Jihočeský kraj plánuje zpřístupnění přírodní památku Orty. Místo vzniklo v druhé polovině 19. století a dnes důl tvoří chodby dlouhé zhruba šest kilometrů. Ty by měly být v budoucnu osvětlné a mimo jiné přístupné vozíčkářům.
Orty jsou bývalý kaolínový důl a také přírodní památka. Nachází se v katastru obcí Borek, Hosín a Hrdějovice u Českých Budějovic. Obce, Správa jeskyní České republiky, Regionální rozvojová agentura jižních Čech a Jihočeský kraj chtějí, aby se místo zpřístupnulo veřejnosit jako turistický a vzdělávací areál.
„Jihočeský kraj není jen Hluboká a Krumlov. U nás existuje množství památek, které si zaslouží pozornost. V případě Ortů i záchranu,“ řekl náměstek hejtmana František Talíř (KDU-ČSL).
„Věřím, že když se na náměstí v Českých Budějovicích zeptáte 10 lidí, co to jsou Orty, tak bude devět z nich kroutit hlavou. Stejně tak když se zeptáte, kde se v okolí města těžil kaolín. A přitom plocha dolu je zhruba 12 hektarů, což není tak úplně málo,“ uvedl Talíř.
Areál vznikl v druhé polovině 19. století a inicioval ho Josef Hardtmuth, zakladatel firmy Koh-i-noor Hardtmuth. Ta ve Vídni a později v Českých Budějovicích vyráběla kameninové zboží a kamnové kachle.
„Surovinou byl právě kaolín dobývaný a plavený na Borku v dole Orty. Po technologické stránce se jedná o jeden z nejzajímavějších dochovaných historických důlních komplexů. Svým významem překračuje měřítko regionu a lze konstatovat, že na území České republiky nemá obdoby,“ popsal mluvčí Jihočeského kraje David Hocke.
Důl je dlouhý šest kilometrů a tvoří ho chodby široké zhruba jeden a půl metru a vysoké v průměru pět metrů. „V plánu je zpřístupnění důlního díla Orty návštěvníkům včetně vozíčkářů, budova se zázemím, cesty pro pěší anebo třeba parkoviště. Samozřejmostí bude osvětlení podzemních prostor. Součástí projektu je i přírodní revitalizace blízké pískovny a napojení celého komplexu na turistické stezky a cyklostezky,“ zmínil Talíř.
Investorem má být právě kraj, zapojené obce bezplatně zapůjčí pozemky. Správa jeskyní České republiky bude mít na starosti odbornou pomoc při přípravě projektu a po dokončení převezme od Jihočeského kraje provoz.
„Jsme teprve na začátku celého procesu. Přesnou cenu zatím nelze stanovit, ale budeme se pohybovat v řádu desítek milionů. Stejné je to i s časovým rámcem projektu. Čeká nás opravdu hodně práce, ale záchrana tohoto unikátního důlního díla za to stojí,“ uzavřel Talíř.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.