Počasí dnes16 °C, zítra21 °C
Čtvrtek 28. března 2024  |  Svátek má Soňa
Bez reklam

Za Beneše se stavělo i bez dotací. Bývalý primátor je už ale bez ambicí a městu nepomůže

V anketě Budějcké Drbny o nejlepšího primátora Českých Budějovic vyhrál Miroslav Beneš, který byl u moci v letech 1994 až 1998. Mrzí ho současná doprava a zavedl by tresty při propagaci džihádu a šaríi. Po neúspěšných volbách v roce 2014 se už do politiky nechce vracet.

Když se ohlédnete za obdobím, kdy jste byl primátor Českých Budějovic, jak byste jej zhodnotil?
Čtyři roky v čele Českých Budějovic mě stály osm let života. Když jdu ráno kolem radnice, tak v okně primátora je tma. To za mě nebývalo. Chodil jsem do práce nejprve na sedmou, pak na osmou a končil jsem třeba i ve 23 hodin. Veškerou energii jsem věnoval městu a myslím si, že lidé to viděli. Když budu posuzovat ty, kteří již skončili, tak si myslím, že málokterý může říct, že za sebou má práce v rozsahu zrekonstruované radnice, plovárny, Dlouhého mostu a jiných masivních rekonstrukcí ulic nebo kanalizací. Tehdy dotace skoro nebyly, takže na vše se muselo šetřit. A dosáhnout jsme toho museli šetřením na provozu. Čili šlo o dennodenní hádání se o každou korunu z veřejných peněz. Myslím, že v zastupitelstvu jsou ještě matadoři, kteří si pamatují, jak jsem k sestavování rozpočtu přistupoval. Každý ředitel a vedoucí musel přesně odůvodnit dané částky. Když to nedokázal, tak se škrtalo. Díky tomu jsme mohli investovat.

V uplynulých volbách v roce 2014 jste kandidoval za stranu Toryové.
To, že jsem kandidoval, byla snaha ukázat, co se s městem dá dělat. Zmíním jednu věc, za kterou mě mnozí kritizovali a kterou jsem nazval spousta obchvatů města. V té době bylo jasné, že se může sehnat hodně peněz na rekonstrukci komunikací druhé a třetí třídy. Město České Budějovice se nepřipravilo a kvůli tomu se opravilo málo. Kolem Českých Budějovic přitom mohly být zrekonstruované všechny komunikace třetí a druhé třídy, protože peněz bylo opravdu dost a stačilo se na to připravit. Kdybych seděl na radnici, tak to připraveno bylo. Byť silnice nejsou v majetku města, ale kraje. Stačilo ho jen popostrkovat.

Kdybyste uspěl, co jste měl v plánu?
Základem byl selský rozum, takže když například vidím, jak obyvatelé Roudného přes dva roky čekají, až bude zrekonstruovaná komunikace, tak jenom kroutím hlavou. Asi by se dodavatelé divili a garantuji, že by stavba byla výrazně rychlejší. Takže plán byl řešit vše selským rozumem s dostatečnou mírou zkušeností a podpořit pracovité lidi.

Bral jste nezvolení jako velký neúspěch?
(úsměv) Jak řekla moje žena: „Jsem ráda, žes to zkusil, a ještě radši, že jsi neuspěl.“

Jak si podle vás vede současný primátor pan Svoboda?
Panu Svobodovi jsem kdysi, v minulém století, předával PR věci Jaderné elektrárny Temelín. Bylo to v roce 1992, takže pana Svobodu znám. Každopádně vím, že je zatížen složitými vztahy a vazbami. Jestliže je v Radě města sedm lidí, kteří jsou placeni z veřejných peněz, tak je to sprosťárna.

Sledoval jste oslavy 750 let města?
Něco jsem sledoval. Když jsem se bavil s lidmi ve městě během volební kampaně, tak vzpomínali na oslavy při otevření Dlouhého mostu. Myslím si, že tehdy bylo prostředků jak finančních, tak i technických výrazně méně. Za nejhezčí oslavu jsem považoval animaci Černé věže. Tím Budějovice předběhly řadu světových měst. To se konalo v roce 1997. Slavnosti 750 let jsou udělané hezky, byť myslím, že za tolik peněz mohlo být více muziky. Jsou mířeny na děti a jen je škoda, že organizátorům ne vždy přeje počasí.

Co teď děláte?
Pracuji v Praze na Nejvyšším kontrolním úřadu.

Když zhodnotíte 17 let, což je doba od vašeho primátorského konce, co se v Budějovicích změnilo?
Z hlediska dopravy se to jen zhoršilo a z hlediska upravenosti města se to samozřejmě zlepšilo.

V dopravě se často mluví o preferenčních pruzích pro MHD a zanádražní komunikaci.
To není vůbec jednoduchá věc. V některých případech preferenční pruhy pomohly, v některých ne. Abych byl konkrétní, tak nájezd na Mariánské náměstí z Pražské je jednoznačně plus. Naopak když vidím cyklistu na Lidické, který by správně měl jet mezi kamionem a autobusem, tak je to postavené na hlavu. Myšlenka zanádražní komunikace vznikla někdy v roce 1996, nebo 1997. Její realizace trvá dlouho, což je u podobných staveb ale obvyklé. Někdy jsou ale bohužel podobné projekty také poněkud předražené. Třeba jde o nesmyslné nájezdné hrany u kruhových objezdů. V tom vidím pouze snahu utratit peníze.

Co byste chtěl vy v dopravě změnit?
Žádný zázračný lék na řešení dopravy ve městě neexistuje. Mnoho lidí chce jet do města a město jim to musí umožnit, protože jinak se vyprázdní centrum. Bez obchvatu až po Kamenný Újezd to nejde. Mám pocit, že šarvátkám na radnici věnuje vedení města víc času, než bombardování Prahy, aby se stavělo. O komunikacích kolem města jsem již mluvil. Mohlo jich být zrekonstruováno více. O cyklistické dopravě mnozí hovořili, ale tolik stezek, jako jsme nastartovali za mě, nikdo neudělal. A to zdůrazňuji, že nejsme schopni vyčerpat všechny dotační peníze.

Máte i nadále politické ambice?
Ne.

Horkým tématem je migrační krize.
Ona to není pouze migrační krize, ale jeden z projevů současného světa. Máme kolem sebe lidi, kteří se chtějí podílet o náš blahobyt a někteří z nás jsou připraveni ho s nimi sdílet, jiní nikoliv. Neuvědomujeme si zřejmě, že není možné sdílet ho s někým, kdo má úplně jiné hodnoty. Jestliže nejsme schopni lidi, kteří uznávají džihád a šaríu, izolovat, tak se brzy budeme dívat na jejich další a další expanzi. Můj pohled je, že propagaci šaríi a džihádu máme postavit na stejnou úroveň jako propagaci nacismu s tvrdým trestáním odnětím svobody nebo vyhoštěním. Dále je potřeba dramatické zesílení práce bezpečnostních složek, které se budou infiltrovat do tohoto prostředí přes muslimy. Je-li pravda, že existuje tichá muslimská většina, tak ať pomohou zpravodajským službám. Není-li to pravda, pak se musíme izolovat. Například letos v červnu jsem se byl konečně podívat v Londýně. Naivně jsem si myslel, že tam s tím mohou něco udělat. Nemohou… Civilizace se tak posunula, že muslimové jsou součástí Británie a není možné udělat jakékoliv oddělení. Můžeme doufat, že opravdu existuje muslimská většina, která se na násilí dívá stejně jako my.

Během prezidentských voleb jste byl vyjednavačem Václava Klause.
Panu Klausovi jsem nabídl, že povedu kampaň za jeho zvolení. On to přijal a já jsem s pomocí mnoha dalších kampaň postavil tak, že to vyšlo.

Kdy jste s ním byl naposledy?
Naposledy jsem ho viděl asi před dvěma roky.

Schvaloval jste jeho krok s amnestií?
Za amnestii ho neodsuzuji, protože si myslím, že jisté milosrdenství v delších časových intervalech přijít má. Pan Klaus to udělal vlastně po více než dvaceti letech od poslední rozsáhlé amnestie. Takže mu ji nevyčítám. Co mu ale vyčítám, je nepřipravenost, na kterou jsem u něj nikdy nebyl zvyklý. Nebyl připravený na prezentaci amnestie a neměl to ani celé promyšlené. Když si vzpomeneme, tak na Nový rok odkázal v projevu na stránky Pražského hradu, kde bylo napsáno, že amnestie se netýká recidivistů, ale amnestie se jich týkala. Pana Klause jsem znal jako perfekcionalistu a člověka, který přemýšlí nad svými tahy několik kroků dopředu. V tomto případě mě ale zklamal a překvapilo mě to.

O vás se vědělo, že jste měl pře s Pavlem Dlouhým, který na jihu Čech patří mezi vlivné osoby.
Ano, už od roku 1994. Má představa propojení ekonomické a politické moci byla výrazně jiná, než jeho a mých následovníků. Nemyslím, že strany či sdružení mají být někým vlastněny. Prosazoval jsem jasnou zodpovědnost a odmítal jsem realizovat vůli jakéhosi zákulisí.

A jaký je váš názor na nový sportovní komplex místo současné sportovní haly?
Sportovní hala potřebuje zrekonstruovat. Na tom se shodneme. Musí mít vyšší strop, aby se v ní mohl hrát mezinárodní volejbal a nové zázemí. Nemyslím si, že má město 800 milionů, aby mohlo postavit novou halu. Jakkoliv se mi návrh haly Jirky Stříteského líbil, tak nejsem zastánce této stavby.

Autoři | Foto Dominik Svoboda

Štítky primátor, České Budějovice, Miroslav Beneš, doprava, peníze, Václav Klaus, Drbna.cz, Praha, Dlouhý most, Jaderná elektrárna Temelín

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Za Beneše se stavělo i bez dotací. Bývalý primátor je už ale bez ambicí a městu nepomůže  |  Život a styl  |  Drbna  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.