O více než jednu miliardu korun se nejspíš prodraží právě vznikající obchvat kolem Českých Budějovic. Hotovo by mělo být na konci příštího roku, kdy by už měli řidiči projet úsek od Úsilného až po Kaplice-nádraží po nové dálnici. Nejen to zaznělo při dnešní návštěvě Vlády České republiky v Jihočeském kraji.
Plánovaná návštěva Vlády České republiky začala právě na obchvatu krajského města. Tam dorazil také premiér Petr Fiala (ODS). Ten před 10. hodinou dopolední nasedl do terénního automobilu a vyrazil se stavaři do míst, kde vzniká dlouho očekávaný a také problematický tunel Pohůrka.
„Jsem rád, že jsem mohl navštívit tuto stavbu, kterou od počátku provází řada problémů. Podařilo se je vyřešit a teď je velmi silná naděje, že to do konce roku 2024 bude všechno dokončeno. České Budějovice jsou významně dopravně zatíženy. Je to krajské město, které nemá přímé dálniční napojení na Prahu. Hodně tím trpí obyvatelé celého Jihočeského kraje. Toto je potřeba rychle odstranit a tento úsek situaci v Českých Budějovicích i Jihočeském kraji zlepší,“ řekl pak premiér novinářům.
S ním na místo přijel také ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Ten připomněl, že dnes došlo ke čtvrtému kontrolnímu dni od začátku roku 2022. Řekl také, že by silnice v Dobrovodské ulici měla fungovat už od 26. června.
„V příštím roce nás čeká zprovoznění těch tří zásadních úseků dálnice D3. Ten důsledný dohled je klíčovou součástí, aby se to podařilo zvládnout,“ vzkázal ministr.
To, že bude úsek D3 od Úsilného u Českých Budějovic až do Kaplice-nádraží hotový do konce roku 2024, potvrdil také premiér. Celkem vznikne na této trase 28 kilometrů nové dálnice.
„Každé prodloužení tady denně ovlivňuje život v krajském městě. Trvám na tom, že do konce příštího roku musí být stavba hotová. Dnes jsme si to zkontrolovali a potvrdili, že tam žádný problém není,“ přidal jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS).
Výstavba tunelu Pohůrka způsobila prodloužení celé investice o zhruba dva roky. Šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl dnes řekl, že ŘSD staví nyní 300 kilometrů nových silnic a dálnic a právě tato stavba je tou nejkomplikovanější.
„Je velmi náročná od začátku. Nachází se ve složitém území. Tunel Pohůrka je pod hladinou spodní vody a problém s jeho odvodněním způsobuje ty již zmíněné komplikace,“ řekl dnes při tiskové konferenci.
Mátl také zopakoval, že se tudy příští rok bude jezdit. ŘSD chystá dva dny otevřených dveří, kde chtějí stavaři ukázat veřejnosti, jak náročná stavba na okraji Českých Budějovic vzniká.
Zdražení celé investice bude nejspíš přes miliardu korun. ŘSD pravděpodobně dosáhne zákonného limitu 30 procent možného navýšení celé investice za více než pět miliard. „Bude to minimálně o miliardu a půl. Stále ale vedeme jednání se zhotovitelem dálničního obchvatu ohledně kompenzací,“ řekl dnes Mátl a připomněl, že k vysoutěžení došlo v roce 2018. Akce se zdražila mimo jiné kvůli covidu či válce, zmínil ředitel.
„Je pravda, že ty smlouvy nemají inflační doložku, což logicky znamená hledat řešení v rámci platného zákona o zadávání veřejných zakázek. Není to jednoduchá věc, ale tady je jasné, že stavba si zaslouží víc finančních prostředků, aby ji bylo možné dotáhnout do konce. Je zřejmé, že to bude částka významně přesahující půl miliardy korun. K té jedné miliardě to, pevně doufám, nedosáhne,“ řekl ministr Kupka pro ČTK.
Mátl zmínil, že ještě letos chce ŘSD zahájit výstavbu dvou posledních úseků jihočeské D3 ve směru na Rakousko. „Nejpozději v roce 2026 by měla být dálnice D3 dokončena v celé délce na území celého Jihočeského kraje,“ dodal.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.