neděle 15. prosince 2019 Radana

Dálnice D3 hlásí pokrok. Trasa obchvatu Budějc se nezmění

Trasa dálničního obchvatu jihočeského krajského města zůstane nezměněna. Spekulace o jejím možném posunutí na Lišovský práh nebo až za něj, které by způsobilo další zdržení výstavby očekávané dálnice D3, utnulo Ředitelství silnic a dálnic. Jinou alternativou se nezabývá.

Během pondělního dopoledne znovu zasedala v Českých Budějovicích výkonná rady Sdružení pro výstavbu D3 a R4 v Jihočeském kraji. Jednání se měl zúčastnit také ministr dopravy Antonín Prachař, svou účast ale nakonec odvolal. Se zásadní informací však na jih Čech dorazil ředitel Úseku výstavby Ředitelství silnic a dálnic Tomáš Čížek, jenž potvrdil zachování plánované trasy výstavy dálnice D3.

„Jsme všichni rádi, že ŘSD uvažuje pouze o stabilizované variantě, tedy té, která je pod územním rozhodnutím. Končí tím dohady a posunutí vedení trasy na nebo až za Lišovský práh,“ uvedl hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola. „Je to plně v kompetenci municipality. Není naším právem ani odpovědností měnit územní plány. Musíme se držet toho, co je schváleno,“ potvrdil Tomáš Čížek.

Řeč přišla i na pohůrecký tunel, který by měl rovněž vyrůst v nezměněné podobě. „Diskutovali jsme dvě varianty. Přestože krátký tunel by znamenal výraznou úsporu financí, je tady velké riziko úplného zastavení stavby. Chceme vybudovat dálnici z Veselí nad Lužnicí na státní hranice s Rakouskem do roku 2021. Na to jsem už minule vsadil několik beden šampaňského,“ zopakoval Čížek svůj měsíc a půl starý slib.

Řešil se také počet dálničních sjezdů do Budějc. Původní plán počítá s pěti, ale ministerstvo uvažovalo o redukci. „Některé vzdálenosti mezi jednotlivými sjezdy jsou podnormové, takže jsme se shodli, že vytvoříme pracovní skupinu, do které bude zapojeno ministerstvo dopravy, ŘSD, kraj i město, aby všichni měli možnost do tohoto složitého procesu nahlížet a byli s výsledkem poté schopni žít,“ uvedl Tomáš Čížek. „Nechceme jít proti zájmu obyvatel, ale naším cílem je řešit sjezdy v zájmu budějovické dopravy,“ dodal Zimola.

V současné době na základě rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže znovu probíhá výběrové řízení na zhotovitele dálničních úseků Veselí - Bošilec a Borek - Úsilné. Proti původním výsledkům se neúspěšní uchazeči odvolali, a tak nová komise nyní hodnotí podané nabídky. Vítěze by měla doporučit Vládě ČR ještě v listopadu, rozhodnutí by tedy mělo padnout do konce roku.

„Pokud se ovšem znovu někdo odvolá, stavba se opět zdrží o dost velký časový úsek,“ sdělil znepokojivou informaci senátor a předseda Sdružení pro výstavbu D3 a R4 Pavel Eybert. „My ale chceme věřit tomu, aby rozhodnutí vlády bylo takové, že se proti němu nikdo neodvolá a v roce 2015 začne stavba čtyř úseků jihočeské dálnice D3,“ reagoval na jeho slova jihočeský hejtman Jiří Zimola.

Díky nedávno novelizovanému zákonu 416 by měl být urychlen výkup pozemků, tudíž se v ideálním případě začne do konce příštího roku stavět také na úsecích Bošilec - Ševětín a Ševětín - Borek. Pozemky na trasách Veselí - Bošilec a Borek - Úsilné jsou podle slov Tomáše Čížka z ŘSD už téměř všechny vykoupeny.

Odhadovaný rozpočet na dostavbu jihočeské části dálnice D3 vedoucí z Prahy do Českých Budějovic a pokračující rychlostní komunikace R3 na hranice s Rakouskem činí 30 miliard korun. Cenu ale mohou ještě výrazně snížit výběrová řízení na zhotovitele.

Z plánované trasy je zatím v provozu zhruba čtyřicetikilometrový úsek mezi Veselím nad Lužnicím a Meznem na Benešovsku. Situace kolem D3 ve Středočeském kraji je vzhledem k posudku vlivu stavby na životní prostředí komplikovanější.

Štítky D3, R3, dálnice, rychlostní silnice, obchvat Českých Budějovic, Jiří Zimola, Pavel Eybert, Tomáš Čížek

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.