Počasí dnes11 °C, zítra7 °C
Neděle 24. listopadu 2024  |  Svátek má Emílie
Bez reklam

Město u hranic s Rakouskem řeší obchvat. Vyhlásí referendum?

Obchvat, který by odvedl velký počet aut a kamionů, řeší i nadále obyvatelé Nové Bystřice na Jindřichohradecku. Zastupitelé o dopravní stavbě diskutovali při nedávném zasedání, kde mimo jiné neodsouhlasili návrh vyhlásit referendum.

Obchvat města, které se nachází nedaleko česko-rakouské hranice, je pro místní velké téma. Na městském webu má dokonce svou vlastní záložku. Lidé tam zároveň najdou návod, jak posílat náměty a dotazy týkající se této dopravní stavby. 

Minulý týden ji řešili zastupitelé. Řeč nakonec došla na místní referendum. Návrh vyhlásit ho předložil starosta města a bývalý hejtman Jiří Zimola (Pro Bys3ci). Ten považuje investici za tak významnou, že je podle něj vhodné dát veřejnosti prostor k vyjádření. 

Jeho návrh nakonec neprošel. „Překvapilo mě to. Myslel jsem si, že projde bez problémů. Důvodem byla i dřívější vyjádření některých zastupitelů. Někdo je pro, někdo proti, jak lidé rozhodnou, si netroufám tvrdit. Považuji však za správné, aby v tomto případě obyvatelé města vyjádřili svůj názor,“ sdělil Budějcké Drbně Zimola. 

Připomněl, že investorem má být Jihočeský kraj. Podle starosty může projekt začít i bez souhlasu města. „Podle mého názoru to ale kraj dělat nebude, pokud město obchvat odmítne,“ uvedl. 

Proti referendu hlasovali například zástupci uskupení Živé Bystřicko. Budějcká Drbna jejich zástupce požádala o vyjádření. Kamionová doprava přes Novou Bystřici je podle nich dlouhodobě zanedbávaným problémem, který je potřeba řešit. Projekt byl podle Živého Bystřicka představen na zastupitelstvu v září 2023 a v lednu 2024 došlo na projednání, kde občané předkládali dotazy. Kritizují však, že k tomu došlo na poslední chvíli.

Lidé by se měli vyjádřit, tvrdí starosta

Podle opozičních zastupitelů Živého Bystřicka se v záměru dostatečně nemyslí na chodce a cyklisty. „Jedná se například o ne/realizace podchodů v některých místech, řešení křižovatek a nájezdů, tak, aby je v místech s očekávaným pohybem osob bylo možné bezpečně využívat,“ uvedli zástupci uskupení ve svém vyjádření. Stěžovali si také na "informační embargo" a podle svých slov nedostatečnou komunikaci. 

„Na následném zastupitelstvu bylo i ze strany koaličního zastupitele, radního, navrhováno z těchto důvodů odložit i hlasování o referendu na pozdější termín s tím, že do té doby budeme znát stanovisko Jihočeského kraje k požadovaným úpravám. Občané by následně hlasovali již o „konečné variantě projektu“. Vyhlášení referenda v této fázi by dle názoru některých zastupitelů znamenalo vystavení „biancošeku“ na realizaci v jakékoli, třeba i nevyhovující, podobě,“ tvrdí Živé Bystřicko.

Těm jde podle svých slov o kvalitní zpracování. K výsledku hlasování 8:7 v případě referenda přispěli zastupitelé opozice 6 hlasy. V následném hlasování o realizaci obchvatu k výsledku hlasování 8:7 dali zastupitelé opozice 5 hlasů.

„Jsme si vědomi, že stanovisko místní samosprávy nemusí být pro Jihočeský kraj závazné. Pevně ovšem také věříme, že komunikace nově nastavená od první schůzky s projektanty, dopravními experty a s účastí zastupitelů v březnu 2024, bude naopak pozitivně vnímána ze strany Jihočeského kraje, a ve výsledku povede k vyjasnění mnoha sporných bodů realizace projektu. Věříme, že poté bude možné kladné vyjádření pro konání referenda ze strany více zastupitelů, ve kterém již bude hlasující veřejnost rozhodovat na základě finální verze projektu,“ dodali zastupitelé Živého Bystřicka. 

Téma referenda tím však nekončí. Kromě zastupitelstva totiž k jeho vyhlášení stačí i určitý počet podpisů místních obyvatel. Část veřejnosti se právě o to nyní snaží, a tak je možné, že na referendum přece jen dojde.

„Při jednání zaznělo, že tomu lidé nerozumí a hlasovali by pod emocemi. Proti tomu se musím ohradit. Veřejnost nechci podceňovat. Ať už je názor obyvatel jakýkoliv, měli by mít prostor k vyjádření názoru u tak důležité investice. Považuji to za velmi důležité,“ dodal Zimola. 

Starosta Jiří Zimola se zároveň netají tím, že výstavbu obchvatu podporuje. „Jako zastánce obchvatu z důvodu zajištění bezpečnosti provozu uvnitř města a s ohledem na naše spoluobčany, kteří trpí projíždějícími kamiony, jsem rozhodnutím zastupitelů zklamán. Mrzí mě, že se nezajímali o názor občanů a že o takto důležité věci rozhodli sami a bez ohledu na názor lidí. Vybarvili se hlavně moji opozičníci, kolegové z uskupení Živé Bystřicko, kteří se jinak názorem lidí ohánějí o sto šest, ale když to mají dokázat v praxi, popřou sami sebe. Jejich vyjádření, že "lidi tomu nerozumí a rozhodovali by se pod emocemi", svědčí o všem,“ vzkázal Zimola. 

Dodal, že rozhodnutí respektuje. Zároveň se omluvil projektantům i zástupcům Jihočeského kraje za to, že vynaložili „zbytečnou energii na zlepšení života lidí v Nové Bystřici“. Investice by vyšla odhadem na více než půl miliardy. 

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Jan Homolka

Štítky obchvat, nová bystřice, doprava, zastupitelstvo

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Město u hranic s Rakouskem řeší obchvat. Vyhlásí referendum?  |  Jindřichohradecko  |  Z kraje  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.