Už na konci července se řidičům otevře více než devět kilometrů dlouhý obchvat Lišova. Důležitá silnice má z obce odvést téměř 15 tisíc aut, která tudy denně projedou. Během stavby se podle Ředitelství silnic a dálnic musel řešit problém s nekvalitní zeminou nebo spodní vodou, i tak ale bude komunikace dokončena v termínu.
Stavbu zahájilo Ředitelství silnic a dálnic 2. února 2023. Na 9,5 kilometru dlouhém obchvatu jsou dvě mimoúrovňové křižovatky a devět mostů, pět z toho je přímo na hlavní trase. „Nacházíme se v poslední fázi výstavby, od dokončení nás dělí 4 měsíce. Aktuálně probíhá dokončování těžby zářezů a dokončování zásypů u mostních objektů. Probíhá pokládka posledních vrstev asfaltu a dalších vrstev. Pracuje se také na výsadbě křovin a stromů, výstavbě svodidel a montáži protihlukových stěn," uvedl Otakar Hasík, zástupce zhotovitele a manažer projektu.
Obchvat bude zprovozněný 31. července. Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla z Lišova odvede denně 15 tisíc aut. „Ještě před zprovozněním plánujeme na stavbě den otevřených dveří, jako poděkování pro obyvatele Lišova a okolí,“ doplnil mluvčí.
Průběh stavby podle něj komplikovalo několik nepříjemností. Jednou z nich byla například nedostatečná kvalita vytěžené zeminy. „Výsledky zkoušek, které jsme provedli na vytěžené zemině nebyly takové, jaké jsme v projektu předpokládali. Zemina byla příliš měkká a nebyla proto tolik stabilní. Museli jsme tedy přistoupit k jejímu vylepšení vápněním. Právě kvůli tomu se cena stavby navýšila o více než 50 milionů korun,“ popsala ředitelka ŘSD pro Jihočeský kraj Vladimíra Hrušková.
Zhotovitel musel také řešit problém se spodní vodou. „Pod vozovkami je položeno zhruba 12 kilometrů drenáží, která nám odvádí tu spodní vodu pryč. Další problém byl kvůli produktovodu firmy Čepro, který se nachází v blízkosti stavby, a který dopravuje pohonné hmoty z Rakouska do Čech. Část vytěženého materiálu byly totiž skalní horniny, na které jsme museli používat trhací techniku, šlo zhruba o 70 tun náloží. Do 300 metrů od toho produktovodu jsme ale tyto práce provádět nemohli, takže jsme museli používat těžké skalní bagry a hydraulická kladiva, což práci zpomalovalo," doplnil Hasín.
Předpokládaná cena na začátku stavby byla 963 900 000 korun bez DPH, konečnou cenu ale bude ŘSD vědět podle Hruškové až na konci července. Ještě před zprovozněním by měla skončit některá dopravní omezení, která nyní platí kvůli výstavbě. Zhruba v polovině května by například mohli řidiči z hlavní silnice směrem z Lišova odbočit na Rudolfov.
ŘSD už nyní řeší navazující stavbu směrem na Třeboň. „Další úsek má platné územní rozhodnutí. Na začátku roku jsme proto začali pracovat na projektu dokumentace pro stavební povolení, které bychom měli mít do konce letošního roku hotové,“ dodala ředitelka ŘSD pro Jihočeský kraj.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám