sobota 16. října 2021 Havel

Splavnění Vltavy – Díl IV. - Čas je rychlejší než voda.

V přístavišti v Českém Vrbném je idylický klid. Na řekou se chechtají poletující rackové. Mírný vítr přináší typickou vlhkou vůni říční vody. Nad hladinu vyskočí ryba . A na řece se pohupují dvě lodi. Jejich obraz opakuje vodní hladina a drobné vlnky rozehrávají hru s barvami lodí, bílou a čevenou.Zvláštní, trochu až strnulý klid.

Kontrastem k němu je příchod Štěpána Macharta, který se náhle objeví. Rychlý krok a energická gesta člověka, který ví, že musí stihnout za den víc, než je běžná norma. Majitel a správce části areálu na hosínském letišti, A majitel a provozovatel lodní dopravy. Člověk, který má den rozplánován ne na hodiny, ale na minuty. Ve dnech, kdy přípravy na spuštění lodní dopravy po Vltavě finišují, možná i na vteřiny. Potvrdí to hned v úvodu rozhovoru, který se týká, jak jinak, právě zahájení lodní dopravy.Nepočká na první otázku. Rovnou upozorní, že nemá moc času, protože....

„...od rána jsem se nezastavil. Stejně tak včera a předevčírem. Teď jedu ze Zvíkova, tam také máme lodě, bylo třeba vyřešit nějaké provozní záležitosti. Většinu času mi teď seberou přípravy té sobotní slávy, lodě jsou na vodě, takže teď je aktuální zkušební provoz, vychytáváme technické věci a vážně nevím, co dřív...tak se ptejte!“

V tónu hlasu zazní nevyslovené „Ptejte se, ale rychle...“. Skrytá netrpělivost se ale rychle změní
v zaujetí. Stačilo se zeptat na lodi, které budou cestující po Vltavě vozit.

„Jak vidíte, lodi máme dvě. Ta menší, Altona, to je stará německá loď, z roku 1937, původně byla
v přístavu v Hamburku.“

„Promiňte, ale...to je historické plavidlo, ne? Odpovídá její technický stav současnosti?“

„Samozřejmě! Loď je technicky naprosto v pořádku, ta je vyšperkovaná, její kapitán si jí hledí. Jinak by ani na vodě být nemohla, stav lodí podléhá velmi přísným technickým a bezpečnostním kontrolám! A naopak, tím, že je tak stará, je to unikát, třeba Němci jsou z ní přímo nadšeni, ale obdivují ji i Češi, je technicky dokonalá. Patří k menším lodím, sveze se na ní 12 lidí.
Druhá,větší  loď byla při spuštění na vodu slavnostně pokřtěna, jmenuje se Vojtěch Lanna, na počest průkopníka lodní dopravy po Vltavě. Vojtěch Lanna sveze až 80 cestujících, mohl by i více, ale my jsme chtěli, aby cestující měli při plavbě určitý komfort, takže paluba je upravena, jsou tam stolky, křesílka, bude možné během plavby podávat občerstvení . Obě lodi mají paluby zastřešené, takže cestující budou v pohodě i při dešti, ale chceme na Vojtěchu Lannovi vybudovat ještě sluneční palubu.Prostě vyhlídková plavba se vším, co k ní patří!“

Rozhovor je na chvíli přerušen příjezdem skupiny cyklistů. Zastavují, obhlíží přístav a lodě a vyptávají se. Štěpána Macharta to nepřekvapí:

„Pořád sem přijíždí a přichází lidé, dívají se, ptají, jsou zvědaví a většinou chválí, na sobotu se těší a na plavbu také. Už máme plavby dopředu zamluvené, zájem mají školy, školní výlety, taky firmy pro své zaměstnance, plavbu si objednal i zájezd seniorů z Brna, už se ozvaly i budějcké hotely, ty to berou jako novou atrakci pro své hosty. Ve světě tohle funguje, když vezmete plavební kanály v Holandsku, Severním Irsku, Belgii ...A to bych řekl, že je naše krajina kolem Vltavy hezčí, zajímavější...“

Oponenti projektu ale argumentují, že na trase z Budějc lidé uvidí leda tak paneláky a supermarkety?

„ Ano, na části trasy je tahle výstavba, ale – z vodní hladiny, z toho nezvyklého pohledu je i tohle zajímavé. A potom dál už je k vidění hezká krajina a až bude dokončen další úsek, který povede kolem Purkarce a Hněvkovicemi, tak to jsou nádherné přírodní úseky, které lidi nadchnou. A nejde jen o přírodu, třeba sklopný most, to je taková technická dokonalost, zajímavost, určitě stojí za to ji vidět! Stoupání lodi v plavební komoře je taky zajímavé.“

Jak dlouho bude vlastně plavba na trase Budějce – Hluboká trvat?

„Teď jsme dělali zkušební plavby, plavba trvá zhruba hodinu“.

Jakou rychlostí loď pluje?

„ Může plout až 18 kilometrovou rychlostí, ale protože půjde o plavby vyhlídkové, tak bude rychlost pomalejší, nechceme, aby lidem vítr hvízdal kolem uší, chceme, aby se na lodi cítili dobře a měli pocit pohody.“

Pocit pohody nemají zřejmě ti, kteří upozorňují na negativní důsledky plavby pro ekologický systém řeky. Jsou jejich námitky opodstatněné?

„Ale vůbec ne. To je hledání problémů tam, kde nejsou. Projekt byl posuzován i z ekologických hledisek a kdyby bylo něco špatně, neprošel by, tomu věřte. Argumenty, že plavba způsobí erozi břehů...nezpůsobí, břehy byly buď už historicky, nebo právě v rámci projektu, zpevněny. Život fauny na březích také narušený nebude, lodě poplují středem řeky, plavební dráhy, ne u břehu. A ryby? Ryby budou mít díky plavbě víc prokysličenou vodu. Kdekoliv pluje loď, vyskakují a plují
za ní ryby, to ví každý rybář nebo ten, kdo má s loďmi zkušenosti.“

Takže se při plavbě cestující setkají i s vodní faunou. Ovšem setkají se především s posádkou. Jaká bude?

„Na obou lodích bude kapitán a lodník, mají samozřejmě odpovídající zkoušky způsobilosti k řízení lodi, mají také bohaté praktické zkušenosti, poznal jsem v téhle branži hodně lidí, dobrých i horších a musím říci, že tito naši současní patří k nejlepším.A to mi připomíná, že vlastně ještě musím jednomu z nich zavolat a potom musím....“

Pohled na hodinky zdůrazní netrpělivost, která se náhle zase v hlase Štěpána Macharta objeví. Jasný signál k ukončení rozhovoru. Loučíme se, nechybí připomínka Štěpána Macharta, že se v sobotu těší s Budějčáky na shledanou...a odchází. Rychlým, energickým krokem člověka, který ví, že voda ve Vltavě teče relativně pomalu, ale čas utíká rychle a sobota 11.června je velmi blízko.

Díky za rozhovor a za váš čas, pane Macharte.

Autor: Askew X, BD

ČTĚTE TAKÉ:

Vltavská Premiéra.

Splavnění Vltavy – Díl II. - Den D

Splavnění Vltavy – Díl I. - PROLOG (věnováno Vojtěchu Lannovi).

 

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.