Trnem v oku nejednoho řidiče jsou zpomalovací retardéry, které se objevily v ulicích Českých Budějovic po rozšíření parkovacích zón. V dotčené městské lokalitě je jich osazeno celkem 77. V ulicích Pražského předměstí mají pomáhat, provoz zpomalovat a přispět k bezpečnosti. Ale kvůli nim je podle většiny motoristů jízda po takových ulicích hodně nepříjemná.
„To byla taková rána, že jsem musela zastavit a podívat se, jestli jsem někoho nepřejela. A já jen nepočítala s retardérem, který se v naší ulici objevil. Netušila jsem to, ani žádná značka na něj neupozorňovala, takže jsem do něj s autem vlétla. Ještě teď se mi při vzpomínce na tu chvíli třesou ruce, šíleně jsem se vyděsila,“ zavzpomínala na svou první zkušenost se zpomalovacím polštářem v jedné z českobudějovických ulic obyvatelka města.
„Vůbec nechápu, co mají za význam, navíc, když jsou za křižovatkou. Tedy v místech při výjezdu z křižovatky, které by řidič měl co nejrychleji opustit. Místo toho musí přibrzdit, aby si na retardéru neponičil auto. A nebo jsou v místech, kde řidič stejně musí přibrzdit,“ uvedl Josef Sypal z Českých Budějovic.
„Protože vznikly takzvané Zóny 30, kde je omezená rychlost, dopravní policie požadovala, abychom tam retardéry umístili. Policie trvala na tom, že na těch místech, kde jsou instalované polštáře, musí zpomalovací zábrany být,“ tvrdil náměstek českobudějovického primátora František Konečný.
Podle náměstka dopravní inspektorát chtěl, aby zpomalovací zábrany byly vytvořené stavebními úpravami. „My bychom kvůli nim ale museli celé ulice rozkopat a navíc, bylo by to hodně drahé. Ale protože nám bylo jasné, že bez souhlasného stanoviska policie bychom nedostali povolení, je v ulicích nainstalován kompromis v podobě zpomalovacích polštářů,“ vysvětlil Konečný s tím, že v některých místech jsou retardéry potřebné, někde ale méně a mnohde ovšem zcela nesmyslné.
Náměstek podotkl, že na téma retardérů vedl s policisty několikrát živou debatu. „Proč bychom sami od sebe dávali do ulic něco, co nás stojí peníze a za co nám budou lidé nadávat? Znovu opakuji, zpomalovací zábrany byly podmínkou okresní dopravní policie pro vznik takzvané Zóny 30, která vede ke zklidnění dopravy v dané části města,“ znovu tvrdil Konečný.
S tím ale nesouhlasí policie. „V žádném případě nejsou zpomalovací polštářem výmyslem policie. Ta se k tomu vyjadřovala a vydala zamítavé stanovisko,“ řekl policejní mluvčí Milan Bajcura.
Podle vedoucího odboru správy veřejných statků Eduard Nejdla byly zpomalovací polštáře umístěné podle projektové dokumentace, kterou schválil odbor dopravy a silničního hospodářství českobudějovického magistrátu. „Odbor dopravy, to je státní správa, to není město,“ upřesnil František Konečný a dodal: „Jestli policie řekne, že se mají některé zpomalovací polštáře posunout nebo odstranit, tak to uděláme.“
Otazník také visel nad tím, jak by se ulice s namontovanými zpomalovacími polštáři udržovaly, pokud napadne sníh. To už se ale podařilo vyřešit. „S dodavatelem, který zajišťuje zimní údržbu místních komunikací na území města, společností FCC České Budějovice, byl dohodnut postup při zajištění zimní údržby zpomalovacích prahů. Úklid bude prováděn strojně, v případě potřeby, například pokud napadne více sněhu, se budou ručně dočišťovat,“ uvedl náměstek českobudějovického primátora Petr Podhola. Je možné, že taková situace nastane co nevidět. Meteorologové totiž předpovídají na následující dny sněhovou nadílku.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.