Počasí dnes10 °C, zítra14 °C
Čtvrtek 25. dubna 2024  |  Svátek má Marek
Bez reklam

Před 190 lety byl zahájen provoz na první koněspřežné dráze u nás

Před 190 lety byl zahájen provoz koněspřežné dráhy, která se stala nejen první stavbou svého druhu u nás, ale i v celé kontinentální Evropě. Dráha spojovala České Budějovice s rakouským Lincem a měla délku 129 kilometrů. V plném provozu byla od roku 1832. V roce 1836 byla prodloužena téměř na 200 kilometrů až k solným dolům u Gmundenu.

Osobní vlaky vyjížděly z obou cílových stanic pravidelně jednou denně v pět hodin ráno a křižovaly se v poledne v rakouském Kerschbaumu. Cesta mezi Českými Budějovicemi a Lincem tehdy trvala přibližně 14 hodin.

Nákladním vlakům trvala cesta až tři dny. Nejčastěji přepravovaným zbožím byly sůl, dřevo a uhlí. V roce 1868 začala přestavba trati, která měla umožnit provoz parních lokomotiv, a poslední vlak tažený koňmi vyjel na trať 15. prosince 1870. V roce 1971 byla koněspřežka, nebo přesněji to, co z ní zůstalo, vyhlášena národní kulturní památkou.

Po ukončení provozu dráhy byly budovy a pozemky rozprodány. Převážně opuštěné stavby postupně chátraly a zanikly. Zřejmě nejvíce památek na koněspřežku na české straně je na Českokrumlovsku, historii dráhy dokumentuje Muzeum koněspřežky v Českých Budějovicích.

Za hranicemi v rakouském Kerschbaumu se turisté mohou projet po koněspřežce v replice luxusního vozu Hanibal nebo ve společenském voze Franz Josef. V současnosti je jedinou autentickou stavbou v Českých Budějovicích, mající přímý vztah ke koněspřežce, i přes dílčí úpravy strážní domek číslo 1 v Mánesově ulici.

Sloužil jako bydlení pro drážní strážníky - zaměstnance železniční společnosti. Každému strážníkovi byl svěřen dohled nad úsekem dlouhým zhruba tři kilometry, kde kromě ostrahy prováděl zároveň i nejnutnější práce na údržbě kolejiště.

Foto Regina Poklopová | Zdroj ČTK

Štítky výročí, konšspřežka, vlak, cestování, historie, České Budějovice, Linec, Evropa, Gmunden, Muzeum koněspřežky

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Zipe Pezi

Trať sloužila velice dobře. Až do nástupu ODS&ČSSD na kraj. Pak začala epocha sebepresentace nul a nýmandů - rušit umí každý trouba a to se v JČ stalo jakousi módou. Zimolovi a Kubovi koně z JIKORDu (Jihočeské kohorty rušení dopravy) dokázali že neberou velké peníze nadarmo. Rušením osobních vlaků se realizovalo především duo jakýchsi lemplů - Žemličky s Borovkou (ODS). A že se jim jejich ničitelské choutky neobyčejně dařily potvrzují auty neustále ucpané Č. Budějovice. Není divu, jejich přezíravost a pohrdání obyvateli kraje vyústily v neexistenci použitelného integrovaného dopravního systému, kdy prázdné tratě (které jaksi z principu netrápí silniční zácpy) a ve špičkách ucpané silnice jen dokládají nekompetenci a hloupost těchto velice bohatě zaplacených podvodníků. Cestující kteří v JČ kraji používají veřejné dopravy jsou oproti cestujícím, třeba ve StČ kraji znevýhodňováni a pasováni do rolí občanů II a III kategorie. Musí se uskrovnit, aby se za "uspořené" několik vyvolených mělo velice dobře.

Pondělí, 1. října 2018, 18:38Odpovědět

Před 190 lety byl zahájen provoz na první koněspřežné dráze u nás  |  Doprava  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.