úterý 21. ledna 2020 Běla

Na trase obchvatu Budějc může hrozit sesuv půdy. ŘSD dělá doplňkový geologický průzkum

Rozestavěný úsek dálnice D3 z Hodějovic do Třebonína se potýká s dalšími problémy. Na začátku září opustila sdružení firem, které úsek staví, italská společnost Salini Impregilo, teď řeší Ředitelství silnic a dálnic možný sesuv půdy mezi Roudným a Kameným Újezdem. Na místě proto probíhá doplňkový geologický průzkum. Výsledek by měl být hotový v březnu.

Obchvat Českých Budějovic začali silničáři stavět na jaře 2019. Bude mít dvě části: úsek Hodějovice - Třebonín dlouhý 12,5 kilometru, kde jsou náklady sedm miliard korun, a 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné - Staré Hodějovice za 5,28 miliardy. Obchvat by měl být hotový v létě 2022. Loni v září sdružení firem, které staví část Hodějovice - Třebonín, téměř opustila italská firma Salini Impregilo. Ve sdružení má nyní 0,01 procenta, firma Doprastav 99,9 procenta.

Na možný sesuv půdy upozornil jako první server iDnes.cz. Problém se týká úseku mezi Roudným a Kamenným újezdem. Podle České geologické služby jsou v této části staré svahové deformace. Podle mluvčího ŘSD Jana Studeckého vyhodnotili odborníci území jako potencionálně nestabilní a doporučili doplňkový průzkum. 

„Zjišťujeme stav. V tuhle chvíli není jistota, jestli tam vůbec riziko je. Mohlo by se to tam vyskytovat, ale dokud tam nebudou bagry, nedozvíme se to. Detekovali jsme teoretickou možnost, bude se tam dělat zářez, je to ve svahu. Uděláme velmi intenzivní dodatečný průzkum, který řekne, jestli vůbec je to nějaké riziko. Pokud ano, začne se řešit, zda budou nutná stabilizační opatření," uvedl pro ČTK mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Výsledky průzkumu by měly být v březnu.

Jestli se kvůli problému stavba dálnice protáhne nebo prodraží zatím není jasné. Minimálně měsíční zpoždění už ale na úseku je. „Obchvat je v mírném zpoždění oproti plánu, a to i vzhledem ke složitosti obou úseků. Italové se pouze vzdali vedení ve sdružení, což bylo ku prospěchu věci, jak se ukázalo, stavba nabrala na intenzitě. Ostatně na stavbě nikdy žádní Italové nepracovali, byli zde pouze manažeři ve vedení stavby," uvedl Studecký.

V provozu je teď 70 kilometrů dálnice D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů. Celá D3 z Prahy k hranicím by podle premiéra Andreje Babiše (ANO) měla být hotová do roku 2028.

Autoři | Foto Jan Luxík

Štítky ČR, stavby, silnice, D3, Č. Budějovice

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.