Dnes, 14:30
Výdejní boxy zásilkových služeb se staly nedílnou součástí veřejného prostoru. Umožňují lidem vyzvednout si zásilku kdykoliv bez front a bez čekání. S jejich rozmachem ale rostou i obavy z vizuálního znečištění ulic, dopravních komplikací a absence pravidel. Tábor a České Budějovice se proto rozhodly jejich rozmach více regulovat.
Projekt, jehož cílem je nastavit pravidla pro podobu a umisťování výdejních boxů, podporuje už 18 měst. „Chápeme praktickou stránku využívání boxů. Ale nechceme, aby jejich počet rostl nekontrolovaně, spíš usilujeme o jednotnou vizáž a sladění s okolím,“ říká táborský starosta Štěpán Pavlík (Tábor 2020). Podle něj se boxy posouvají i do historických center, kde z nich mají firmy větší profit. Výsledkem jsou pak místa, kde na jednom chodníku stojí hned několik boxů od různých firem s rozdílným designem.
„Smyslem celé aktivity je, aby boxy byly vhodně umístěny, měly odpovídající design a lidé u nich také třeba mohli zaparkovat. Chceme dát celému procesu určitá pravidla,“ doplňuje Pavlík. Podle něj je zřejmé, že zájem o službu roste, a to i kvůli útlumu poboček České pošty. „Zásilkové boxy lidé využívají také proto, že mají nepřetržitý provoz,“ doplnil.
Jeho slova potvrzují i samotní čtenáři Budějcké Drbny. „Boxy i partnerské obchody jsou skvělou věcí pro lidi. Do toho velmi přehledné weby, infosystémy, včasné dodávky. Dělají dobrou práci,“ myslí si například Jiří Swaczyna. „Mají to vymakané a vyzvedneš kdy chceš. Ne jako Česká pošta,“ souhlasí David Pech.
V Českých Budějovicích je aktuálně okolo dvou stovek výdejních boxů. Přesto město nemá možnost je přímo regulovat. „Na pozemcích města se samoobslužné boxy nenacházejí, ale jsou stavěny těsně na jejich hraně, kdy přístup k nim je možný jen a pouze z pozemků města,“ uvedl náměstek primátorky Michal Šebek (ODS) s tím, že zásilkové boxy podle něj dobře reagují na potřeby rychlé doby, ale je třeba přemýšlet i nad důsledky.
Pátek, 28. února 2025, 14:00
S výdejními boxy se v městech po celé republice roztrhl pytel. Jen na území Českých Budějovic jsou jich stovky, po celém kraji pak tisíce. Boxy mají mezi lidmi mnoho příznivců, protože dokážou ušetřit čas a celkově zlepšují dostupnost objednaného...
Město zároveň upozorňuje na dopravní problémy, které boxy mohou způsobit. „Pro jejich výstavbu nejsou žádná pravidla, stavební zákon je nedokáže řídit, a tak nám vznikají v blízkosti křižovatek nebo na frekventovaných místech, kde pak jejich obsluha či zákazníci porušují silniční pravidla a vznikají nebezpečné situace,“ doplňuje Šebek.
S tím ostatně souhlasí i někteří z jejich uživatelů. „Zrovna jsem šla v týdnu do práce a říkala si, že ty boxy mohly být o 50 metrů dál na jiném místě, proč oxidují zrovna u té pekárny… Chápu, že někde můžou být ta místa ‚nevhodná‘,“ napsala na Facebook Aňul Němčeková.
Převážná část lidí si však zásilkové boxy velice chválí. Dokládá to i anketa Budějcké Drbny z února 2025. Hlasovalo v ní téměř 200, z nichž si výdejní boxy pochvalovalo 71 procent. Dalších 18 procent lidí mělo k boxům neutrální vztah a čtyři procenta by službu nejraději zrušila úplně.
Podle údajů firem plánují letos přepravní společnosti v Česku navýšit počet výdejních boxů ze 12000 o další 3000. Zásilkovna chce mít ke konci roku 5200 Z-boxů, Alza plánuje přes 3500 boxů a PPL provozuje téměř 2000 Parcelboxů. GLS letos očekává výrazné rozšíření ze současných 1005 míst, OX Point jich má přes 400. Průzkum společnosti ResponseNow ukazuje, že doručovací boxy se líbí 45 procentům Čechů. Až 70 procent obyvatel navíc uvedlo, že jim vzhled boxů nevadí.
Regulace výdejních boxů se podle zapojených měst neodvíjí od odporu k samotné službě. Cílem není brzdit moderní doručování, ale nastavit jasná a férová pravidla. Veřejná debata tak zřejmě nekončí. S rostoucím počtem boxů se budou zvyšovat i požadavky na jejich integraci do městské krajiny. Lidé o ně zájem mají, města ale chtějí, aby byly praktické i estetické zároveň.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám