neděle 17. října 2021 Hedvika

Mezi dvěma obcemi postaví obalovnu. Firma ji odstraní po kolaudaci dálnice

Křižovatka mezi obcemi Lety a Horosedly je přibližně v polovině plánovaného úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Aby se trasa dostavěla, musí místní obyvatelé snést některá omezení. Patří mezi ně i areál pro výrobu stavebních hmot.

Závod vznikne právě mezi obcí Lety a sousedními Horosedly na ploše 31 tisíc metrů čtvereční. Až se provoz spustí, bude se tam vyrábět až 250 tisíc tun asfaltové směsi a 300 tisíc tun betonové směsi ročně. Krajský úřad na začátku září potvrdil, že projekt nemá významný vliv na životní prostředí.

Výroba má sloužit výhradně pro výstavbu dálnice D4, na jejíž plánované trase areál vznikne. „Dle rozhodnutí úřadu životního prostředí Jihočeského kraje bude provozovna na výrobu asfaltových směsí, takzvaná obalovna, na křižovatce v Letech v provozu po dobu dostavby dálnice D4. Její provoz předpokládáme od poloviny roku 2022,“ informovala Iveta Štočková, mluvčí firmy Eurovia CS. Ta má na starosti projektovou a stavební část dálnice prostřednictvím své dceřinné společnosti DIVia stavební.

Výběrové řízení vyhrálo francouzské konsorcium DIVia. Postaví 32 kilometrů a hotovo má být do konce roku 2024.

Stavbaři dnes zahájí dostavbu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem

Stavbaři dnes zahájí dostavbu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. V provozu má být do konce roku 2024. Jde o první projekt výstavby dálnice formou PPP v Česku, stát by měl za využívání nové dálnice zaplatit 17,8 miliardy korun v čisté současné...

Jak potvrdila firma i krajský úřad, rok po kolaudaci dálncie D4 má areál na výrobu stavební hmoty zmizet. To byl i požadavek dotčených obcí. „Byla to jedna z připomínek, kterou jsme měli. Pochopitelně jsme rádi, že to je v dokumentu od krajského úřadu uvedené,“ sdělila starostka obce Lety Blanka Hlavínová.

„Měli jsme i další připomínky. I přestože existují hluková a rozptylová studie, tak chceme, aby se to i nadále pravidelně měřilo. Požadovali jsme také pravidelnou kontrolu hladiny vod ve studnách,“ zmínila starostka.

Starostky chápou umístění záměru

Na většinu námitek či žádostí podle vyjádření krajského úřadu firma reagovala. V dokumentu mimo jiné stojí, že má společnost instalovat technologie, které zamezí šíření emisí a pachů do okolí. Materiál se pak má převážet ve speciálních cisternách. Nákladní vozy v obalovně parkovat nebudou, vždy jen přijedou, naloží materiál a odjedou. Vyjádření krajského úřadu nepopisuje žádný významný negativní zásah do krajiny, ať už jde o hluk, emise či jiné faktory.

Blanka Hlavínová si uvědomuje výhodu lokality, kde má obalovna stát. „Je to pro ně strategické místo. Nedá se nic dělat, budeme to muset vydržet. Každá významná stavba něco obnáší, tak jen doufejme, že to nebude trvat moc dlouho. Musíme to přečkat, asi by se jinak nic nepostavilo,“ shrnula.

Její slova potvrdila i mluvčí Eurovie. „Lokalita byla vyhodnocena jako nejvhodnější zejména z důvodu pro stavbu výhodného umístění, dostatečné rozlohy a dopravní obslužnosti. Nachází se zhruba v polovině trasy projektu, tudíž je dostupná z celé stavby, což výrazně omezí dopravu materiálu ze vzdálenějších lokalit. S tím souvisí menší zátěž pro komunikace a životní prostředí,“ sdělila Štočková.

Techniku z areálu odvezou

Význam projektu chápe i starosta nedaleké obce Horosedly Lada Hašková. „Měli jsme i schůzku se zástupci firmy, kteří nám v podstatě ve všem vyšli vstříc. S hlukem a nějakým zápachem asi musíme počítat, ale to se více dotkne obce Lety, která je tomu blíže. My jsme nakonec žádnou významnou námitku neměli a chápeme to,“ sdělila.

I ji potěšilo, že areál do roku od kolaudace dálnice D4 společnost odstraní. „Po ukončení provozu záměru v místě stavby nic nezůstane. Technologie bude demontována, úložné boxy z prefabrikátů demontovány a odvezeny, povrch bude vyfrézován a odvezen. Plocha záměru bude následně ozeleněna v souladu s projektem výstavby dálnice. Ozelenění by mělo být provedeno před vydáním kolaudačního souhlasu. Technologie má životnost zhruba 20 let a bude přesunuta na jiné místo,“ popisuje vyjádření krajského úřadu.

Až vítězné konsorcium vybuduje 32 kilometrů mezi Příbramí a Pískem, bude dálnici 25 let provozovat a udržovat společně s již vybudovanými 16 kilometry.

Hodnocení článku je 44 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto ŘSD

Štítky obalovna, dálnice, d4, investice, doprava

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Vladimír Zajíc

Bartoši,Bartoši,dálnice D4 vede z Prahy do Písku pouze ve Tvé .............. hlavě!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Vždy vedla silnice č.4 z Prahy do Strakonic a pak dále na hraniční přechod Strážný,nyní se ze silnice č.4 stává pomalu dálnice D4 a určitě povede stejným směrem.Patrně Tě zmátlo křížení D4 se silnicí č.20 mezi Plzní a Pískem,to si tenkrát prosadili soudruzi z Písku a bohužel až D4 k tomuto místu dorazí - křižovatka Nová Hospoda - bude to nutné předělat.Tak přestaň dělat z lidí i ze sebe blbce!

sobota, 18. září 2021, 16:05

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.