci tohoto 25kilometrového úseku do listopadu.

„Protože je stavba v předčasném užívání, budou i po zprovoznění probíhat dokončovací práce - osazování zeleně, oplocení či měření hlukové zátěže tak, abych Ředitelství silnic a dálnic mohlo požádat po dokončení prací o vydání kolaudačního rozhodnutí,“ uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Podle mluvčí sdružení zhotovitelů stavby Edity Novotné se termín podařilo splnit jen díky maximálnímu nasazení lidí. „Na průběh výstavby měla již na počátku nepříznivý vliv skutečnost, že v době, kdy jsme zakázku získali, neměl investor (ŘSD) ještě všechna stavební povolení. Staveniště jsme proto přebírali postupně, a to narušilo původní harmonogram prací,“ řekla Novotná.

Letos pak do výstavby zasáhlo nepříznivě extrémní počasí. Kvůli nezvykle dlouho trvajícím nízkým teplotám nebylo možné zahájit pokládku asfaltových směsí podle původního harmonogramu. Tyto práce mohly být zahájeny až v posledním dubnovém týdnu.

Další komplikací pak byly počátkem června intenzivní srážky spojené se záplavami, které nejenže přerušily práce na stavbě, ale způsobily i škody na některých stavebních objektech.

„Na řadě míst došlo k sesuvu ornice, zaplavena byla kanalizace a paty násypů, narušena byla koryta vodotečí. V samém závěru pokládkových prací byli zaměstnanci vystaveni mimořádně těžkým pracovním podmínkám vzhledem k vlně veder. Asfaltová směs měla více než 160 stupňů Celsia a teplota vzduchu překračovala v průběhu dne 35 stupňů,“ uvedla mluvčí.

Díky maximálnímu nasazení lidí se ale stavbu podařilo připravit pro předčasné užívání před prázdninami, jak při své nedávné návštěvě staveniště slíbil ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS).

Stavbu za více než deset miliard korun realizovalo sdružení STRABAG a.s., Metrostav a.s., Eurovia CS a.s. a Inženierské stavby a.s. Zahájena byla v roce 2009 a byla rozdělena do dvou úseků. Celkem měří přes 25 kilometrů.

Součástí stavby je i 42 mostů. Nejdelším je přes Lužnici měřící 1063 metrů. Stojí v zátopovém území Lužnice, proto byl založen na pilotách. Přemostil silnici E55, železniční trať, údolí řeky a soustavu plynovodů, včetně doprovodných kabelů. Pro každý směr je samostatný most, pravý most má 21 polí a levý 22 polí o proměnném rozpětí 30 až 65 metrů.

Zajímavým stavebním dílem na novém úseku D3 je 554 metrů dlouhý most přes rybník Koberný, postavený metodou letmé betonáže. „Tato metoda umožňuje výstavbu z betonových zárodků na pilíři a tím je minimalizován nepříznivý vliv na stávající přírodní prostředí pod mostem. Most je založen přímo v rybníce na 230 velkoprůměrových pilotách dlouhých až 36 metrů. Při betonáži bylo zpracováno 14 tisíc metrů krychlových betonu,“ uvedla mluvčí.

Součástí stavby bylo 277 stavebních objektů, mimo jiné deset protihlukových stěn o celkové délce 3,6 kilometru a osm mimoúrovňových křižovatek. Největší jsou u Plané nad Lužnicí a u Žíšova.

Při budování úseku bylo vytěženo téměř tři miliony metrů krychlových materiálu. Používán byl do násypů, do aktivní zóny však většinou nebyl vhodný. Pro posledního půl metru plochy vozovky byl proto podle mluvčí používán dovezený materiál z okolních lomů.

Zdroj: ČTK

Štítky dálnice D3, úsek Tábor - Veselí nad Lužnicí, předčasné užívání

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.