Počasí dnes10 °C, zítra14 °C
Čtvrtek 25. dubna 2024  |  Svátek má Marek
Bez reklam

Při pandemii přešlo podle průzkumu 13 procent Čechů při cestě do práce z MHD na auta. Dopravní podnik řeší další možná omezení

Za dva roky pandemie přešlo 13 procent Čechů při cestách do práce z veřejné dopravy na automobilovou. Vyplývá to z výzkumu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, který její zástupci představili na českobudějovické konferenci o MHD. Proti jaru 2019, než začala koronakrize, schází budějovickému dopravnímu podniku 23 procent cestujících. Počet spojů za stejné období klesl pouze o dvě procenta. Ředitel podniku Slavoj Dolejš připravuje návrh, jaké spoje by se daly ještě seškrtat.

Průzkum Univerzity Jana Evangelisty Purkyně

Přestože v Česku teď neplatí covidová omezení, lidé se do MHD nevrátili v počtech jako před pandemií. Vyplývá to z projektu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně (UJEP), který sledoval dopady covidu na dopravní chování od července 2020 do letošního června. Do sběru dat se zapojilo 575 lidí, zejména z Prahy a Středočeského kraje, ale i ze všech krajských měst.

„Ukázal se velký vliv automobilové dopravy při cestách do práce, kdy se původní úroveň při pandemii ještě zvýšila. Je stále vyšší než byla před pandemií. Velmi prudký nárůst zaznamenala práce z domova, vzrostla mnohonásobně a i v současnosti se drží na vyšší úrovni než byla v roce 2019," řekla Danuše Strnadová z UJEP. Podle průzkumu přestalo kvůli pandemii 13 procent lidí jezdit do práce MHD a začalo jezdit auty.

Dopad na budějcký dopravní podnik? Klesly tržby, chybí řidiči

Budějovickému dopravnímu podniku klesly první rok pandemie tržby meziročně o čtvrtinu. Teď chybí v budějovické MHD proti březnu 2019 téměř pětina cestujících, o víkendech 14 procent, zatímco spojů ubylo o dvě procenta.

Historie MHD v Českých Budějovicích sahá do roku 1909. Budějovický dopravní podnik zajišťuje přepravu ve městě a v 15 obcích. Vozový park čítá 103 autobusů a 56 trolejbusů, které jezdí na 24 linkách. Obsluhují téměř 400 zastávek. Loni najely 5,7 milionu kilometrů.

„Nabízela se myšlenka seškrtat spoje o dvacet procent. Nemohli jsme ale svévolně seškrtat větší množství spojů, musíme to mít projednáno s objednateli. Ale vzhledem k tomu, jak budou z veřejných rozpočtů mizet finance, je pravděpodobné, že na toto téma přijde řeč. Mám od představenstva úkol, abychom nějaký návrh připravili, spočítali a předložili," řekl ředitel Dopravního podniku města České Budějovice Slavoj Dolejš.

Od konce května podnik kvůli nedostatku řidičů a vysoké nemocnosti prodloužil intervaly mezi spoji na linkách 1,3 a 9. „V rámci celého systému MHD se jedná o snížení počtu spojů o 4 procenta. Ostatních linek ani víkendového provozu se žádné omezení netýká. Za vzniklou situaci se cestujícím velice omlouváme a naší snahou bude co nejdříve standardní rozsah provozu obnovit,“ uvedla tehdy tisková mluvčí podniku Barbora Smudková. Jak dlouho by ale mělo omezení trvat neuvedla, podle aktuálních informací by to tak mělo zůstat až do konce školního roku. Poté podnik přejde na prázdninový režim.

Dopravnímu podniku chybí řidiči. Musí omezit některé linky

Budějcký dopravní podnik musí dočasně upravit provoz některých linek. Důvodem je aktuální zvýšená nemocnost řidičů, a také podstav. Změna se bude týkat linek 1, 3 a 9, u kterých dojde k prodloužení intervalů mezi jednotlivými spoji. Jak dlouho...

Kromě toho musí dopravní podnik myslet i na rostoucí náklady. Ceny elektřiny a plynu má zaručené do konce roku, pak mohou podle ředitele vzrůst v součtu ročně minimálně o 40 milionů korun.

Stávková pohotovost

Nejde ale o jediné problémy, které MHD v Budějovicích řeší. Na konci května vyhlásili odboráři podniku stávkovou pohotovost. Nesouhlasili totiž s odměnou v hodnotě tří tisíc korun měsíčně do konce roku, kterou několik málo dní předtím schválilo mimořádné představenstvo. Odměna je podle nich nekoncepční a diskriminační, protože se týká pouze určité skupiny zaměstnanců. „To rozhodnutí do budoucna situaci nijak nevyřeší,“ sdělil redakci před časem Radek Čejka, předseda Závodního výboru odborové organizace OS DOSIA při Dopravním podniku města České Budějovice.

Odboráři budějckého dopravního podniku vyhlásili stávkovou pohotovost. Požadují odvolání ředitele

Odboráři při Dopravním podniku města České Budějovice vyhlásili časově neomezenou stávkovou pohotovost. Nesouhlasí s odměnou v hodnotě tří tisíc korun měsíčně do konce roku, kterou schválilo mimořádné představenstvo. Zároveň požadují odvolání...

Stávková pohotovost je podle něj časově neomezená. „Zaměstnanci rozhodně nepřestanou pracovat, pro cestující se nic nezmění. Pracujeme dál, ale chceme, aby s námi někdo jednal, protože platové podmínky všech zaměstnanců jsou katastrofické. Je to zdvižený prst,“ vzkázal Čejka.  

Na konci tohoto týdne se například v příspěvku na sociálních sítích objevily fotky, ve kterých mají řidiči na čelním skle autobusu přilepený papír s informacemi o výši jejich mzdy. „Tak to je mazec. Ubohá almužna za takovou zodpovědnou a náročnou práci.Urcite si zaslouží být lépe ohodnocení, je to teda ostuda,“ napsala k příspěvku Nikita W.

Ředitel dopravního podniku Slavoj Dolejš dříve uvedl, že rozhodnutí odborářů nechápe. „Zákon nic takového (jako stávkovou pohotovost pozn. redakce) nezná. Deklarovali jsme, že řidičům přidáme tři tisíce do výplaty a zavázali jsme, že budeme dál jednat, protože firma má nějaké omezené možnosti. Považuji za absurdní, že se tohle děje ve společnosti, kde se zaměstnancům přidává. Nerozumím tomu,“ řekl redakci s tím, že odboráři krokem porušili znění kolektivní smlouvy. Podnik je podle něj připravený dál pokračovat v jednání. 

Podniku teď chybí 14 řidičů, má asi 200 kmenových. Loni svezl 57,6 milionu cestujících. V porovnání s posledním předpandemickým rokem 2019 to bylo téměř o deset milionů méně, meziročně téměř o šest milionů méně. Od roku 2017 do letoška investoval podnik 969 milionů korun, z toho bylo 654 milionů Kč z dotací. Nejvíc peněz dal do nových vozů, koupil jich šedesát.

Ohodnoť článek

Autoři | Foto Dopravní podnik města České Budějovice

Štítky ČR, MHD, koronavirus, České Budějovice, dopravní společnost, městská hromadná doprava, pandemie, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, koronavirová krize, Česko, Praha, Středočeský kraj

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Při pandemii přešlo podle průzkumu 13 procent Čechů při cestě do práce z MHD na auta. Dopravní podnik řeší další možná omezení  |  Doprava  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.