pondělí 25. května 2020 Viola

Cyklogenerel? Nemalá naděje budějckých cyklistů

Že jsou Budějce městem s velkou hustotou cyklistů, není žádné tajemství. Lidé jezdí na kole do práce, do škol, za sporty a samozřejmě také rekreačně. Otázkou je, zda je jim město jako takové nakloněno. Mnoho cyklistů cítí, že nikoliv.

Jak ale ukázala první veřejná prezentace cyklogenerelu, která se uskutečnila tento týden ve čtvrtek, řešení, jak situaci zlepšit, je hned několik.

Cyklogenerel zpracovává alternativní dopravní studio z Brna - ADOS, které má s touto prací bohaté zkušenosti z celé republiky. Zpracovatel Adolf Jebavý, který cyklogenerel prezentoval, zmínil, že jedním z cílů projektu je, aby lidé více jezdili na kolech, čímž by vzniklo více prostoru pro auta a stejně tak více prostoru pro lidi, kteří zde žijí. Aby k tomu mohlo dojít, musí se vytvořit takové podmínky, aby se cyklista cítil bezpečně a jízda po městě pro něj nebyla noční můrou.

I když jízdní kolo využívá v Budějcích velké procento lidí, jejich navýšení není nereálné. Adolf Jebavý pro srovnání zmínil město Basilej, kde se osobními automobily dopravuje 23 procent lidí a na kolech 20 procent lidí. Není se ani čemu divit, Basilej je pro cyklisty vytouženým rájem. „České Budějovice mají potenciál se mu vyrovnat,“ věří Adolf Jebavý.

Většina hlavních komunikací v Basileji je vybavena samostatnými cyklistickými pruhy, funguje zde cykloobousměrka, dánské pásy či třeba regulované parkování pro cyklisty.

Právě parkování pro cyklisty je jedním z největších problémů, který je třeba v Budějcích řešit. „Absence stojanů ve městě je fatální. Například v Hradišti jsou stojany před každým domem, tady takřka nikde,“ řekl Adolf Jebavý.

Samostatným tématem jsou pak samozřejmě úpravy jednotlivých komunikací. Zpracovatel představil některé návrhy na úpravy například Pražské třídy či Novohradské ulice. Jak již bylo řečeno, možností je plno, svůj názor mohou vyjádřit i samotní cyklisté.

Náměstkyně primátora Ivana Popelová zmínila, že se mapy zhruba do týdne objeví na webu města, aby mohli lidé připomínkovat. „Určitě se nebudeme bránit dát některé podněty k řešení,“ řekla.

A jaké úseky cyklisty nejvíce trápí? Mluvilo se například o Dobrovodské ulici a hlavně o sídlišti Máj. „Z Máje se člověk nemá pořádně jak dostat do centra,“ upozornil jeden z cyklistů. Několik se jich shodlo, že jedním z problémů je Dlouhý most.

„Nebyla by možnost nechat jednu lávku pro pěší a druhou pro cyklisty?“ zeptala se jedna z účastnic prezentace cyklogenerelu. Adolf Jebavý tento nápad nevyloučil. „Je to jedna z možností. Možností je plno. Netvrdíme, že vymyslíme něco geniálního, ale pokusíme se,“ řekl.

Mluvilo se také o historickém centru, kterým denně projede několik tisíc aut. I to je zátěž, která mnoho lidí trápí. Jeden z místních obyvatel třeba vypozoroval, že se najdou i řidiči, kteří přijedou, centrum si dvakrát objedou a zase jedou pryč. Zkrátka turismus, ze kterého nohy nebolí...

Cyklogenerel dává cyklistům skutečně velkou naději na jejich integraci do dopravního systému. Mezi návštěvníky prezentace měl velmi slušnou odezvu. Hotový by měl být do konce roku.

Jaký způsob přepravy po Budějcích preferujete?

Celkem hlasovalo161 čtenářů

Štítky cyklogenerel, České Budějovice, cyklisté, plán dopravy

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Jan Řehoř Husinecký

Je hezké, že jsou různé pruhy pro cyklisty, ale lidem je to jedno. Cyklisté si stejně jezdí jak se jim to hodí, bez ohledu na chodce a maminky s kočárky jenž se pohybují po chodnících. Vyjdeš z domu a už musíš uskakovat před cyklistou. Zrovna tak u obchodů a v sídlišti. Stezky se smíšeným provozem (cyklista/chodec), to je kapitola sama pro sebe. Cyklisté zde závodí a nejednou jsem musel ze zpevněného povrchu stezky uhnout až na trávu. Nejhorší jsou ti, co se navlečou do kombinéz. Fakt lahůdka, když kolem tebe těsně profrčí tenhle závodník. Vzadu oči nemám, zrovna tak jako cyklista zvonek. Řekl bych, že pro cyklisty se dělá víc jak pro chodce s řidiči mot. vozidel dohromady a ještě je to málo. Takže souhlasím s tím, že dokud nebudou lidé vychovaní a ohleduplní, tak stezky nic moc nevyřeší.

sobota, 25. října 2014, 10:52

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.