pondělí 24. února 2020 Matěj

Tunel pod nádražím brzdí územní plán města. Jasno není ani ohledně financování

Další důležitou stavbou pro budějckou dopravu je tunel pod vlakovým nádražím. Jeho přípravu v červnu radnice zastavila, protože bylo nutné ověřit, zda je vše v souladu s územním plánem. Už v září by mohlo být jasno, jestli stávající projekt projde. Pokud ne, bude město muset použít „plán B“. Bez tunelu se totiž doprava v těchto místech po otevření obchvatu promění v peklo.

Tunel pod vlakovým nádražím by měl pomoct odvést dopravu z lokalit, které by byly po zprovoznění obchvatu velice zatížené. Jde hlavně o viadukt, kudy by se auta vydávala směrem na Rudolfovskou nebo po Nádražní směrem do Mladého. Už teď jsou v těchto místech velmi často kolony, po zprovoznění obchvatu by mohla být situace ještě horší.

Zprovoznění je stále plánováno na rok 2022. Jestli se ale termín stihne je zatím otázkou. Projektování tunelu radnice v červnu zastavila, protože bylo nutné ověřit, zda je vše v souladu s územním plánem. „Nebylo to zastaveno z žádného jiného důvodu než z hlediska toho, jestli je to v souladu. A jakmile budeme mít všechny informace pohromadě (nejzazší termín je 7. září pozn. red.), tak se bude pokračovat v projektování,“ uvedl náměstek pro dopravu Viktor Lavička (ANO).


Zdroj: Magistrát České Budějovice

Město zatím stále pracuje s takzvanou S variantou. „Nájezd do tunelu by byl z Mánesovy a Průmyslové ulice. Odtud by šla ramena pod nádražím a jediný výjezd by byl u sběrného dvora v Suchém Vrbném odkud by šla výjezdová ramena na Dobrovodskou ulici a druhé také na Dobrovodskou, ale směrem k viaduktu,“ popsal Lavička.

Vše by mělo navazovat také na nové vybudovaný parkovací dům pro 500 aut, který by měl vzniknout v rámci plánované rekonstrukce nádraží a jeho okolí. I tyto plány Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) musí město zohlednit. Vyřešit se musí také otázku hluku. Podle Lavičky totiž enormně naroste hluková zátěž v daných lokalitách, a i s tím musí město pracovat.

Rekonstrukce vlakového nádraží v Budějcích začne v první polovině příštího roku

Opadaná omítka, posprejované zdi a zničená malba. Na první pohled vypadá budějcké vlakové nádraží jako nepoužívaná chátrající budova. Velmi brzy by se ale měla tato skutěčnost změnit. Nádraží totiž čeká rekonstrukce, která by se měla běhe první...

Zásadní bude tedy datum 7. září, který by měl odtajnit případné problémy. „Pokud v tom nebude nějaký zádrhel, tak dáme pokyn, aby se pokračovalo dále v projektování. Pokud zjistíme, že je to varianta, přes kterou nejede vlak, tak máme další alternativu, která ale není tak daleko jako tato,“ uvedl náměstek.

Tou je napojení na Dobrovodskou ulici s výjezdy ke sběrnému dvoru a k ulici U Lávky. Tato varianta je podle Lavičky z dopravního hlediska částečně lepší, ale není projekčně tak daleko, jako první varianta. Už v minulém roce ale bývalý náměstek František Konečný upozorňoval, že v tomto případě by se museli zdemolovat některé nemovitosti.

Otázka financí

Problémem může být financování. Cena za projekt se podle dostupných informací pohybuje kolem jedné miliardy korun, vyšplhat se ale může až na 1,5 miliardy. O tom, kdo bude investorem, musí město s krajem ještě jednat. Podle náměstka hejtmanky Josefa Knota (TOP 09) je nereálné, aby celou částku zafinancoval kraj. Ve hře jsou proto dotace, vše ale bude záviset na jednáních města s krajem.

Foto Jan Luxík

Štítky tunel, nádraží, zanádražní komunikace, České Budějovice, Jihočeský kraj, obchvat, D3, doprava

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.