neděle 31. května 2020 Kamila

Město chce zklidnit dopravu v centru. Pomoct by měl dopravní odborník

Chodci, cyklisté, městská hromadná doprava a osobní auta. V takovém pořadí preferuje vedení města pohyb v centru Budějc. Pracuje proto na plánech, které by měly dopravu na náměstí zklidnit. Do změny by se měli se svými nápady zapojit i místní obyvatelé a podnikatelé.

Téma, které rozděluje budějckou společnost na dva tábory. Jedni, kteří by náměstí bez aut uvítali, druzí, kteří nechápou, proč by měla doprava z centra mizet. Ledy kolem kontroverzního tématu se ale nejspíš začínají hýbat. Město totiž vypsalo veřejnou zakázku, ze které by měl vzejít projekt organizace dopravy a parkování v historickém jádru Budějc. „V současnosti centrum trpí velkým množstvím automobilů, které náměstím pouze projíždí, aniž by bylo cílovým místem řidičů. Tento jev je dále neúnosný. Vyžaduje to přijmout opatření, která by koncepčně sladila veškeré dopravní souvislosti centra a přilehlého širšího okolí do akceptovatelného stavu,“ uvedl náměstek pro dopravu Viktor Lavička.

Nový model má pro město nastínit dopravní expert Tomáš Otepka. Jeho úkolem bude upřednostnit na náměstí chodce a cyklisty. Až poté by měla dostat prostor městská hromadná doprava a osobní auta.

Ve hře je podle náměstka pro dopravu hned několik možností, které by situaci v centru změnily. Nově by podle něj mohla být například jednosměrná Biskupská ulice, která svou šíří dvouproudému provozu stejně nevyhovuje. Další variantou je pustit MHD přes Zlatý most, dvě strany náměstí uzavřít nebo vytvořit novou pěší zónu v Krajinské ulici. „To jsou základní koncepty, ale nedokážeme to teď odhadnout,“ upozornil Lavička.

S podobným nápadem už přišla před časem skupina podnikatelů v čele s Martinem Pražákem. Podle jejich modelu by se mělo náměstí na dvou stranách pro motoristy uzavřít, díky čemuž by vznikl velký prostor pro korso. Zároveň by se ale minimálně zmenšil počet parkovacích míst. Stejný osud by čekal i Krajinskou ulici, která by se stala opravdovou pěší zónou.

ANKETA: Více života, méně aut. Tak vypadají vize nového náměstí

Budějcké náměstí je největší okružní křižovatkou ve městě. Podle odhadů si tudy mnoho aut denně jen krátí cestu. Jak by vypadalo, kdyby se doprava na něm jen částečně omezila, přidaly by se pěší zóny, místa k posezení a více zeleně? Podívejte se...

Připravovaná změna se ale nemá dotknout jen historického centra. Pokud se zde omezí doprava, bude nutné řešit situaci i na Lidické třídě, Senovážném náměstí, na Sadech nebo na Mariánském náměstí. „Ve finálním materiálu se také promítnou dosavadní zkušenosti, zohledněny budou rovněž nové poznatky a varianty řešení, a to i na základě setkávání s místními občany a podnikateli,“ upozornil Viktor Lavička.

Hotovo by mělo být podle prvních plánů v prosinci 2020. V té době už by se nastavená řešení měla promítnou i v praxi.

Ohodnoť článek

Celkem hlasovalo7 čtenářů

Foto Jan Luxík

Štítky doprava, centrum, náměstí, České Budějovice

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Miloš Pitra

Kolikátý odborník už? Zase to vyšumí. Ale obrázek pěkný, hlavně holuby a stromy v květináči. Proč ne stromy nastálo? Aby se daly odvézt kdyby se vyměnili radní a zase by chtěli auta?

čtvrtek, 21. května 2020, 14:22

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.