Doprava v centru Českých Budějovic. Téma, které na přelomu roku rozdělovalo společnost. Současné vedení radnice muselo od března vrátit provoz do původního stavu a zrušit tak všechny kroky bývalé koalice, která chtěla dopravu v centru zklidnit. Nyní se město k plánu vrací.
Čtvrtek, 12. ledna 2023, 21:03
Šlo o jedno z nejkontroverznějších rozhodnutí bývalého vedení radnice. Dopravní změny kolem náměstí měly zajistit zklidnění dopravy v centru města. Teď se ale bude muset všechno vrátit do původního stavu. Rozhodl o tom Krajský soud v Českých...
Zklidnění dopravy v centru města bylo jedním z bodů, kterými chtělo bývalého vedení radnice zlepšit život ve městě. Od poloviny července 2022 tak byla zrušena například oblíbená zkratka, díky které se lidé dostali rychleji z ulice Na Sadech do ulice Mánesova, v části ulice U Černé věže vznikla pěší zóna mezi Hroznovou a Kanovnickou a změnila se také průjezdnost ulice Biskupská. Kromě toho došlo ke zrušení návštěvnických stání na severní straně náměstí.
Na základě rozhodnutí Krajského soudu v Českých Budějovicích ale musela současná koalice dopravu na náměstí vrátit do původního stavu. „Soud rozhodl tak, že do 28. února nejpozději musíme vše vrátit do původního stavu. To znamená, že všechna ta opatření, která byla zavedená, se zruší," komentoval tehdy první náměstek primátorky Petr Maroš (ODS). Podle rozsudku nebyl projekt na úpravu parkování na náměstí a nový systém jednosměrek správně připraven. Nedostatky shledal soud například v samotné projektové dokumentaci, na základě které byly změny v centru zavedeny.
Město v únoru slíbilo, že se ke konceptu vrátí a na podzim představí nové řešení dopravy v centru. Podle náměstka primátorky pro dopravu Lubomíra Bureše (ODS) je návrh hotový a nyní ho budou schvalovat dopravní komise a komise pro rozvoj metropolitní oblasti České Budějovice.
„Návrh je na začátku a bude se s ním ještě pracovat podle toho, jak ho schválí komise. Princip by měl být ale na základě sdílených zón, které jsou v legislativě naprostou novinkou platnou od roku 2024,“ uvedl Bureš.
Podle něj jde laicky řečeno o kombinaci pěší a obytné zóny. „Sdílené zóny umožňují pohyb chodců, cyklistů i aut v jednom prostoru, kde i chodci využívají celou šíři vozovky, nikdo tam vlastně nemá přednost a všichni ji mají. Je to postavené na principu vzájemné ohleduplnosti. Je tam povolená maximální rychlost 25 kilometrů za hodinu,“ vysvětlil ve zkratce náměstek primátorky.
Bureš zároveň upozornil, že nejde jen o řešení dopravy. Návrh má komplexněji nahlížet na kultivaci centra města. Pokud připravené změny uvedené komise schválí, plánuje o nich město nejprve informovat veřejnost a „naučit je sdílené zóny používat“. „Určitě plánujeme veřejná projednání změn v dopravě, videa, prezentace i mediálních propagaci. Napřed to musíme lidi naučit, a pak až to budeme aplikovat. Ta osvěta bude důležitá,“ dodal.
Doprava na náměstí se také řešila na posledním zasedání zastupitelstva. Vedení města byla totiž ještě před prázdninami předložena petice, kterou se její autoři stavěli proti zrušení zavedených opatření. Město na petici odpovědělo formou dopisu, ve kterém autorům popsalo kroky, na kterých nyní pracuje. Podle opozice jde ale o nicneříkající dopis a s dopravou v centru se podle nich nestane nic.
„Bohužel o plánovaných změnách v centru města nevím nic. Ptali jsme se na to na zastupitelstvu, ale žádný souborný materiál v ruce nemám, takže nedokážu detailně reagovat na to, co připravili. Už dříve jsme říkali, že veškeré podklady, které jsou ke zklidnění dopravy v centru města potřeba, jsou připraveny a je třeba je jen aplikovat. Naším cílem vždy bylo, aby se doprava na náměstí zklidnila, aby se omezil, ale ne zakázal, průjezd. Nechtěli jsme zakázat zásobování nebo přijetí automobilem k nemovitosti, která tomu člověku patří. Šlo nám o to, odstranit nesmyslné průjezdy náměstím, které by mělo více patřit pěším,“ okomentoval pro Budějckou Drbnu opoziční zastupitel Ivo Moravec (HOPB).
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
No jo zelení ideologové a dogmatici míní a naštěstí stále tu a tam nezavislé české soudy to rázem změní!