Dopravní podnik Českých Budějovic čelí zdražování, s nímž se na něj obracejí dodavatelé náhradních dílů i služeb. Problém je, že podnik už má schválený finanční a investiční plán. Meziročně o 30 milionů korun mu také stouply náklady poté, co plošně zvedl mzdy o deset procent. V karanténě kvůli covidu je teď sedm ze zhruba 450 zaměstnanců. Podle ředitele dopravního podniku není zatím třeba omezovat jízdní řády.
Podnik zvedl od ledna platy plošně o deset procent, řidičům a dělníkům z toho část přidal již loni v říjnu. „To nám udělalo 30 milionů korun navíc. A teď nás trápí, že začínají zdražovat naši dodavatelé. Náhradní díly, pneumatiky, oleje, veškeré služby, prostě všechno, co nakupujeme. Jak to dobíhá dodavatele, začínají to postupně přenášet na nás. Z úklidu vozů už mi avizovali, že budou chtít jednání. Problém je, že se to všechno dozvídáme poté, co máme schválený finanční a investiční plán. Uvidíme, jestli to nějak uhádáme, nebo budeme muset hledat nové dodavatele," řekl ředitel dopravního podniku Slavoj Dolejš.
Ceny energie a plynu má podnik nasmlouvané na rok, dodává mu je Česká plynárenská. Potýká se s rostoucí cenou nafty.
Od ledna sjednotily České Budějovice cenu jízdného v MHD za 60 minut na 20 korun. Dosud stál papírový lístek 16 korun a SMS jízdenka 25 korun. Za roční kupon platí víc i senioři nad 65 let. Loni stál deset korun, cena se zvýšila na 500 korun. Cestující nad 75 let ale mají jízdné zdarma. „Zdražení jízdného nám zmírnilo dopady, se kterými jsme počítali: zvyšování mezd, cen nafty a energií. Ale když bude hodně lidí v karanténách, sníží se počet cestujících, tím pádem se méně vybere. Tenhle rok bude opravdu špatný," řekl Dolejš.
Zatím jsou v karanténě čtyři řidiči. Ze 450 zaměstnanců je dnes sedm v karanténě nebo izolaci. Podnik zaměstnává asi 220 řidičů a zhruba 100 brigádníků, kteří pracují na dohodu. „Náš limit je, že pokud by v jednu chvíli bylo v karanténě 15 řidičů, tak už nebudeme zvládat, pak už by se muselo něco omezovat. Jinak je teď nemocnost běžná, odpovídající ročnímu období," řekl ředitel.
Předloni klesly budějovickému dopravnímu podniku kvůli koronaviru tržby z jízdného meziročně o 24 procent na 89,7 milionu korun. Zisk po zdanění byl nižší téměř o 84 procent, 1,6 milionu. Cestujících v roce 2020 ubylo o 8,4 procenta, když v roce 2019 jich firma přepravila rekordních 67,4 milionu. Za rok 2021 čeká podnik ztrátu do čtyř milionů korun. „Ještě v polovině roku to vypadalo na minus dvacet (milionů)," řekl Dolejš. Jak doplnil, firma se loni snažila o vnitřní úspory.
Historie MHD v Českých Budějovicích sahá do roku 1909. Dopravní podnik zajišťuje přepravu ve městě a v 15 obcích. Vozový park čítá 103 autobusů a 56 trolejbusů, které jezdí na 24 linkách. Obsluhují téměř 400 zastávek. Najedou ročně asi 5,5 milionu kilometrů.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.