Je tomu již více než rok a půl, co Krajský soud v Českých Budějovicích rozhodl o zrušení dopravních omezení, která zavedlo minulé vedení města, a která si kladla za cíl výrazně omezit tranzitní dopravu na náměstí Přemysla Otakara II. Současné vedení radnice tehdy slíbilo, že na snahu minulého vedení města naváže, vyvaruje se jeho chyb a dopravu v centru opět zklidní. Měsíce a roky však plynou a řidiči stále jezdí na náměstí bez jakýchkoliv omezení.
Omezení tranzitní dopravy na náměstí Přemysla Otakara II. patřilo k jednomu z nejkontroverznějších opatření, která minulé vedení českobudějovické radnice zavedlo. Platilo od 11. července 2022 do 28. února 2023, kdy jeho zrušení nařídil Krajský soud v Českých Budějovicích. Již tehdy se nové vedení radnice zavázalo, že brzy přijde s vlastním návrhem. I po více než roce a půl však auta po budějovickém náměstí jezdí bez jakýchkoliv omezení.
„Přesto, že českobudějovická radnice před takřka dvěma lety slíbila, že tranzit centrem přeruší, nestalo se doposud nic. Situace je z praktického i morálního hlediska neúnosná,“ sdělil Michal Hořejší, organizátor iniciativ Už jsme se dohodli a Tak co bude?, které se snaží na problémy spojené s tranzitní dopravou v centru města upozornit. Naposledy se iniciativa sešla 14. října ve Wortnerově domě Alšovy jihočeské galerie. Diskutovat s odborníky tam dorazilo okolo 40 lidí.
„Data o pozitivním dopadu zklidnění dopravy jsou ověřená a má je k dispozici již řada měst. Dokonce je má i českobudějovická radnice, která se zavázala, že v těchto snahách bude pokračovat. Už téměř dva roky se ale nic neděje a my se bojíme, že radnice chce celou debatu o dopravě na náměstí vrátit na úplný začátek,“ přiblížil Hořejší.
Ten také doplnil, že organizátoři spolu s diskutujícími se na poslední akci dohodli, že nyní zesílí tlak a formou nenásilných demonstrací a společenských setkání se pokusí zaujmout nejen zástupce města, ale také širokou veřejnost.
Dle zástupců města však podobné iniciativy nejsou potřeba, neboť přestože došlo ke zpoždění, radnice na svůj závazek nezapomněla a na vytvoření nových dopravních opatření stále pracuje. „Dopravu na náměstí zklidnit chceme, musíme to ale udělat dobře a vyvarovat se předchozím chybám. Navíc se ukázalo, že aby mohla všechna opatření správně fungovat, musíme srovnat některé povrchy náměstí tak, aby byly přístupné i pro občany s hendikepem,“ popsal současný stav věcí náměstek primátorky Petr Maroš (ODS).
Doplnil také, že s novými opatřeními tak bude spojená i řada investičních akcí. „Nacházíme se v památkové rezervaci a schválení jakékoliv stavební úpravy tak předchází dlouhá debata s památkáři. Nemůžu říct, kdy nová opatření zavedeme, ale chceme vše stihnout do konce volebního období,“ dodal Maroš.
Pondělí, 2. října 2023, 11:09
Doprava v centru Českých Budějovic. Téma, které na přelomu roku rozdělovalo společnost. Současné vedení radnice muselo od března vrátit provoz do původního stavu a zrušit tak všechny kroky bývalé koalice, která chtěla dopravu v centru zklidnit. Nyní...
O konkrétní podobě dopravních omezení však zástupci radnice zatím mluvit nechtějí. „Plán chceme veřejnosti představit najednou a v ucelené podobě. V tuhle chvíli nemá cenu jednotlivá opatření vytrhávat z kontextu, pouze by to rozdělilo veřejnost. Můžu ale říct, že nová opatření budou pracovat se sdílenými zónami a v některých aspektech navážou na minulé řešení,“ sdělil náměstek primátorky Lubomír Bureš (ODS).
I on však připustil, že zavedení nových opatření budou muset předejít stavební úpravy některých ulic v historickém centru, a to včetně sítí. Týkat by se dle něj mohly například ulic Krajinská a U Černé věže. „Vše bude záviset také na investičních možnostech města. Nejprve musíme proměnit koncepci náměstí, jeho podobu a to, co bude lidem nabízet, až potom bude prostor pro změnu dopravy,“ sdělil Bureš.
Tuto argumentaci však zcela odmítá zástupce bývalého vedení radnice a současný opoziční zastupitel Juraj Thoma (Občané pro Budějovice). „Uvedené důvody mi připadají opravdu mimo. V první etapě určitě není potřeba začínat rozsáhlými stavebními úpravami, dopravu dokážete zklidnit pomocí značek. Pokud nějaké úpravy vozovky budou potřeba, mohou přijít i dodatečně. Současné radnici pro omezení dopravy chybí odvaha a pouze to odmítá přiznat,“ myslí si Thoma.
Dočasné uzavření části náměstí pro automobilovou dopravu si toto léto vyzkoušeli také v Táboře. Cílem těchto změn bylo podle zástupců města alespoň částečně změnit dopravní návyky řidičů a přimět je, aby více využívali nedaleké parkovací plochy, které jsou od náměstí v docházkové vzdálenosti. Součástí celého projektu bylo také několik anket a dotazníků, které mají městu pomoci při rozhodování, jakým směrem se v budoucnosti vydat.
„Omezení dopravy v městských centrech je směr, kterým se uchyluje čím dál tím více měst, a já osobně to považuji za nutnost. Zlepší to bezpečnost, přehlednost i čistotu prostředí. Data z průzkumů veřejného mínění zatím vyhodnocujeme, ale je to dost vyrovnané. Nicméně mě překvapuje, jak kontroverzním tématem to je. Mezi třemi tisíci odevzdaných hlasů jsme našli 700 podvrhů, které se snažily hlasování zmanipulovat,“ sdělil starosta Tábora Štěpán Pavlík (Tábor 2020). Doplnil také, že všechny zfalšované hlasy chtěly omezení dopravy zrušit.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Řešení se nabízí a je jednoduché, povolit vjezd pouze čistě elektrickým autům, mezitím mohou vymýšlet další úpravy, protože pár let tam bude téměř prázdno. A jestli to chtějí úplně bez aut, tak ať tam dají dračí zuby do vjezdů třeba :)