V retro zápase Motor v sezóně připomněl jediný českobudějovický ligový titul z roku 1951, ale rozhodně je na místě zviditelnit i další kulaté výročí. Před čtyřiceti lety získala parta kolem kapitána Dvořáka či útočníka Pouzara, s trenérem Pražákem na lavičce, stříbrné medaile. Od té doby budějovický hokej lepší umístění nezaznamenal.
O zlato tehdy připravily českobudějovický tým Vítkovice. České Budějovice ani Vítkovice přitom nevstupovaly do sezóny v roli favorita. Tím bylo v dvanáctičlenné tabulce Kladno, v jehož týmu řádil kanonýr Milan Nový, nebo také Dukla Jihlava. Motor dokonce v předchozí sezóně skončil až na osmé příčce. Českobudějovického týmu se po ní chopili noví trenéři, bývalí hráči Karel Pražák a Petr Podlaha. A museli se obejít bez Jiřího Lály, který odešel na vojnu do Dukly. I proto možná byli trenéři v předsezónních prognózách opatrní a avizovali, že cílem je udržení rok starého postavení.
Sezóna 1980/1981 přinesla jedno velké novum ve svém herním řádu, když byly experimentálně zrušeny remízy. Namísto dříve zaběhlé dělby bodů tak nově v případě nerozhodného výsledku následovalo prodloužení či samostatné nájezdy, vítěz pak bral dva body, stejně jako kdyby vyhrál v základní hrací době, poražený nic. Kdyby zůstalo při starém, slavily by titul České Budějovice. Ale popořadě.
Motor vstoupil do sezóny fantasticky, prezentoval se líbivým hokejem, poprvé padl až v 7. kole a v sezóně se přetahoval s Vítkovicemi o první místo. Dařilo se především Miroslavu Dvořákovi, Jaroslavu Pouzarovi či Norbertu Královi, ale skvělé výkony předváděli i debutující brankář Gula nebo obránce Míšek, při pohledu na tehdejší soupisku je znát, jakou silou tým disponoval. Českobudějovický celek v nastoleném tempu nepolevoval a v sezóně si připsal dokonce třináct výher v řadě! Jenomže v poslední čtvrtině přišly prohry se Spartou (Motor přitom vedl již 4:0, aby nakonec prohrál 5:6), Vítkovicemi a na Kladně a Českobudějovičtí spadli na druhou pozici za Vítkovice. A ty už se do konce ročníku sesadit nenechaly (play-off se nehrálo), stejně jako Motor své poslední zápasy zvládly a mohly slavit titul, na Motor po výjimečné sezóně zbylo s dvoubodovou ztrátou stříbro. Motor ze 44 zápasů slavil 30 výher v základní hrací době, tři v prodloužení či nájezdech.
Výjimečné výkony Českobudějovických nezůstaly bez odezvy. Petr Míšek si ve své premiérové sezóně hned vysloužil pozvánku do reprezentace a zahrál si i na světovém šampionátu. „Pro mě to byl šok, po první celé sezoně v klubu najednou hrát na mistrovství světa,“ vzpomínal po letech. Bronz na mistrovství světa vedle něj slavili z týmu Motoru ještě Dvořák, Pouzar, Korbela a Král. V anketě Zlatá hokejka za sezónu 1980/81 skončil Miroslav Dvořák na druhé pozici a Jaroslav Pouzar na páté příčce. Vyhrál Milan Nový, na třetí pozici pak skončil Jiří Lála, který v Dukle Jihlava nasázel čtyřicet gólů, ale o českobudějovické stříbro přišel.
Není divu, že tehdejší členové kádru na sezónu i po čtyřiceti letech s láskou vzpomínají. Škoda jen, že u toho nemůže být kapitán Miroslav Dvořák, který v roce 2008 podlehl rakovině. Stříbrnou sezonu má v paměti nesmazatelně zapsanou i Václav Mařík, pro kterého byla sezóna závěrečnou v jeho kariéře. „Člověk na to vzpomíná, že to byla velká škoda. Poprvé byly zrušeny remízy, kdyby k tomu nedošlo, tak jsme vyhráli my. Bohužel jsme o to ale přišli,“ smutní Mařík. Tehdejší trenér Karel Pražák si je vědom, že jeho tým byl tehdy extrémně silný, ale při vzpomínce zmiňuje i specifika tehdejší doby, kdy dle něj nebyli všichni hráči placeni fabrikou Motoru a nedostávali například odměny za vítězné zápasy. „My jsme měli nejlepší mužstvo v lize. Bohužel jsme jako klub byli v jiné pozici. Neměli jsme dostatečně silné zázemí. Když nemáte hráče pod jednou střechou, těžko pro ně vyjednáváte nějaké mimořádné peníze,“ hodnotí Pražák.
Gula, Plánička – Kočer, Dvořák, Kolda, Joun, Míšek, Jan Podlaha, Novák, Květoň – Caldr, Mec, Čech, Pouzar, N. Král, Tlačil, Korbela, Klabouch, Mařík, Hubáček, Anderle, Liška, K. Caldr, Božek.
O stříbrné sezóně vyšla kniha Miroslava Mayera Stříbrní mistři.
Text byl původně publikován na klubovém webu HC Madeta Motor České Budějovice.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.