Vybourané stropy, příjezdová hala bez podlahy i nové železné lávky v podkroví. Tak to nyní vypadá v budově českobudějovického vlakového nádraží, kde pokračuje několikaletá rekonstrukce za stovky milionů korun. Budějcká Drbna měla možnost si staveniště projít.
Severní věž českobudějovického nádraží je plná dělníků. Někde jsou opravené stropy, jinde se umisťují podlahy. Zabezpečené díry ve zdech čekají na umístění oken. „Nedaleko od nás byla nádražní hospoda,“ ukazuje Jan Prokeš, hlavní stavbyvedoucí ze společnosti Metrostav. Místnosti jsou teď plné nejrůznějšího stavebního materiálu či nářadí.
Někde se ještě bourá, jinde už stavaři budují nové příčky. Stoupáme po schodech až k podkroví budějovického nádraží. „Děje se tady toho hodně, nad námi je nová střešní krytina a tepelné izolace, vidíte i nové ocelové konstrukce, jako jsou lávky či schodiště,“ ukazuje Prokeš.
Stojíme v nejvyšším patře, ale jedna z největších komplikací, kterou bylo třeba řešit, se nachází několik metrů pod námi. „Od počátku jsme se potýkali se zvýšenou hladinou spodní vody. Poslední roky byly hodně suché a klima pro výstavbu bylo příznivé. Když jsme ale začali s budějovickým nádražím, zvedla se hladina kvůli častým dešťům. Udělali jsme čerpací jímky a hladinu postupně snižovali, což děláme i teď, abychom mohli udělat spodní část stavby,“ vysvětluje Prokeš.
Vracíme se po schodech severní věže dolů. „Myslím, že jediné, co zůstalo, jsou původní obvodové zdi,“ odpovídá stavbyvedoucí, když vycházíme na ulici a míříme k velké příjezdové hale. Ta je nyní veřejnosti nepřístupná.
V rozlehlé místnosti chybí podlaha, všude jsou nejrůznější stavební stroje, jeden z nich je dokonce možné ovládat na dálku. Chodba vedoucí k nástupišti je zabedněná. Až bude hotovo, přijde na řadu i doposud fungující hlavní hala.
„Jsme pod dohledem Národního památkového ústavu. Provádí se průzkumy kvůli malbám na zdech, aby se zjistila původní barva. Reliéf zdí se zachová se všemi prvky. Budově ve vrátí původní ráz. Zároveň v ní budou nejmodernější technologie, nové obchody, sociální zázemí, informační cedule a další vybavení,“ uvádí Prokeš.
I přestože kvůli stáří budovy překvapují stavaře nejrůznější věci, pokračují podle Prokeše práce podle plánu. Daří se to i přes komplikace spojené s covidem-19. „Pořád s tím bojujeme. Potýkáme se s tím, že má přijít 50 lidí na stavbu, ale dorazí jich 30 kvůli karanténám či izolacím. Zatím jsme ale vyvinuli taková opatření, abychom plán výstavby neohrozili,“ ubezpečuje.
V průměru je na staveništi o pracovních dnech 60 lidí plus technické zajištění. Nyní jich přibylo 15 kvůli pracím v jižní věži, která se nachází blíže k autobusovému nádraží. Přesouváme se tam, kde ještě před 14 dny bylo řízení provozu pro České Budějovice, Dolní Dvořiště a České Velenice. Oddělení se pak přestěhovalo do nové třípatrové stavby z kontejnerů, aby mohla rekonstrukce pokračovat.
V jižní věži jsou nyní hlavně prázdné místnosti, někde jsou vidět vybourané zdi a všude je cítit prach. „Potřebujeme teď všechny síly nasměrovat k tomu, abychom provedli bourací práce a následně budovali nové prostory,“ dodává Prokeš.
Rekonstrukci nádraží v Českých Budějovicích má na starosti sdružení firem Metrostav, Edikt a Avers. Investice vyjde na téměř 700 milionů korun. Investorem je Správa železnic a hotovo by mělo být za více než dva roky.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.