Jihočeský hejtman Marin Kuba (ODS) žádá prostřednictvím otevřeného dopisu ministerstvo dopravy a ministra Martina Kupku (ODS), aby znovu projednali plánované zpoplatnění části dálnice D3, která bude zároveň tvořit obchvat Českých Budějovic. Úsek má být dokončen na konci roku.
V otevřeném dopise, který zaslal jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS) ministru dopravy Martinu Kupkovi (ODS), píše, že sice rozumí snaze omezit množství nezpoplatněných úseků silnic v Česku, situace kolem Českých Budějovic je ale podle něj jiná.
„Vím, že ministerstvo nyní u nově otevřených úseků již tuto strategii drží a dokonce tam, kde byly historicky úseky nezpoplatněné, je nyní po dokončení delších úseků zpoplatňuje. Nejspravedlivější by se pak asi jevilo zpoplatnit k určitému datu všechny úseky v České republice. Proti tomu zase mohou stát argumenty, že v některých místech dálnice opravdu slouží jako obchvat a je využívána nejen k tranzitu, ale z velké části k pohybu místních obyvatel v dané aglomeraci,” píše v dopise.
A právě to je podle něj situace krajského města. „Budějovičtí obyvatelé historicky od minulých vedení města vždy poslouchali, že dálnice nebude v úseku obchvatu zpoplatněna, protože bude v blízkosti města a může být používána právě pro dopravu v aglomeraci,” uvedl.
Vše podle něj vycházelo z předpokladu, že na úseku bude postaveno pět sjezdů, které umožní obchvat využívat pro přejezd mezi různými částmi města. „Bohužel ta samá vedení města pak paradoxně sama odmítla vybudování některých sjezdů a z plánovaných pěti zbyly pouze tři. Právě to teď velmi omezuje využití dálnice pro obyvatele města,” stojí v dopise.
Zmínil také, že pro samotné obyvatele města bude z hlediska dopravy zásadnější vybudování dalších mostů přes Vltavu v rámci Severní spojky a přemostění od silnice I/3 do Papírenské ulice a propojení ulice M. Horákové k silnici I/3 na Český Krumlov a Kaplici.
„Na vytížení úseku se ale nelze dívat jen z pohledu obyvatel města, ale rovněž z pohledu aglomerace jako celku. Českobudějovická aglomerace je dnes tvořena cca 100 obcemi, které jsou v dojezdové vzdálenosti menší než 20 minut do krajské metropole, a byť město samotné má 98 tisíc obyvatel, tak se v něm denně díky dojíždění pohybuje více než 200 tisíc lidí,” upozornil hejtman.
Právě to je podle něj jeden z důvodů, proč by neměl být úsek zpoplatněný. Obchvat podle něj pomůže odvést auta, která městem projíždějí z okolních obcí. Dodal, že stát má vůči obyvatelům města „dluh“ nejen kvůli komplikacím s výstavbou dálnice, ale také proto, že kvůli dlouholeté absenci D3 projížděl veškerý tranzit právě skrze město.
Pátek, 5. července 2024, 19:46
Má ulevit dopravě v krajském městě. Na obchvat Českých Budějovic čekají obyvatelé města ale i řidiči dlouhé roky. Na konci roku by měl být úsek, který je součástí dálnice D3, hotový. Otázkou ale zůstává, zda opravdu dopravě v krajské metropoli...
„Ať už kamionová doprava ze severu na jih Evropy nebo naprostá většina obyvatel České republiky směřujících na jih v letní nebo zimní sezóně projížděli desítky let po levobřežní komunikaci pár metrů od centra města a stát nebyl schopen toto desítky let vyřešit,” uzavřel s tím, že žádá o jednání, na kterém by celou situaci znovu prodiskutovali.
O zpoplatnění dvou úseků dálnice D3, které budou tvořit obchvat města, mluvil ministr dopravy na posledních dvou akcích, během kterých se zahajovaly stavby posledních částí D3. „Se zpoplatněním počítáme. V principu rozšiřování dálniční sítě je to nezbytný a obvyklý krok. Musíme zachovávat jednotná pravidla pro celou Českou republiku. Platí, že kde se zprovozňuje ucelený úsek, tam se spouští i jeho zpoplatnění,“ uvedl dříve Kupka.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Hlavně, že se Pražáci prohání kolem Prahy po dálnicích zadara...
Zpoplatnění ponechal? O „ponechání“ lze mluvit jedině pokud zůstane v platnosti původní rozhodnutí a tím bylo obchvat nezpoplatnit. O tom, že obchvat nebude zpoplatněn, mluvil již Ťok.
Sám pracuji v ČB a tak jako plno jiných lidí když už musím vzít auto, tak jen stojím v kolonách.. nicméně tady bych raději dal za pravdu ministerstvu a zpoplatnění ponechal, a to především z důvodu, že když si představím jak průměrný budějovický řidič (spánek za volantem na křižovatce při zelené, nulová předvídatelnost, strach řadit se do jiného pruhu plynule atd..) bude ráno nebo odpoledne zaclánět na obchvatu města aniž by trochu přidal plyn a především sledoval provoz za sebou (!!) , pak raději ponechejme zpoplatnění, snad bude místních na dálnici méně a někteří se tak dostaneme do/ze zaměstnání rychleji. Bohužel, opravdu bohužel.. v Budějcích se nejezdí jako ve městě, k tomu je potřeba u mnoha lidí získat mnohem větší praxi a především špetku odvahy za volantem