sobota 2. července 2022 Patricie

Mzdy řidičů musíme řešit, říká ředitel dopravního podniku Slavoj Dolejš

Nedostatek řidičů i nadále trápí Dopravní podnik města České Budějovice. Podle ředitele Slavoje Dolejš je třeba řešit jejich mzdy. V rozhovoru pro Budějckou Drbnu mluví o shánění nových zaměstnanců či výběru linek, které bylo nutné kvůli stávající situaci omezit.

Situace se sice neustále mění, ale kolik řidičů nyní chybí?
Teď máme 213 řidičů a do plného stavu nám jich chybí 15. Zároveň nyní 20 řidičů marodí, takže teď nemůžeme nasadit do provozu 35 řidičů. Důvodem je nemocnost, která nás trápí. Většinou se pohybuje kolem šesti procent a ta stávající čtyři procenta navíc nás úplně dorazila. Dostali jsme se do situace, kdy jsme nějaká opatření museli udělat.

Jaké jste měli možnosti?
Byly dvě. Mohli jsme to nechat být, neřešit to, občas nějaký spoj vynechat a doufat, že si toho někdo nevšimne. To nám nepřišlo správné. Proto jsme zvolili druhou možnost. Oficiálně jsme vytipovali spoje na třech linkách, které dle naší zkušenosti a průzkumu mohly padnout za oběť téhle situaci. Město jsme o tom informovali, vydali jsme tiskovou zprávu a informaci jsme komunikovali i na zastávkách. Situace vygradovala během jednoho nebo dvou dnů. Když vám ze systému najednou zmizí 10 lidí, tak musíte něco dělat. Nevíme, co je tím důvodem, ale máme zkušenost, že se to děje ve vlnách. Mrzí nás to, z pohledu profesní cti je nepříjemné taková rozhodnutí učinit.

Podle čeho jste vybírali, jaké linky omezíte?
Zvažovali jsme, kde ubrat, abychom zároveň nezkomplikovali přesouvání po městě. Nabízí se frekventované linky, kde je hodně spojů. My jsme přistoupili k tomu, že jsme o pár minut posouvali interval mezi spoji, a tak jsme získali větší množství lidí, kteří se mohli přesunout jinam, a zároveň jsme nenarušili dopravní dostupnost. Vycházeli jsme i z dat, která máme o naplněnosti vozů. Intervaly se prodloužily například u linky tři z pěti na šest minut. To jsou rozdíly, které ve špičce nejsou ani poznat. Dotklo se to čtyř procent spojů.

Dokážete teď předpovídat, kdy se tento stav změní?
Předpokládáme, že bychom to mohli zvrátit do začátku léta. Do prázdninového provozu je pět týdnů a dříve to asi nezvládneme. Uděláme vše pro to, abychom od září naskočili do plného a neomezeného provozu. Ta současná situace mě mrzí a děláme maximum pro to, aby se to zlepšilo. S lidmi se snažíme komunikovat, máme aplikaci, informace mohou cestujícím chodit prostřednictvím SMS nebo e-mailu.

Dopravnímu podniku chybí řidiči. Musí omezit některé linky

Budějcký dopravní podnik musí dočasně upravit provoz některých linek. Důvodem je aktuální zvýšená nemocnost řidičů, a také podstav. Změna se bude týkat linek 1, 3 a 9, u kterých dojde k prodloužení intervalů mezi jednotlivými spoji. Jak dlouho...

Není na místě řešit trvalé změny v jízdních řádech?
I takové myšlenky jsem od objednavatele vnímal. My musíme reagovat na situaci na pracovním trhu a zvyšovat mzdy, takže na straně objednavatelů vznikají náklady. Veřejná doprava je dražší, protože se část cestujících po covidu nevrátila do autobusů, tak to zkrátka je. Jsem nicméně přesvědčen, že otázky na toto téma budou. Město České Budějovice po nás bude požadovat trvalé řešení. Je ale třeba si uvědomit, že v momentě, kdy začnete nabídku snižovat, tak může klesnout i poptávka.

Tuhle situaci neřešíte poprvé. Jak se vám daří či nedaří nové řidiče shánět? A kde se je snažíte získat?
Využíváme klasickou inzerci a snažíme se uchazeče přitáhnout. Jako první je samozřejmě zajímá mzda. To je to, co potřebujeme změnit. Se mzdami u řidičů musíme něco udělat a řešit to. Tento týden máme mimořádné jednání představenstva, kde se o tomhle budeme bavit. Myslím, že přijde nějaké rozhodnutí. Uchazečům mimochodem nabízíme svou autoškolu. Člověka přijmeme, zaměstnáme, on chodí do školy a bere mzdu. Velká část řidičů tu práci dělá, protože si nedokáží představit dělat něco jiného a za to jim patří velký dík. Bez nich by to nešlo. Ta práce člověka může naplňovat, i když je to někdy náročné.

Mají o tuto práci zájem mladí lidé?
Dnes se nám přihlásil jeden zájemce, kterému je 22 let. To jsou ale spíše výjimky. Obecně se hlásí hlavně lidé starší nebo ti, kteří chtějí nějakou výraznou změnu. Často to jsou ženy. Někdo sice řekne, že to je chlapská práce, ale to už dneska neplatí. V dopravních podnicích mají ženy velký podíl. Také my o ně samozřejmě stojíme. Mimo jiné se snažíme, aby je práce a pracovní prostředí lákalo. Pravda je, že obecně věk průměrného řidiče je poměrně vysoký. Zároveň problémy, které trápí nás, řeší i dopravní podniky v jiných městech. 

Kromě nedostatku řidičů jste museli komunikovat zpoždění řady spojů kvůli dopravní situaci v Českých Budějovicích, kterou komplikuje například rekonstrukce Strakonické. Zaznamenali jste díky tomu větší počet lidí v autobusech?
Naopak. Když naše vozy stojí, cestující z nich vystoupí. Lidé se v těchto situacích spíše nevrací. Zajímavé je, že se teď v Praze opravuje Barandovský most, kde vyčlenili jeden pruh pouze pro autobusy. Chápu, že to někde nejde, ale je to věc, nad kterou by se mohlo častěji přemýšlet. Teď se bude opravovat Rudolfovská třída, kde naše autobusy jako jediné projedou.

Hodnocení článku je 42 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Dopravní podnik města České Budějovice

Štítky české budějovice, dopravní podnik, autobus, doprava, řidič

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Jan Richter

Tak nekupujte solarisy z polska a budete mít na vejplaty

středa, 25. května 2022, 11:28

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.