Před 190 lety byl zahájen provoz na první koněspřežné dráze u nás

Foto Regina Poklopová | Zdroj ČTK

Před 190 lety byl zahájen provoz koněspřežné dráhy, která se stala nejen první stavbou svého druhu u nás, ale i v celé kontinentální Evropě. Dráha spojovala České Budějovice s rakouským Lincem a měla délku 129 kilometrů. V plném provozu byla od roku 1832. V roce 1836 byla prodloužena téměř na 200 kilometrů až k solným dolům u Gmundenu.

Osobní vlaky vyjížděly z obou cílových stanic pravidelně jednou denně v pět hodin ráno a křižovaly se v poledne v rakouském Kerschbaumu. Cesta mezi Českými Budějovicemi a Lincem tehdy trvala přibližně 14 hodin.

Nákladním vlakům trvala cesta až tři dny. Nejčastěji přepravovaným zbožím byly sůl, dřevo a uhlí. V roce 1868 začala přestavba trati, která měla umožnit provoz parních lokomotiv, a poslední vlak tažený koňmi vyjel na trať 15. prosince 1870. V roce 1971 byla koněspřežka, nebo přesněji to, co z ní zůstalo, vyhlášena národní kulturní památkou.

Po ukončení provozu dráhy byly budovy a pozemky rozprodány. Převážně opuštěné stavby postupně chátraly a zanikly. Zřejmě nejvíce památek na koněspřežku na české straně je na Českokrumlovsku, historii dráhy dokumentuje Muzeum koněspřežky v Českých Budějovicích.

Za hranicemi v rakouském Kerschbaumu se turisté mohou projet po koněspřežce v replice luxusního vozu Hanibal nebo ve společenském voze Franz Josef. V současnosti je jedinou autentickou stavbou v Českých Budějovicích, mající přímý vztah ke koněspřežce, i přes dílčí úpravy strážní domek číslo 1 v Mánesově ulici.

Sloužil jako bydlení pro drážní strážníky - zaměstnance železniční společnosti. Každému strážníkovi byl svěřen dohled nad úsekem dlouhým zhruba tři kilometry, kde kromě ostrahy prováděl zároveň i nejnutnější práce na údržbě kolejiště.

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky výročí, konšspřežka, vlak, cestování, historie, České Budějovice, Linec, Evropa, Gmunden, Muzeum koněspřežky

Komentáře

Zipe Pezi

Trať sloužila velice dobře. Až do nástupu ODS&ČSSD na kraj. Pak začala epocha sebepresentace nul a nýmandů - rušit umí každý trouba a to se v JČ stalo jakousi módou. Zimolovi a Kubovi koně z JIKORDu (Jihočeské kohorty rušení dopravy) dokázali že neberou velké peníze nadarmo. Rušením osobních vlaků se realizovalo především duo jakýchsi lemplů - Žemličky s Borovkou (ODS). A že se jim jejich ničitelské choutky neobyčejně dařily potvrzují auty neustále ucpané Č. Budějovice. Není divu, jejich přezíravost a pohrdání obyvateli kraje vyústily v neexistenci použitelného integrovaného dopravního systému, kdy prázdné tratě (které jaksi z principu netrápí silniční zácpy) a ve špičkách ucpané silnice jen dokládají nekompetenci a hloupost těchto velice bohatě zaplacených podvodníků. Cestující kteří v JČ kraji používají veřejné dopravy jsou oproti cestujícím, třeba ve StČ kraji znevýhodňováni a pasováni do rolí občanů II a III kategorie. Musí se uskrovnit, aby se za "uspořené" několik vyvolených mělo velice dobře.

Pondělí, 1. října 2018, 18:38Odpovědět

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.