Počasí dnes10 °C, zítra14 °C
Čtvrtek 25. dubna 2024  |  Svátek má Marek
Bez reklam

Na českých silnicích zahynulo již přes 700 dětí

Bezpečnostní kampaň Zastav jízdu smrti se tentokrát obrací především na rodiče dětí, které se pohybují v provozu jednak jako chodci a cyklisté, ale také jako spolucestující v autě. Děti jsou to nejcennější, co máme. Jejich bezpečnost tak musí být pro nás na prvním místě!

Rodiče, prarodiče - dbejte na bezpečnost svých dětí a vnoučat. Nezapomínejte je připoutat ve vozidle bezpečnostními pásy, i když jedete jen na krátkou vzdálenost. Seznamte je se základními pravidly silničního provozu. Naučte je znát dopravní značky i řešit křižovatky.

Vaše dítě může dle zákona již od deseti let věku vyjet na jízdním kole samo bez doprovodu na pozemní komunikaci. Zkuste se zamyslet - dali byste ruku do ohně právě za vašeho potomka? Myslíte si, že je schopný sám vyrazit na silnici a vědět, jak se v provozu chovat?

Pokud ne, připravte ho na tuto cestu a řekněte mu, jak se bezpečně chovat v provozu. Nezapomeňte, že děti vnímají to, jak se chováte vy. Pokud nebudete sami dodržovat pravidla provozu, nebude je dodržovat ani dítě a snadno se dostane do nebezpečí.

Pojďte se podívat na zajímavá videa od BESIPu, která ukazují, jaká nebezpečí našim dětem v provozu hrozí. Děti vnímají okolní svět trochu jinak než dospělí, jsou roztržité, proto je odpovědnost především na nás, na dospělých.

Školy a jejich okolí patří k místům, kde se vyskytuje snad největší množství dětí. Je potřeba brát v potaz jejich nepozornost a o to více být sami pozorní, abychom zabránili případné nehodě, při které by dítě mohlo být sraženo.

ČTĚTE TAKÉ: Chcete se vrátit domů? Dodržujte základní pravidla!

Bezpečnostní pásy ne jen vpředu, ale i vzadu jsou součástí už téměř každého vozidla. Rodiče, nezapomínejte vždy připoutat své dítě do autosedačky nebo na dětský ‚podsedák‘. Dle zákona platí, že řidič je povinen přepravovat dítě do výšky 150 centimetrů a do hmotnosti 36 kilogramů v dětské autosedačce. Pokud je dítě přepravováno v sedačce zády ke směru jízdy, tak musí být airbag uveden mimo činnost! Nezapomeňte: Pokud je dítě připoutáno bezpečnostním pásem, nesmí mu vést přes krk (při nehodě by jej uškrtil), ale přes klíční kost! A jak to dopadne, pokud dítě nepřipoutáte?

Představme si situaci, kdy větší dítě sedí vzadu ve vozidle jako spolujezdec. I zde musí být připoutáno pásy. Jak dopadne nepřipoutaný spolujezdec?

Václav Kovář, krajský koordinátor BESIP

„Od vzniku samostatné České republiky do konce roku 2013 bylo na pozemních komunikacích po celé republice usmrceno 719 dětí! Toto číslo vyjadřuje naplnění jedné z větších českobudějovických škol. Myslím, že představa vstoupení do školní budovy, která zeje prázdnotou a vládne zde hrobové ticho, je pro každého z nás velice těžko přijatelná.

Nejtragičtější, co se týče usmrcených dětí, byl v České republice rok 1994, kdy bylo usmrceno 75 dětí, naopak nejméně dětí bylo usmrceno v roce 2013, kdy na území naší republiky zemřelo při dopravních nehodách osm dětí. Uvedená čísla odpovídají průměrnému poklesu v oblasti usmrcených dětí o 45,1 %. Tento údaj by nás mohl naplňovat určitým uspokojením, ale nenechme se ukolébat relativně pozitivními výsledky, neboť pozitivní v případě dětí může být pouze nulová úmrtnost při dopravních nehodách.

ČTĚTE TAKÉ: Cyklisté, ohrožení účastníci silničního provozu

Vzhledem k vysokému nárůstu fatálních následků dopravních nehod začátkem letošního roku, a to jak v celé republice, tak obzvláště u nás v Jihočeském kraji, je důležité zmobilizovat pro důsledné preventivní působení k ochraně našich dětí nejen školská zařízení, ale i rodinu a celou veřejnost.

Je potřeba varovat před nejčastějším nebezpečím při přepravě dětí motorovými vozidly, kdy dochází k následkům na zdraví přepravovaných dětí nepoužitím dětské autosedačky, u větších pak nepoužitím bezpečnostního pásu. Velkým nebezpečím pro dítě chodce je pak hlavně neopatrnost a nekázeň při pohybu v provozu, nezajištění řádné viditelnosti. S blížícími se prázdninami pak děti riskují své zdraví při hrách v blízkosti pozemních komunikací. Při jízdě na kole je potřeba dohlédnout na splnění zákonné podmínky použití ochranné cyklistické přilby, a to až do 18 let věku dítěte a zajištění řádného technického stavu kola.“

Mysleme na to!

Napsala Štěpánka Uhlířová
Tisková mluvčí Policie České republiky

Foto: BESIP

Štítky Zastav jízdu smrti, informační a preventivní kampaň, Policie ČR, Jihočeský kraj, děti v dopravě, bezpečnost dětí, bezpečnostní pás, Zastava, BESIP, dopravní nehoda, silnice, Česko, Václav Kovář, Policie České republiky, cyklista

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Badaxe Kocour

Jen na okraj, paní mluvčí by počítat měla umět, sama se chlubí jak skvěle studovala a má titul ing. z ekonomie, což by asi mělo předpokládat, že procenta chápe a neměla by tedy psát nesmysly. Vzhledem k tomu, že je pod tím podepsána ona, těžko to mohl někdo zkreslit. O tom studiu si můžete poslechnout zde: http://www.youtube.com/watch?v=x7X-qih7Py0

Sobota, 31. května 2014, 02:47Odpovědět

Badaxe Kocour

Obávám se že jeden rok (kdy to bylo méně mrtvých než v tom dalším) v tom roli nehraje. Pokud je celek 719 mrtvých a pokles je z 75 na 8, tak bohužel soudruzi počtáři mají výpočet prapodivný. I kdyby tam bylo o jeden rok více a v něm zemřel maximální možný počet, číslo se zvedne o 74 a počet let je místo 20, nyní 21. To ale v procentech nic nezmění, pořád to nebude bájných 45,1%. A to ani když se počet naopak změní v nepravděpodobných 9 za tok 1993 a celek tedy na 728. Prostě to číslo je nesmysl, ryze teoreticky bych odhadl že by mohlo jít o největší meziroční pokles, takže křivka by měla někde velmi výrazný zlom, který by znamenal že mezi dvěma roky došlo k velmi výraznému snížení (a pak třeba zase zvýšení) ale to je o něčem zcela jiném. To že mluvčí opakuje jen podklad které zpracoval někdo jiný je jasné, nicméně pokud jde o MLUVČÍ a ne jen dobře placenou čtečku, pak by měla o věci mít alespoň základní přehled a konkrétně tohle je tak evidentní, že je s podivem že ji to někdo neotloukl o hlavu, asi novináři také moc počítat neumí.

Sobota, 31. května 2014, 02:40Odpovědět

Lojza Chytrak

Nechci hájit tiskovou mluvčí, ale z daného textu vyplývá, že pravděpodobně pouze odcitovala pana Václava Kováře (krajského koordinátora BESIP). Souhlasím, že je to nepříliš šťastně zformulováno, domnívám se však, že uvedená číslovka celkového průměrného poklesu není vypočtena jen ze dvou vstupních údajů a to nejtragičtějšího roku a roku, kdy zahynulo nejméně dětí, ale z údajů ze všech let samostatné ČR (tedy 1993 až 2013).

Pátek, 30. května 2014, 18:54Odpovědět

Badaxe Kocour

Jsem jediný komu to číslo přijde divné? Buď tam něco chybí, nebo policejní mluvčí je naprostý matematický ignorant. Pokud bylo v roce 1994 usmrceno 75 dětí a v roce 2003 8, pak mi i při velmi zběžném pohledu přijde že je to pokles na cca 10% (přesně je to 10,666) a nikoli na 45,1%, Rozdíl je to natolik zřejmý - jedna desetina je prostě vidět na první pohled - že se mi zdá že ty statistiky mají u policie počítané nějak divně, nebo že by mluvčí cucalo ze špatného prstu? Mně osobně připadá, že pokud jde o sestupný trend, je to asi solidní výsledek (může jít i o dva extrémní roky a jindy se počet nemění), což by jistě bylo dobře. Zřejmě se projevuje řada věcí jako dětské sedačky, lepší stav aut, výchova dětí a podobně. Snad se to povede ještě snížit. Doufejme že nikoli výpočtem typu že snížení z 75 na 8 je 45,1%

Čtvrtek, 29. května 2014, 23:25Odpovědět

Na českých silnicích zahynulo již přes 700 dětí  |  Doprava  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.