Počasí dnes7 °C, zítra7 °C
Středa 27. listopadu 2024  |  Svátek má Xenie
Bez reklam

Dva roky fungují v jižních Čechách destinační managementy. Teď vzniknou všude v republice

Na jihu Čech fungují dva roky destinační managementy. Oblasti, které se samostatně rozvíjí a zajišťují si propagaci turistických cílů a komplexní nabídku produktů či služeb. Řídí je Jihočeská centrála cestovního ruchu. Podobné destinační managementy začnou vznikat po celé České republice.

Toulava Card, karta zaručující jejím majitelům celou řadu výhod v turisticky atraktivních místech na Táborsku, gastroprůvodce, který zájemcům ukáže zajímavé lahůdky, jenž se vyrábí na Šumavě. Nebo lipenský cyklobus, tedy autobus, který v letošním létě vozil turisty po všech krásách Lipenska i po těch neznámých. To je jen krátký výčet projektů, které vznikly díky aktivitě lidí z takzvaných destinačních managementů Jihočeského kraje

„V rámci vytyčených území jsme nastavili fungující a efektivní systém komunikace z centra do všech, méně či více odlehlých oblastí a naopak. Jednotlivé regiony jsou samostatné, specificky se profilují. Tím zajišťujeme rovnocennou propagaci turistických cílů z celého Jihočeského kraje, komplexnější a atraktivnější nabídku produktů v destinaci Jižní Čechy a pochopitelně to vše s cílem zvýšení konkurenceschopnosti a návštěvnosti,“ uvedl ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu (JCCR) Jaromír Polášek. JCCR je také tvůrcem tohoto systému.

Destinační managementy byly založeny před dvěma lety, což je doba, od které fungují jižní Čechy podle nové koncepce rozvoje cestovního ruchu. Region je rozdělený do deseti destinačních managementů, území, každé řídí produktový manažer. Ti jsou ve vzájemné součinnosti koordinovaní z centra, tedy z Jihočeské centrály cestovního ruchu v Českých Budějovicích. Koncepce je naplánovaná až do roku 2020. Po jihočeském vzoru se v následujících měsících přenese i do ostatních krajů České republiky.

Unikátní přístup způsobený aktivní snahou vyrovnat se s absencí zákona o cestovním ruchu se líbí Asociaci turistických regionů České republiky, Asociaci organizací cestovního ruchu, agentuře CzechTourism i Ministerstvu pro místní rozvoj České republiky. I z toho důvodu se jím od příštího roku budou inspirovat i další kraje v České republice. „Připravujeme celorepublikovou autorizaci a certifikaci destinačních managementů, ve které se inspirujeme kvalitním příkladem z jižních Čech. Nestydíme se říct, že některé principy a postupy okopírujeme a použijeme zdejší jihočeskou zkušenost,“ uvedl Aleš Pangrác, vedoucí odboru regionálního partnerství a vztahů B2B agentury CzechTourism.

Co se cestovního ruchu týká, jsou tak jižní Čechy, které jsou po Praze a Jihomoravském kraji nejnavštěvovanějším regionem u nás, o dva roky napřed před ostatními regiony.

Původně vzniklo v roce 2015 osm destinačních managementů – Toulava, Prácheňsko a Pošumaví, Šumavsko, PodKletí, Novohradsko-Doudlebsko, Českobudějovicko-Hlubocko, Lipensko a Písecko. Území vznikla přirozeně, zdola, na základě konsensu místních podnikatelů a obcí, s přihlédnutím na spádovost, historické a geografické vazby v území. Řídí je představenstva, kde jsou zastoupeny tamní obce nebo významní podnikatelé, kteří určují směr daného oboru.

Procesem certifikace prošly ještě zbývající oblasti: Třeboňsko, Česká Kanada a Krumlovsko, které jako poslední destinace začne fungovat do konce roku 2017. Při vytváření tohoto systému se tvůrci inspirovali především v Rakousku, ale některými dílčími aspekty také na Slovensku.

Problémem jsou po celou dobu peníze, neexistuje žádná legislativa týkající se financování cestovního ruchu v České republice, jednotlivé oblasti si musí shánět své zdroje samy. V jižních Čechách vše financuje Jihočeský kraj. První dva roky stály tři miliony korun, do této částky nejsou započítané náklady na produktové manažery.

„Původní záměr byl, že koruna do rozpočtu půjde z daného území, další koruna z Kraje a třetí koruna ze státního rozpočtu. Zatím vše financuje Kraj, snad se povede i to, aby se zapojil i stát,“ přiblížil Polášek. „Peníze, které se vyberou od místních podnikatelů formou daní se rozpouští ve státním rozpočtu. Chceme, aby se vracely zase zpátky do cestovního ruchu. Systematické financování u nás chybí,“ dodává Polášek.

V některých oblastech již destinační společnosti existovaly a proces certifikace byl rychlý, jinde byl proces vzniku dlouhodobější, zejména z důvodu přípravy institucionalizace destinačního managementu a řádného územního vymezení turistické oblasti.

„Nic není konečné, neměnné. Hranice se mohou posouvat. Někde se už nyní zjišťuje, že některá obec patří historicky do sousedního území. Dokonce je možné, že se některá území spojí, protože zjistí, že pro ně bude výhodnější fungovat společně se sousedem,“ popisuje Polášek.

Další zajímavou propagační aktivitou, která propojuje literaturu a cestovní ruch v jednotlivých územích, je postupné vytvoření jednotné edice atraktivních knih. Ta provede čtenáře – primárně rodiny s dětmi – krásami všech destinací, zdejšími památkami i jedinečnou přírodou. Co území, to pohádková knížka. Kniha má čtenáře nalákat k návštěvě skutečných míst, o kterých se v knize píše formou přijatelnou i pro děti. Garantem projektu je známý a zavedený autor knih pro děti a mládež Hynek Klimek.

V příštím roce se chce JCCR zabývat vylepšením kvality služeb v jižních Čechách. Zejména co se gastronomie týká. Vybraným subjektům pomohou s propagací a s marketingem. Problém je ale najít kvalitní restauraci, která je schopná garantovat požadovanou kvalitu, rozsah a dostupnost služeb po celý rok. „Takové subjekty by pak měli jít příkladem těm ostatním. Některé máme vytipované, ale stále hledáme. Problém je vůbec najít garanta. Původně jsme se chtěli zaměřit na recepty, ale turisté chtějí ty borůvkové knedlíky spíš ochutnat než si odvést recept,“ dodává Polášek.

Tisková zpráva

Štítky destinace, management, turista, systém, Jihočeský kraj, cestovní ruch, Česko, kniha, Toulava, CzechTourism, Šumava, okres Tábor, Hynek Klimek, Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Dva roky fungují v jižních Čechách destinační managementy. Teď vzniknou všude v republice  |  Společnost  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.