O krok blíže k realizaci má dlouho připravovaný projektu tunelu pod českobudějovickým nádražím. Kraj získal stavební povolení, díky čemuž by podle hejtmana Martina Kuby (ODS) mohla za předpokladu, že nebudou žádné komplikace, začít na konci příštího roku stavba.
Stavební povolení získal Jihočeský kraj v minulím týdnu. „Stavba, o které se roky jen mluvilo a žádné politické vedení ji nebylo schopné reálně připravit. Teď musíme ještě počkat na případná odvolání, dotáhnout projektovou dokumentaci pro provedení stavby a budeme soutěžit zhotovitele. Takže bychom na konci 2026 nebo na začátku 2027 mohli začít stavět,“ napsal jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS) na Facebooku.
Středa, 16. dubna 2025, 19:04
Plánovaná stavba tunelu pod českobudějovickým nádražím začne podle jihočeského hejtmana Martina Kuby (ODS) příští rok a potrvá zhruba pět let. Odhadované náklady jsou kolem 4,5 miliardy korun. Podle hejtmana půjde o nejsložitější stavbu v novodobé...
Hejtman už dříve uvedl, že půjde o nejsložitější stavbu v novodobé historii města. Tunel má propojit ulici Mánesova se čtvrtí Suché Vrbné, kde vyústí do dvou ramen. Jedno navede dopravu do Dobrovodské ulice a druhé do ulice U lávky. „Bude to nejsložitější stavba, kterou České Budějovice zažily, protože se bude vždy sundávat část kolejí na příjezdu vlaků na nádraží, což bude provázeno uzavírkami tratí. Ale jedná se o stavbu, která je potřebná. Protože pro propojení centra města s částí za nádražím jsme limitováni pouze současným podjezdem u viaduktu, který nelze rozšířit," uvedl Kuba.
Nový tunel pod nádražím bude měřit zhruba 400 metrů. Výška bude 4,2 metru. Předpokládané náklady jsou 4,5 miliardy korun. Investice se bude dělit do několika částí, které se týkají i staveb na povrchu tunelu. Proto také některé položky bude hradit Správa železnic a město České Budějovice. „Tím, že bude financování rozloženo do několika let, bychom to měli snadněji zvládnout," řekl Kuba.
Komplikace v celé stavbě mohla způsobit iniciativa, která se snažila, aby ministerstvo kultury prohlásilo lávku, spojující Suché Vrbné s centrem města , za kulturní památku. „Pojďme zachránit Budějovickou lávku. Je z roku 1907, byla by velká škoda ji odstranit, na to místo patří. Třeba Vyšehradský železniční most z roku 1901 je národní památka,“ napsala na sociální sítě autorka iniciativy vystupující pod jménem Pata Pavelova.
Úterý, 8. července 2025, 15:00
Ocelová lávka z roku 1907, která spojuje centrum Českých Budějovic se Suchým Vrbným, má kvůli výstavbě dopravního tunelu zmizet. Část veřejnosti ji ale chce zachránit a usiluje o to, aby se stala kulturní památkou. Pokud se tak stane, mohla by...
Hejtman už tehdy připustil, že pokud by ministerstvo na návrh přistoupilo, mohlo by to znamenat zastavení celého projektu. Podle nejnovějších informací ale ministerstvo kultury řízení o prohlášení za národní kulturní památku ani nezahájí. Kuba uvedl, že to považuje za „velmi rozumné“.
„My bychom pro celý průběh stavby měli postavit provizorní lávku, kterou by mohli všichni používat a na konci stavby by měla vyrůst úplně nová. Tunel není zdaleka jen nějakým propojením Pětidomí s centrem města, jak někteří argumentovali. Je velmi důležitým propojením na zanádražní komunikaci, a tedy jedním z nájezdů na dálnici. Vzhledem k tomu, že viadukt na Rudolfovské nelze nijak stavebně rozšířit, tak právě tunel bude důležitou součástí dopravního skeletu nejen města, ale celé aglomerace a spolu s druhou etapu Jižní tangenty, která napojí celé Trhovosvinensko na dálnici pak odlehčí přetížené Rudolfovské a Novohradské," komentoval na svém profilu.
Úterý, 5. března 2024, 18:31
Každý den ji využívají lidé, kteří míří z centra města směrem k Suchému Vrbnému. Lávku přes vlakové nádraží v Českých Budějovicích však čeká proměna. Radní nyní vybrali budoucí podobu nové stavby. Ta stávající zmizí na nezbytně nutnou dobu, uvedl...
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám