Nedělní odpoledne bude na Dvořákově nábřeží v Praze patřit celosvětově známé akci. Na Red Bull Letecký den se chystá i jedna budějcká posádka. Se strojem nazvaným Flint Bull budou Jihočeši bojovat nejen proti nabité konkurenci, ale také s fyzikálními zákony a sami se sebou.
Jan Čížkovský, otec myšlenky zúčastnit se Red Bull Leteckého dne, pokoušel štěstí už v roce 2006, kdy se tahle soutěž pro všechny nadšené dobrodruhy, kreativní konstruktéry i vzdušné snílky uskutečnila v Praze naposledy.
„Tehdy jsem se ale mezi čtyřicet účastníků nevešel. Mraky času jsem strávil sháněním posádky, pak mi ale chyběl čas na návrh letadla. Letos jsem to udělal obráceně. Až když mě vybrali, začal jsem přemýšlet, kdo poletí se mnou,“ líčil Budějcké Drbně Jan Čížkovský.
Oproti týmům, za nimiž stojí silní sponzoři, a také několika profesionálním či školním projektům s možností návrhu letadel v počítačových programech, výroby dílů na CNC strojích nebo tisku na kartony, vznikalo letadlo budějcké posádky doslova na koleni
„Dostal jsem přihlašovací balíček, neboli papír, tužku a základní pravidla, podle kterých jsem musel nakreslit takové letadlo, aby bylo nejen kreativní a zaujalo porotu, ale také, aby teoreticky někam doletělo. Jelikož jsem do toho nechtěl utopit desítky tisíc, zjišťoval jsem, kde mi dají něco zadarmo nebo se slevou. Převážnou část našeho stroje tvoří dřevo,“ popsal Jan Čížkovský výrobu letadla, která trvala asi dva měsíce.
Celý stroj by měl být navržen tak, aby plaval a po přistání do Vltavy se nepotopil. Jak vlastně vznikl nápad postavit zrovna Flint Bull? „Na videích z minulých ročníků jsem okoukal, že spousta lidí se inspiruje kreslenými filmy, a tak mě napadlo udělat stroj po vzoru Flintstonů. Teoreticky se dalo postavit jednoduše, ale zase až tak jednoduché to nebylo,“ svěřil se kapitán letců z Českých Budějovic.
Posádka ve složení Jan Čížkovský, Tomáš Navara, Aleš Koudelka a Radek Sedláček se do Prahy jede především pobavit. „Když jsem viděl, s čím bude soutěžit konkurence, iluze o vítězství si rozhodně nedělám,“ usmál se Čížkovský. Přitom odměny pro ty nejlepší jsou velice zajímavé - vítěz dostane čtvrtmilionovou odměnu, posádka na druhém místě 150 a bronzoví medailisté 100 tisíc.
Týmy budou muset perfektně ovládnout hned tři oblasti, které bude porota posuzovat - délku letu, kreativitu jejich designu a předletovou 30sekundovou show na šest metrů vysokém můstku, která posádkám zaručí přízeň diváků. „Snažte se prostě doletět, jak nejdál to půjde,“ připomínají organizátoři.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.