Stát podle ministra dopravy Karla Havlíčka zprovozní obchvat Českých Budějovic, který je součástí D3, v roce 2024. Některé části by podle něj mohly být hotové o rok dřív. Problémem je kilometrový tunel Pohůrka, u nějž muselo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) změnit technologii, protože se objevila agresivní spodní voda. Tunel tak bude hotový až v roce 2024. Jak pojmout dopravu zhruba po dobu roku, kdy se bude čekat, až se tunel dostav, stát podle Havlíčka řeší.
Tunel se začne stavět v příštích týdnech. Stavba se prodraží až o 200 milionů korun, protože stavbaři museli kvůli agresivní spodní vodě změnit postup. Původně se tunel stavěl pomocí milánských stěn, kdy se zvlášť budují stěny, strop a podlaha. Nově tak položí do jámy těleso, do nějž se voda nedostane.
Tunel Pohůrka v úseku Úsilné-Staré Hodějovice je podle ministra dopravy Karla Havláčka neuralgický bod. „Stavba obchvatu skončí do roku 2024. Nicméně úseky před tunelem a za tunelem by mohly být hotové do roku 2023, takže máme řádově dvanáct měsíců, které by znamenaly, že budeme mít postavený celý obchvat s výjimkou tunelu. Řešíme, jak na to reagovat: buď specifickou komunikací, která by se udělala uvnitř města; musíme si říci, jaké by vedly trasy, které silnice a jak by se musely zkapacitnit. Nebo by se šlo cestou B, že by se to celé zprovoznilo naráz až v roce 2024," řekl ministr.
Jak dodal, stát nechce přetížit provoz uvnitř města. Situaci řeší s hejtmanem Martinem Kubou (ODS) i primátorem Jiřím Svobodou (ANO).
ŘSD nepředpokládalo, že pod tunelem bude tak agresivní spodní voda. „Zhotovitel vytvořil zkušební lamely a prověřil prostředí. Průzkumy jsme vyhodnotili na podzim 2019, zjistilo se, že varianta milánských stěn může způsobit problémy," řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Obchvat Českých Budějovic bude mít dvě části: úsek Hodějovice - Třebonín dlouhý 12,5 kilometru, kde jsou náklady sedm miliard korun, a 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné - Staré Hodějovice za 5,28 miliardy. Podle Mátla našli stavbaři v jeho trase mnoho skládek, dosud odtěžili 250 tisíc metrů krychlových materiálu.
Silničáři plánují i další části jihočeské D3. Na přelomu letošního druhého a třetího čtvrtletí chtějí začít stavět 8,5 kilometru dlouhý úsek Třebonín - Kaplice nádraží za 2,4 miliardy korun. Na zbývajících částech k rakouským hranicím pracují na projektové přípravě a do konce roku chtějí vypsat výběrové řízení na úsek Kaplice nádraží - Nažidla. K hranicím s Rakouskem by měla být dálnice D3 hotová do roku 2025, řekl Havlíček.
V provozu je teď 70 kilometrů dálnice D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů. Celá D3 z Prahy k hranicím by podle premiéra Andreje Babiše (ANO) měla být hotová do roku 2028.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Kdoví, jak to nakonec dopadne. Tento ministr už má skoro doministrováno a kdo bude další a jakou bude mít "strategii" a priority je ve hvězdách ????