úterý 18. května 2021 Nataša

Rekonstrukce vlakového nádraží oficiálně začala. Práce vyjdou na více než 650 milionů korun

Rekonstrukce historické výpravní budovy vlakového nádraží běží už od června, oficiálně byla ale zahájena až dnes. Na první nástupiště dorazil kromě zástupců firem, které budou na rekonstrukci pracovat, také jihočeská hejtmanka Ivana Stráská (ČSSD) a ministr dopravy Karel Havlíček (ANO).

„Mám velkou radost, že se tato budova bude konečně rekonstruovat. Ještě větší radost ale mám, že to nebude jediná v republice. Začíná se opravovat také budova v Plzni a Pardubicích. Budova projde kompletní rekonstrukcí, a co je důležité, i s ohledem na události posledních dní, dojde také k posílení bezpečnosti cestujících,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (ANO).

Na obnovu výpravních budov podle něj ministerstvo dopravy loni vynaložilo 1,5 miliardy korun. „A v rozsáhlých investicích budeme pokračovat i nadále. Do železnic půjde letos rekordních 52 miliard,“ dodává ministr Havlíček.

Cílem rozsáhlé modernizace je především zvýšení komfortu pro cestující i veřejnost, zlepšení podmínek pro zaměstnance provozovatele dráhy, optimalizace prostor určených k zajištění přepravních služeb, lepší komerční využití ostatních ploch a v neposlední řadě úspora energie. „Ta rekonstrukce se dlouho odkládala, byl tady jakýsi plán, který byl založen hlavně na designu. Teď jsme ten plán předělali, a budova bude realizována se vším všudy. Proto i ta částka, která narostla na 689 milionů korun. Ve spolupráci s Národním památkovým ústavem chceme této budově vrátit lesk, který měla po svém dokončení před více než 110 lety, a zároveň zajistit cestujícím, návštěvníkům nádraží i zaměstnancům důstojné prostředí odpovídající 21. století,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Směrem ke zhotoviteli vyslovil také přání, aby byla rekonstrukce dokončena o několik měsíců dříve, konkrétně na začátku školní roku 2022.

Stavební práce se zaměří nejen na hlavní budovu, ale i na navazující přízemní křídla pod 1. nástupištěm na severní a jižní straně budovy. Zahrnou rekonstrukci obvodového pláště, oken a dveří, střechy, interiérů a technického zázemí, oživí se rovněž stávající nevyužité prostory. Současně s rekonstrukcí výpravní budovy se předpokládá revitalizace přilehlých venkovních prostranství, kde vzniknou nová parkovací stání pro imobilní občany. Na severní ploše bude vytvořena klidová zóna.

Využití opravené budovy bude multifunkční, vzniknou zde prostory pro zajištění provozuschopnosti dráhy, pro cestující veřejnost, pro obchody a služby, chybět nebudou ani nové kanceláře. V centrální části budovy se postaví nový výtah, který spojí podchod s 1. nástupištěm, další výtahy vzniknou v severní i jižní věži. Budova dostane také nový orientační a informační systém pro cestující.

Součástí rekonstrukce bude také stavba pasáže propojující severní věž s hlavní odbavovací halou, tedy pomyslné spojení s Lannovou třídou.

Hodnocení článku je 70 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Jan Luxík

Štítky rekonstrukce, vlakové nádraží, výpravní budova, České Budějovice

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Richard Zdzieblo

Nějak nemůžu vycist v kterém městě to už zacalo

sobota, 18. července 2020, 09:27

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.