Podnikateli roku 2021 za Jihočeský kraj se stali Jiří Kůs a jeho dcera Lucie Konečná z rodinné společnosti Nanospace, která vyrábí produkty z nanovlákenných membrán, vhodné pro alergiky a astmatiky. Díky pandemii vyrostla firma obratově v roce 2020 o 4000 procent na 130 milionů korun. Ve velkém začala vyrábět nano roušky a antivirové šátky. Výsledky soutěže dnes v Českých Budějovicích vyhlásili zástupci společnosti EY, která ji pořádá.
„To, co Nanospace potřeboval, byl investor. Firma si (v roce 2019) procházela údolím smrti, hledala peníze, nedařilo se nám sehnat investora nebo významnější úvěr. Před devíti lety jsme začali s protiroztočovými lůžkovinami. Jako doplňkový produkt jsme měli nanovlákenné roušky, kterých se (před covidem) prodávalo velmi malé množství. Se vstupem pandemie do Evropy se najednou obrovsky zvedla poptávka nanovlákenných roušek i respirátorů. Před pandemií jsme byli jediný e-shop, který měl nanovlákenné respirátory,“ řekl Jiří Kůs.
Firma se díky pandemii dostala do zisku. V roce 2019 měla obrat tři miliony, rok poté kolem 130 milionů a za rok 2021 čeká přes 150 milionů korun a dvouciferný zisk. Předloni na jaře se z pár desítek objednávek denně stalo díky nanovlákenným rouškám a antivirovým šátkům deset objednávek za minutu. Počet zaměstnanců se za rok zvýšil z jednoho na deset lidí, kteří se věnují vývoji, technické podpoře výroby, obchodu a e-shopu. Porota ocenila firmu i za nasazení při pandemii.
Výrobky na ochranu před koronavirem tvořily loni necelé dvě třetiny obratu, zbytek lůžkoviny pro alergiky či móda. „Teď nám strmě roste prodej lůžkovin. Za leden a únor je tam oproti minulému roku dvojnásobný nárůst,“ řekl Kůs. Jak dodal, je to neobvyklé, protože lůžkoviny se jinak prodávají hlavně v dubnu, květnu a před Vánoci. Loni firma uvedla na trh i první módní kolekci oblečení a obrat z ní je za půlroku již v řádu milionů. Jde o trička, roláky, polokošile, šaty, sukně či halenky. Velkou část z 'covidového' obratu tvoří respirátory. Firma prodává české značky Spurtex, BreaSafe či Nano Medical, tedy ochranné pomůcky českých nanotechnologických výrobců.
Loni začala firma nabízet lůžkoviny na internetovém obchodu Amazon v Británii. Expandovat chce na Slovensku, v Německu, do pěti let prodávat v celé EU. Nechává si stále vyrábět externě, chce ale posílit vlastní vývoj. Kůs jmenoval jako tři budoucí pilíře lůžkoviny, módu a kosmetiku. Zatím prodává Nanospace kosmetiku jiných, ale zvažuje i vlastní. „Covidové výrobky pak budou jen bonusem k obratu. Obrat z necovidových produktů jde letos nahoru,“ řekl Kůs.
Nanospace funguje od roku 2012. Začal vyrábět protiroztočové povlaky, přikrývky, polštáře s nanovlákennou membránou, která zároveň saje pot a je prodyšná. V roce 2016 představila Nanospace protiroztočové povlečení a přikrývky z nanobavlny. Prodává rovněž doplňky stravy nebo ekologická prací vajíčka.
EY Podnikatel roku se letos v kraji vyhlašoval teprve potřetí. V roce 2014 se ale stal celonárodním vítězem Vlastislav Bříza z Českých Budějovic, majitel holdingu Koh-i-noor. Jméno národního vítěze za rok 2021 vyhlásí organizátoři letos 1. března. Vítěz z Česka se zúčastní světového finále v červnu, bude soupeřit s ostatními národními vítězi z 54 zemí o titul Světový podnikatel roku. Soutěž pořádá poradenská firma EY od roku 1986, v ČR posledních 22 let.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.