Počasí dnes1 °C, zítra3 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Cyklisté, ohrožení účastníci silničního provozu

Jaká jsou základní pravidla bezpečnosti při jízdě na kole? Tomu se Budějcká Drbna věnuje ve spolupráci s Policií ČR a BESIPem ve svém dalším díle pravidelného seriálu v rámci kampaně Zastav jízdu smrti, která se rozjela na popud velkého množství tragických dopravních nehod.

ČTĚTE TAKÉ: Chcete se vrátit domů? Dodržujte základní pravidla!

Kampaň běží již třetí týden a netýká se pouze řidičů a jejich spolujezdců, kteří jedou v osobním vozidle, ale také cyklistů a dalších účastníků silničního provozu.

A právě cyklisté představují velmi ohroženou skupinu, a proto je nyní, kdy se intenzivně rozbíhá cyklistická sezona, potřeba připomenout několik základních preventivních pravidel bezpečné jízdy na jízdním kole. Nejdříve však několik čísel.

V loňském roce se na území Jihočeského kraje stalo více než 3500 dopravních nehod, z toho řidičem nemotorového vozidla (nejčastěji tedy cyklistou) bylo způsobeno bezmála 200 dopravních nehod, přičemž více než dvě desítky nehod způsobily děti. Při těchto nehodách jedna osoba zemřela, 22 osob utrpělo těžká zranění a více než 154 zranění lehká.

Není třeba zdůrazňovat, že právě sami cyklisté při těchto nehodách končí s těmi nejvážnějšími zraněními. Je proto nezbytné, aby při jízdě na kole dodržovali základní pravidla bezpečnosti. Z výše uvedených nehod bylo celkem 45 způsobeno řidičem nemotorového vozidla, který byl pod vlivem alkoholu!

Alkohol má negativní dopad na schopnosti řidiče, který se následně potýká s problémy s orientací a nedokáže své kolo bezpečně ovládat. Stává se tak nebezpečným nejen sám sobě, ale i dalším účastníkům silničního provozu.

BESIP kromě zajímavých videí zveřejnil rovněž cyklistické desatero, které by měl znát každý cyklista.

1. Dbejte na stav kola a jeho výbavu

Používejte odpovídající velikost kola, mějte kolo funkční a seřízené s důrazem na brzdy, reflexní prvky, odrazky a světla, zvonek, vhodné je mít nářadí a rezervní duši. Zejména v provozu a při rychlejší jízdě používejte přilbu (do 18 let věku je povinná vždy) a ochranné brýle (proti slunci a hmyzu). Nezapomínejte na vhodný pitný režim.

Povinná výbava jízdního kola ve zkratce:

  • brzdy
  • přední odrazka bílé barvy
  • zadní odrazka červené barvy
  • oranžové odrazky na obou stranách pedálů
  • boční odrazky na paprscích kol

+ ve tmě a za snížené viditelnosti:

  • přední světlomet svítíce bíle
  • zadní svítilna červené barvy, může svítit přerušovaně

2. Snažte se vidět a být viděni

Vizuální kontakt výrazně snižuje riziko kolize, proto mějte na sobě a na kole reflexní prvky a přinejmenším za snížené viditelnosti buďte vždy osvětlení vpředu i vzadu.

3. Vyhněte se alkoholu a omamným látkám

Alkohol a omamné látky neužívejte před jízdou, ale ani během ní. Jízdou pod vlivem alkoholu či omamných látek ohrožujete sebe i ostatní. V případě postihu je na vás pohlíženo stejně jako na řidiče motorového vozidla.

4. Vydejte se jen na cestu, kterou zvládnete

Trasu, na kterou se vydáváte, volte podle svých zkušeností a možností. Snažte se vyhnout komunikacím silně zatíženým automobily, na provoz si zvykejte postupně. Nezapomínejte, že chodník je pouze pro chodce - s výjimkou dětských cyklistů ve věku do deseti let. V maximální míře využívejte vyznačené cyklopruhy, koridory a stezky.

5. Buďte ohleduplní a předvídaví

Chovejte se k ostatním tak, jak chcete, aby se chovali ostatní k vám. Nespoléhejte se však na své okolí a předpokládejte, že všichni kolem vás mohou kdykoliv chybovat. A také, že cesta před vámi nemusí být volně průjezdná - nevjíždějte proto bezhlavě tam, kam nevidíte. Dejte si pozor na přijíždějící a předjíždějící vozidla.

6. Komunikujte s okolím

V případě jakékoliv změny směru dávejte včas znamení paží, obzvlášť při odbočování vlevo, a ujistěte se, že ho ostatní zaregistrovali, teprve potom proveďte potřebnou změnu. Sledujte stav vozovky, koleje, příčné prahy či mříže kanálů a případě potřeby se jim včas vyhýbejte, vždy však s ohledem na bezpečnost vlastní i ostatních. Používejte všechny smysly - vyvarujte se poslechu hlasité hudby či telefonování a psaní SMS zpráv za jízdy, protože výrazně omezují vaši soustředěnost a kontakt s okolím.

7. Jezděte při pravém okraji a s rozestupy

Ve vozovce i na stezce jezděte vpravo, přitom ale dodržujte bezpečný odstup od překážek, zejména od parkujících automobilů. Dejte si pozor na vozidla, která zastavila, nebo zastavují, především na vystupující - otevřené dveře. Při jízdě ve skupině jezděte za sebou s dostatečnými rozestupy a ve velké skupině se rozdělte na několik menších.

8. Dávejte pozor na mrtvé úhly

Především řidič rozměrnějšího vozidla (autobus, nákladní vozidlo), které začíná odbočovat nebo třeba vyjíždět ze zastávky, kvůli mrtvému úhlu ve zpětném zrcátku prakticky nemá šanci cyklistu vedle svého vozidla vidět. Proto nepodjíždějte odbočující vozidla a neobjíždějte zleva vozidlo, které signalizuje, že se rozjede. Nezapomínejte také, že rozměrnější vozidla při zatáčení vybočují do stran.

9. Kolo zamykejte s rozmyslem

Bytelným zámkem připoutejte kolo k pevnému objektu a na dobře viditelném místě, a to současně za rám a alespoň přední kolo (zadní se hůře demontuje).

10. Kolizi se zraněním nahlaste

Pokud dojde ke kolizi se zraněním nebo podezřením na zranění, okamžitě ji telefonicky nahlaste. Přivolejte na místo Policii ČR (158), v případě závažnějšího zranění také záchrannou službu (155), kde v případě potřeby dostanete také instrukce pro nejnutnější pomoc zraněným.

Napsala Štěpánka Uhlířová
Tisková mluvčí Policie České republiky

Zdroj: BESIP

Štítky Zastav jízdu smrti, informační a preventivní kampaň, Policie ČR, Jihočeský kraj, bezpečnostní desatero cyklisty, cyklista, silniční provoz, úraz, Policie České republiky, BESIP, Zastava, Drbna.cz

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Badaxe Kocour

Dost často vídám cyklistu který zalehnutý v řidítkách šlape jako o život ve městě, to že dopředu tak moc nevidí je asi jasné, navíc když se vám (typicky při dojíždění ke křižovatce) pověsí na zadní nárazník je to pro něj i docela o hubu. Auto zabrzdí třeba ze třicítka na rozhodně kratší dráze než kolo, takže v lepším případě to skončí tím že vám zezadu do auta vrazí, v horším (stalo se známému) projde zadním sklem. Netvrdím že řidiči cyklisty milují, jenže asi nikdo do něj schválně nevrazí, bohužel nejvíc by pro svou bezpečnost měli udělat cyklisté sami. Já když jedu na kole (Budějce jsou pro to ideální) jedu bočními ulicemi a třeba po Pražské nebo Lidické bych nejel (to bych asi raději risknul že mne chytí na chodníku). Stejně je šílenost jet přes přechod, jako řidič samozřejmě před přechodem kouknu jestli tam někdo není (důchodce kamikadze na kapotě asi není ničí sen) jenže se samozřejmě jako každý koukám po chodcích, tedy po někom těsně u přechodu, nebo jen kousek od něj. Cyklista drandící po chodníku je v tomhle "mimo zónu" a když to na přechod "ohne" je to jednoznačně o život (jeho). Osobně mi příliš nevadí cyklisté na chodníku, pokud se nederou s bicyklem skrz dav na zastávce, a nikoho neohrožují je myslím celkem jedno že chodník použijí. Co je ale docela dobrodružné (a oblíbené) je jízda jednosměrkou v protisměru, už několikrát se mi stalo, že z jednosměrky na mne "vylítl" cyklista a zřejmě měl pocit že on je "eko" a tak může vše. Jenže stejně se chovají i cyklisti jinde není to vůbec specialita Budějc, sebevrazi mezi nimi jsou všude a kandidátem na Darwinovu cenu může být v podstatě každá věková skupina. O těch co po zavíračce šněrují silnici snad ani nemluvě.

Středa, 21. května 2014, 21:13Odpovědět

Jirka Havel

Přesně jak píše Alena, 90% cyklistů v Č.B. je banda sebevrahů, který bez přemýšlení vlítnou člověku v autě přímo pod kola. Ukázat, že odbočuju nebo slézt z kola u přechodu je velký problém, nehledě na objíždění různých překážek, jízda ve dvojici vedle sebe. Přesně bod 7, to je velký problém... Já když jedu na kole, snažím se dodržovat předpisy a když chci něco object, tak se podívám, jestli něco za mnou nejede, případně zpomalím nebo zastavím a nenechám se přeject...

Středa, 21. května 2014, 11:40Odpovědět

Alena Mucková

Také by chtělo napsat, že nemám jezdit na kole přes přechod, nepředjíždět automobily při stání na křižovatce, nemyslet si, že je kolo auto, ale držet se při krajnici, když objíždí např. kanál, nějakou překážku, musí ukázat změnu směru jízdy atd., atd.

Středa, 21. května 2014, 10:28Odpovědět

Cyklisté, ohrožení účastníci silničního provozu  |  Doprava  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.