Počasí dnes1 °C, zítra3 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Obchvat Budějc bude podle ministra dopravy hotový v roce 2024. Problémem je tunel Pohůrka

Stát podle ministra dopravy Karla Havlíčka zprovozní obchvat Českých Budějovic, který je součástí D3, v roce 2024. Některé části by podle něj mohly být hotové o rok dřív. Problémem je kilometrový tunel Pohůrka, u nějž muselo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) změnit technologii, protože se objevila agresivní spodní voda. Tunel tak bude hotový až v roce 2024. Jak pojmout dopravu zhruba po dobu roku, kdy se bude čekat, až se tunel dostav, stát podle Havlíčka řeší.

Tunel se začne stavět v příštích týdnech. Stavba se prodraží až o 200 milionů korun, protože stavbaři museli kvůli agresivní spodní vodě změnit postup. Původně se tunel stavěl pomocí milánských stěn, kdy se zvlášť budují stěny, strop a podlaha. Nově tak položí do jámy těleso, do nějž se voda nedostane.

Tunel Pohůrka v úseku Úsilné-Staré Hodějovice je podle ministra dopravy Karla Havláčka neuralgický bod. „Stavba obchvatu skončí do roku 2024. Nicméně úseky před tunelem a za tunelem by mohly být hotové do roku 2023, takže máme řádově dvanáct měsíců, které by znamenaly, že budeme mít postavený celý obchvat s výjimkou tunelu. Řešíme, jak na to reagovat: buď specifickou komunikací, která by se udělala uvnitř města; musíme si říci, jaké by vedly trasy, které silnice a jak by se musely zkapacitnit. Nebo by se šlo cestou B, že by se to celé zprovoznilo naráz až v roce 2024," řekl ministr.

Jak dodal, stát nechce přetížit provoz uvnitř města. Situaci řeší s hejtmanem Martinem Kubou (ODS) i primátorem Jiřím Svobodou (ANO).

Agresivní spodní voda

ŘSD nepředpokládalo, že pod tunelem bude tak agresivní spodní voda. „Zhotovitel vytvořil zkušební lamely a prověřil prostředí. Průzkumy jsme vyhodnotili na podzim 2019, zjistilo se, že varianta milánských stěn může způsobit problémy," řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Obchvat Českých Budějovic bude mít dvě části: úsek Hodějovice - Třebonín dlouhý 12,5 kilometru, kde jsou náklady sedm miliard korun, a 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné - Staré Hodějovice za 5,28 miliardy. Podle Mátla našli stavbaři v jeho trase mnoho skládek, dosud odtěžili 250 tisíc metrů krychlových materiálu.

Další dálnice D3

Silničáři plánují i další části jihočeské D3. Na přelomu letošního druhého a třetího čtvrtletí chtějí začít stavět 8,5 kilometru dlouhý úsek Třebonín - Kaplice nádraží za 2,4 miliardy korun. Na zbývajících částech k rakouským hranicím pracují na projektové přípravě a do konce roku chtějí vypsat výběrové řízení na úsek Kaplice nádraží - Nažidla. K hranicím s Rakouskem by měla být dálnice D3 hotová do roku 2025, řekl Havlíček.

V provozu je teď 70 kilometrů dálnice D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů. Celá D3 z Prahy k hranicím by podle premiéra Andreje Babiše (ANO) měla být hotová do roku 2028.

Hodnocení článku je 60 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto ŘSD

Štítky České Budějovice, obchvat, doprava, Karel Havlíček, tunel, ministr dopravy, Nová Pohůrka, podzemní voda, Ředitelství silnic a dálnic, Radek Mátl, ANO 2011, Praha

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Milivoj Jiřičný

Kdoví, jak to nakonec dopadne. Tento ministr už má skoro doministrováno a kdo bude další a jakou bude mít "strategii" a priority je ve hvězdách ????

Sobota, 6. února 2021, 13:33Odpovědět

Obchvat Budějc bude podle ministra dopravy hotový v roce 2024. Problémem je tunel Pohůrka  |  Doprava  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.