středa 3. března 2021 Kamil

Stavba tunelu na D3 v Budějcích se prodraží o 200 milionů korun

Stavba tunelu Pohůrka na obchvatu Českých Budějovic, který bude součástí dálnice D3, se prodraží až o 200 milionů korun. Silničáři museli kvůli agresivní spodní vodě změnit technologii. Firma, jež tunel staví, dostala už od Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pokyn, aby udělala výkop. Obchvat chce ŘSD zprovoznit v letech 2024 až 2025. Do konce roku 2021 chce ŘSD vypsat výběrové řízení na úsek D3 Kaplice nádraží - Nažidla.

Termín, kdy bude obchvat hotový, se tak znovu posouvá. ŘSD ho staví od jara 2019; nejdřív uvádělo, že ho dokončí v roce 2022, pak 2023. Obchvat bude mít dvě části: úsek Hodějovice - Třebonín dlouhý 12,5 kilometru, kde jsou náklady sedm miliard korun, a 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné - Staré Hodějovice za 5,28 miliardy.

Silničáři zastavili práce na kilometrovém tunelu Pohůrka v úseku Úsilné-Staré Hodějovice již dříve. Původně se stavěl pomocí takzvaných milánských stěn, kdy se zvlášť budují stěny, strop a podlaha. Stavbaři ale zjistili, že v místě je agresivní spodní voda s vysokou hladinou. Nově tak stavební firmy položí do jámy těleso, do nějž se spodní voda nedostane.

"Navýšení nákladů je spojeno se změnou postupu. Oproti technologii podzemních stěn, stanovené v zadávací dokumentaci, které měly být součástí nosné konstrukce tunelu, je dnes zpracovávána dokumentace na výstavbu nosné konstrukce tunelu v zajištěné stavební jámě," uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Stavba tunelu začala. ŘSD dalo firmě pokyn, aby udělala výkop. Ve druhém čtvrtletí pak přijdou na řadu práce, spjaté se změnou technologií.

ŘSD předpokládá, že úsek od Třebonína před tunel Pohůrka zprovozní ve třetím čtvrtletí roku 2023. Očekává, že dopravu svede na stávající silniční síť nově budovaná vozovka s názvem Zanádražní. "Zprovoznění celého úseku dálnice kolem Českých Budějovic včetně tunelu je závislé na postupu prací. Předpokládáme, že v letech 2024 - 2025. Cílem je zprovoznit celý obchvat do konce roku 2024," sdělil Studecký.

Silničáři plánují i další části jihočeské D3. Na přelomu letošního druhého a třetího čtvrtletí chtějí začít stavět 8,5 kilometru dlouhý úsek Třebonín - Kaplice nádraží za 2,4 miliardy Kč. Na zbývajících částech dálnice k rakouským hranicím pracují na projektové přípravě a do konce roku chtějí zahájit výběrové řízení na úsek Kaplice nádraží - Nažidla.

V provozu je teď 70 kilometrů dálnice D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů. Celá D3 z Prahy k hranicím by podle premiéra Andreje Babiše (ANO) měla být hotová do roku 2028.

Hodnocení článku je 60 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto ŘSD

Štítky ČR, stavby, silnice, D3, Č. Budějovice

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.