Blížíte se na parkovišti ke svému plechovému miláčkovi a máte zvláštní pocit. Za vašimi zády se děje něco divného. Slyšíte jen zvuk odlétajících kamínků a šumění pneumatik. „Co to má znamenat?“ napadne vás, ještě než stihnete uhnout. Najednou kolem vás projede krásné vínově červené auto.
Silnice v jihočeském krajském městě, ale nejen tam, začal v uplynulých týdnech brázdit v současnosti jeden z nejlepších elektromobilů světa, vyrobený v americké automobilce Tesla Motors, které šéfuje třiačtyřicetiletý podnikatel a vizionář původem z Jihoafrické republiky Elon Musk.
Když si na konci minulého století veřejnost posměšně vykládala zkratku věhlasného československého podniku jako ‚TEchnicky SLAbé‘, nemohla ani tušit, že o několik tisíc kilometrů dál po letech vznikne doslova revoluční projekt se stejným názvem zabývající se elektromobilitou.
Píše se rok 2014 a Jihočech Pavel Schwarz, jednatel technologické společnosti Terms a.s. z Plané u Českých Budějovic, je nabízeným produktem tak uchvácen, že si prostřednictvím jednoduché webové aplikace objednává přímo z fabriky v USA vlajkovou loď mezi elektromobily - vůz Tesla S Performance.
„Vzhledem k zaměření naší společnosti a očekávanému boomu elektromobility se chceme aktivně účastnit překlopení z tradičních energetických sítí na ty inteligentní. I přes vysokou cenu auta je naším cílem ho otestovat a osahat si tak nejen jeho pozitiva, ale i negativní stránky. Obrovský potenciál vidíme ve spojení elektromobilů s obnovitelnými zdroji elektrické energie. Propojením regulačních vlastností (nabíjení / vybíjení) auta s cenovou a energetickou nezávislostí lze dosáhnout unikátní symbiózy navzájem se doplňujících věcí denní potřeby,“ vysvětluje Pavel Schwarz důvod, co jej vedlo k pořízení stroje v hodnotě 82 tisíc euro, tedy dva a čtvrt milionu korun.
Elektromobil Tesla S je vozem střední vyšší třídy s akumulovanou energií 85 kWh. Podle charakteru a stylu jízdu dokáže na jedno nabití ujet až 500 kilometrů, tudíž je vhodný nejen do městského provozu, ale i k cestování na delší vzdálenosti.
Atraktivnímu vzhledu interiéru dominuje velká dotyková obrazovka s neomezeným WiFi, 3G nebo LTE připojením na internet, to vše kdekoliv na světě zdarma. Tesla má tedy neustálý přehled o tom, kde se zrovna nacházíte, jak rychle jedete a podobně. Díky umístění baterií v podlaze hliníkové karoserie vozidlo nabízí velký úložný prostor vpředu i vzadu. Na akumulátory a pohonnou jednotku se vztahuje osmiletá záruka bez limitu ujetých kilometrů.
Nejkvalitnější model Performace disponuje výkonem vysokonapěťového motoru 416 koňských sil (jedná se o monoblok zavěšený na nápravě mezi zadními poháněnými koly). Z nuly na sto dokáže zrychlit za 4,2 sekundy, maximální dosažená rychlost činí 209 kilometrů za hodinu.
Automatická převodovka neřadí, řidič pouze páčkou pod volantem nastavuje neutrál, jízdu dopředu nebo zpátečku. Minimálně jsou využívány brzdy, při odstavení nohy z plynového pedálu auto začne samo výrazně zpomalovat a veškerou brzdnou energii rekuperuje zpět do baterek.
Technicky nejsložitějším dílem tohoto elektromobilu je ventilační systém a klimatizace, kterou můžete regulovat i na dálku prostřednictvím mobilní aplikace. „Takže když například budete v létě sedět v kině a na parkovišti na vás bude čekat rozpálené auto, deset minut před koncem filmu si navolíte vnitřní teplotu a pak už přijdete do vychlazeného interiéru,“ přidává zajímavou perličku majitel nového vozu.
Bezplatné aktualizace softwaru si řidič stahuje z internetu přímo do řídicí jednotky. Nedávno například Tesla uvolnila funkci, díky které můžete v kopci, ať už při stání v koloně nebo při vyjíždění z křižovatky, uvolnit brzdový pedál, aniž by auto po dobu třech sekund začalo ujíždět z místa.
V rámci pořizovací ceny vozu si jeho majitel kupuje také doživotní možnost rychlodobíjení zdarma na stanicích Tesla Supercharger, kterých jsou v Severní Americe, Asii a Evropě aktuálně necelé dvě stovky. Evropská síť je poměrně řídká, disponuje 63 nabíjecími stanovišti (80 % baterie se nabije za 40 minut). V Čechách zatím není žádná, nejbližší najdete v Linci, další ve Vídni nebo Salcburku. Do konce roku 2015 přibydou další, v USA budou dostupné až pro 98 procent obyvatelstva.
„Tímto vozem Tesla vráží klín do tradičních technologií výroby automobilů. Bateriová náplň je plně recyklovatelná, tudíž jedinou zátěží pro životní prostředí je otěr pneumatik a brzdových destiček. Výrobce navíc v létě podepsal s firmou Panasonic, která mu akumulátory dodává, smlouvu o výstavbě nové fabriky za pět miliard dolarů v americké Pensylvánii. Počítá se s tím, že energie na výrobu bateriových článků do nových vozů bude pocházet z obnovitelných zdrojů, to znamená bez jakékoliv zátěže na spotřebu klasických fosilních paliv,“ prozrazuje chystané novinky Pavel Schwarz.
Novými akumulátory bude vybavené nové SUV Tesla 3, které by mělo z fabriky vyjet v roce 2017. A právě díky chystané ekologické výrobě by měla cena vozu klesnout na polovinu. „V současné době jsou elektromobily kvůli vysoké ceně nerentabilní, přesto už mají dveře pootevřené. Po avizované výrazné slevě, která by je dostala na úroveň klasických aut, ale budou dokořán,“ je přesvědčen Schwarz.
Článek byl vybrán do sekce To nejlepší z Drbny u příležitosti pátých narozenin Budějcké Drbny. #tonejlepsizdrbny
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Jako reklama je to jistě pěkné, ale zeptám se jako vždy (a obvykle mi na to výrobce ani nadšenci neodpoví?) Jak se na dojezdu projeví že pojedu v zimě a v noci. Pro ty méně znalé, myslím tím, jak se projeví to, že si chci zatopit abych měl v autě teplo a budu samozřejmě svítit na cestu. Těch 500km dojezdu je celkem slušných, byť třeba na cestu do Brna a zpět by to možná nevystačilo (je tam objížďka), ale s topením a svícením se to zřejmě zkrátí a tak i těch celkem vyhovujících 500km zřejmě nebude stačit. Elektromobily jsou jistě zajímavé, ale zatím přes nadšené ódy (které nadšenci pějí už leta) stále dost omezené dojezdem a samozřejmě cenou.
Při spatření fotografie interiéru jsem se zděsil, takové pěkné auto, ale ty tuzingové autokoberce v imitaci alu plechu to celé kazí, no fuj :-) je to sice jen detail, který je věcí vkusu a názoru.