Počasí dnes15 °C, zítra17 °C
Pátek 26. dubna 2024  |  Svátek má Oto
Bez reklam

Budějcké linky MHD bude celý týden brázdit elektrobus

Až do příštího úterý bude možné potkat v ulicích krajského města elektrobus české výroby SOR EBN 8. Dopravní podnik města České Budějovice ho bude díky spolupráci se společností SOR Libchavy testovat na běžných linkách MHD.

Jedná se o midibus o délce osm metrů a šířce 2,52 metru s celkovou obsaditelností 51 cestujících. Tento typ vozu vychází z modelové řady uvedené na trh v roce 2010. Oproti předchozímu typu došlo k výraznému omlazení designu a vylepšení technických parametrů ovlivňujících zejména dojezd elektrobusu.

K dnešnímu dni bylo ve výrobním závodě SOR v Libchavách vyrobeno devět elektrobusů, které jsou provozovány jak v České republice, tak i v zahraničí. Dalších pět vozů si objednala jako pilotní projekt ruská společnost pro svoz zaměstnanců z okrajových částí Moskvy do ústředí firmy v centru města. Pět elektrobusů EBN 10,5 bude zhotoveno v roce 2014 pro východoslovenské Košice.

Za účelem dosažení maximální kvality a spolehlivosti elektrobusů SOR řady EBN jsou při vlastní konstrukci použity komponenty od renomovaných světových výrobců. Hlavním dodavatelem elektrické části pro elektrobusy řady EBN je firma Cegelec Praha.

Elektrický pohon tvoří vodou chlazený asynchronní šestipólový trakční motor o výkonu 120 až 180 kW / 400 VAC a trakční polovodičový měnič Cegelec koncipovaný na bázi IGBT tranzistorů. Oba jsou spolu s trakčními Lithium-Iontovými akumulátory o kapacitě 300 Ah umístěny v zadní části vozidla.

K nabíjení akumulátorů dochází prostřednictvím třífázové zásuvky ze zdroje napětí 3x400V AC. Doba nabíjení probíhá ve dvou možných režimech - rychlé nabíjení za asi jednu hodinu, případně pomalé nabíjení za osm hodin. Standardní dojezd v městském provozu je v závislosti na lokálních podmínkách 150 až 180 kilometrů.

„Možnost vyzkoušení elektrobusu vítáme. Prověříme provozní i jízdní vlastnosti vozu, abychom si mohli udělat vlastní představu o možnostech jeho využití. Vzhledem k nižší obsaditelnosti je vhodný zejména na méně vytížené linky,“ říká místopředseda představenstva dopravního podniku Slavoj Dolejš.

Důležitým hlediskem je vedle příznivého vlivu na životní prostředí také ekonomická stránka provozu takového vozidla. Vzhledem k rostoucí ceně nafty a postupujícímu vývoji alternativních pohonů se může jednat o zajímavou možnost pro budoucí využití.

Veřejné jízdy se konají od úterý 24. března do úterý 1. dubna na běžných spojích a přeprava cestujících se řídí platným tarifem. Vzhledem k omezené kapacitě bude elektrobus nasazen vždy za běžným vozem na daném spoji. Jízdní řády elektrobusu jsou k dispozici na webu Dopravního podniku.

Nasazení elektrobusu SOR EBN 8 na linky v jednotlivých dnech

  • úterý 25. března - linka 11
  • středa 26. března - linka 12
  • čtvrtek 27. března - linka 5
  • pátek 28. března - linka 18
  • sobota 29. března - linka 3
  • neděle 30. března - linka 3
  • pondělí 31. března - linka 9
  • úterý 1. dubna - linka 45

Napsal Radek Filip
Tisková zpráva

Štítky elektrobus, SOR EBN 8, testovací jízdy, Dopravní podnik města České Budějovice, SOR Libchavy, dopravní společnost, České Budějovice, Česko, Moskva, Košice, Praha, městská hromadná doprava

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Badaxe Kocour

Tamní informace by jistě byly zajímavé, ale Brno je přeci jen větší a hlavně výškově členitější, v budějcích je to o dost víc v rovině. navíc pro podobné zkoušky to výrobce půjčí obvykle zdarma. Rozhodně by ale poptat se na tamní zkušenosti nezaškodilo.

Středa, 26. března 2014, 16:54Odpovědět

Hawky

Jen pro zajímavost...proč zkoumat vyzkoumané? http://www.brnenskadrbna.cz/zpravy/doprava/dopravni-podnik-testuje-dalsi-elektrobus.html

Středa, 26. března 2014, 13:15Odpovědět

Hawky

Prostor vzadu by na kamínka byl. :-) Jinak jasně, že to není autobus do centra ve špičce, proto bude ta pořizovací cena hodně zajímavá.....

Středa, 26. března 2014, 10:05Odpovědět

Badaxe Kocour

počet cestujících s tím souvisí, ale nemusí to být to opravdu hlavní, na některé lince je ve špičce kloubák nacpaný a mimo ni se tam vezou třeba 3 lidi, takže si dovedu představit že midibus by vykrýval ty mimošpičky a ušetřil tak kilometry (a náklady) velkého autobusu. Tím by se to menší množství cestujících ekonomicky třeba i vyplatilo. Ale vlastní cena při nákupu, nemusí být největší položkou, myslím že poměrně velkou část z ní (desítky procent) dělají ty baterie, které ale mají nějakou životnost a je nutno je po nějaké době měnit, což je samozřejmě nutné do ekonomiky započíst. Kdysi dávno jsme ve firmě kde jsem tehdy pracoval měli na zkoušku dva elektromobily a ekonomické to moc nebylo, je to ale spousta let, takže dnes to může být jinak. Tehdy zabíraly baterie hodně prostoru )byly to přestavěné Favority a byly dvoumístné, protože vzadu byly baterie, a něco jako prostor pro náklad (podlaha kufru byla výš a sahala až za přední sedačky) kam se vešlo spíš něco symbolického, ale pro naše techniky to stačilo. Jenže dojezd byl asi 80 km, což po městě stačilo, ale počet nabíjecích cyklů byl dost omezený takže baterky po roce byly asi na půlce kapacity a výměna byla asi jako polovička pořizovací ceny. Věřím, že dnes to bude o dost lepší, ale docela by mne zajímalo, jak ten midibus bude topit v zimě, z baterek to asi nebude, to by daleko nedojel. Ale třeba se počítá s globálním oteplením :-) nebo tam budou kamínka na uhlí :-)

Úterý, 25. března 2014, 18:01Odpovědět

Hawky

Mě spíš chybí ekonomické posouzení pořizovací ceny v souvislostí s kapacitou přepravovaných osob. Viděl jsem minibus včera a zdál se mi hodně malý. Celý zadek zřejmě zaplněný akumulátory...

Úterý, 25. března 2014, 08:29Odpovědět

Badaxe Kocour

Trochu mi v článku chybí cena, případně její srovnání s nějakým podobným vozidlem třeba na plyn nebo naftu. Ono konstatování že ekonomická stránka provozu je zajímavá, nemusí mnoho znamenat, pokud nevíme jak je to počítáno. Pokud budu počítat třeba jen čisté náklady na pohon a běžné opotřebení (třeba pneumatiky) bude to jistě skvělé, otázka je co se stane pokud připočtu výměnu baterií po snížení kapacity a pokud je třeba pořizovací náklad výrazně vyšší (to samozřejmě být nemusí) pak to tu ekonomiku dost rozhodí. Ono to bude jistě zajímavé a do centra města by to byl přínos už jen kvůli tomu že by odpadla část exhalací, byť malá. Ale doufejme že si DP spočítá tu ekonomiku správně, tedy se všemi náklady, včetně likvidace nebezpečného odpadu. Za sebe tomu fandím, ale v článku je to spíš jen info že něco se zkouší, bez podrobnějšího popisu.

Úterý, 25. března 2014, 06:40Odpovědět

Budějcké linky MHD bude celý týden brázdit elektrobus  |  Doprava  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.