čtvrtek 21. listopadu 2019 Albert

Výstava Vnímání zahalí na měsíc Samsonovu kašnu a spojí ji s Domem umění

„Sejdeme se u kašny.“ Tradiční věta Budějčáků, když se chtějí potkat a vyrazit někam posedět či za zábavou. Jenže to bude v září a v říjnu tak trochu problém. Samsonova kašna se stane od 8. září do 9. října součástí výstavy Vnímání. Jan Šépka, který je jejím autorem, dominantu Budějc zahalí a spojí lávkou s Domem umění. To proto, aby si obyvatelé uvědomili význam této památky.

Samsonova kašna je nezpochybnitelnou památkou města, které loni oslavilo 750 let své existence. Vnímáme však fakt, že je barokní dominanta jednou z největších svého druhu v zemi? Procházíme kolem ní takřka denně, a tak už ji na náměstí někteří mohou brát jako „samozřejmost“. „Nepřemýšlíme již o podstatě této památky, ani o vztahu k prostoru velkorysého náměstí,“ píše Šépka v materiálech k výstavě.

K tomu navíc dále zmiňuje, že naopak umělecké skvosty, které vystavuje Dům umění na náměstí, jsou pro naše oči zastřeny. „Návštěvník neznalý situace galerii těžko hledá. Je zřejmé, že určitá forma utajení prostoru galerie může být i výhodou, nicméně prožitek z výstavy a případná diskuse o umění a kultuře se vytrácí z našeho běžného denního repertoáru,“ doplňuje Šépka.

Jak tedy změní náměstí na měsíc svou podobu? Samsonova kašna se zahalí do kruhového prostoru, který ji oddělí od náměstí Přemysla Otakara II. Ten bude propojen přímou cestou se schody s prostorem prvního patra Domu umění, kde se opět objeví kruh. Měl by však mít jiný význam. „Návštěvník by se v prostoru galerie mohl pohybovat pouze po vymezené kruhové cestě a do volných prostor galerie by se vlastně nedostal, vnímal by pouze prostor pomocí stropu, který by nebyl ve vnitřní promenádě instalován,“ popisuje autor výstavy.

Smyslem výstavy Vnímání není jen upozornění na vstup do Domu umění, ale také znázornění kašny jako šperku v galerii. Jan Šépka ve výstavě vidí paralelu k podobným počinům v zahraničí, kteří o vstupu výtvarného umění do veřejného prostoru uvažovali již v 60. letech minulého století. „Vzhledem k proporcím svých projektů a jejich společenské aktivitě zprostředkovali nenásilně svůj umělecký názor velkému množství lidí, což je i naším záměrem,“ dodává.

V klidu mohou být řidiči, kteří přes náměstí pojedou. Pod lávkou, která spojí Dům umění se Samsonovou kašnou, jejíž stěna bude ve výšce více jak sedmi metrů, se bude dát normálně projíždět. Dopravu v centru tak výstava neomezí. Zelenou projektu dalo i vedení města, a tak po více než roce, kdy fandil Motoru, se Samson znovu stane ústřední postavou městského dění. Pravděpodobně ale bude rozdělovat občany na příznivce a odpůrce výstavy.

Líbí se vám nápad výstavy Vnímání?

Celkem hlasovalo1820 čtenářů

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Edmond Dantes

Typická ukázka korupce na radnici, koho podplatil Šepka na radnici? Přemýšljte o tom až půjdete volit!!!

úterý, 6. září 2016, 19:23

Tomáš Fuk

Dříve platilo, že umělec musel něco ukázat, aby byl vnímán. Je smutné, že nyní stačí, když něco zakryje, počmárá či přebarví. A k tomu okecávačky o uměleckém záměru. Dílo, které potřebuje zdůvodnění, mi tak nějak nepřijde jako umělecké. Spíše jako vývržek...

pondělí, 9. května 2016, 10:39

Jan Řehoř Husinecký

Možná by se mohla kašna schovat pod plátěným "rejnokem" :-)) Kterýpak to finanční fond má na tuto smysluplnou akci peníze?

neděle, 8. května 2016, 23:37

Frodo kocour

„Nepřemýšlíme již o podstatě této památky, ani o vztahu k prostoru velkorysého náměstí,“ Tak pod to se podepíšu. Mizerný šašek, který sám umí prd, se pokusí předvést nesmyslem, který ničí vzhled historického náměstí. A hajzlové na radnici mu na tu šílenost kývnou. Inu budou volby a nebude to trvat dlouho. A nakonec, jeden už po hubě dostal, takže stejně jako maďar, by mohl dostat i další podobný šmejd na radnici, pochybuju, že by pro takové někdo smutnil.

neděle, 8. května 2016, 20:52

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.