Český tým Orion – Moto Racing Group je na Dakaru blízko senzaci a to díky Budějčákovi Martinu Michkovi. Ten se v předposlední etapě posunul na desátou pozici celkového pořadí a před závěrečným dnem je blízko vyrovnání nejlepšího výsledku českého motocyklisty na legendární soutěži. Právě desáté místo v roce 1998 obsadil Stanislav Zloch. Lepší výsledek zatím nikdo z Čechů nezajel.
„Určitě chceme tu první desítku udržet. Pokud by se to povedlo, byla by to bomba. Všichni jsme napjatí,“ uvedl šéf stáje Ervín Krajčovič. „Je to neuvěřitelné. Po tom všem, co se mi loni stalo, jsem vůbec nečekal, že bych mohl útočit na první dvacítku, natož na desítku. Dám do toho zítra maximum,“ řekl rodák z Českých Budějovic, který dojel v jedenácté etapě patnáctý.
Před pár měsíci neměl Michek na závodění ani pomyšlení. Jeho život visel po selhání jater na vlásku. Vždyť deset z patnácti lidí na tohle onemocnění zemře a další čtyři musí podstoupit transplantaci. Jen jeden z toho vyjde bez následků. Tohle štěstí měl právě on a teď píše další zázračný příběh. Se svou „kátéemkou“ s českými komponenty ukazuje záda závodníkům na továrních motorkách, kteří mají úplně jiné finanční možnosti.
Zítra jim bude ve finiši Dakaru odolávat. Jedenáctý Matthias Walkner, vítěz soutěže z roku 2018, na něj ztrácí přes 14 minut, dvanáctý Portugalec Joaquim Rodrigues má manko 24 minut. „Jsou to velké dakarské hvězdy. Oba to jsou navíc motokrosaři, takže se dobře známe z jiných závodů. Bože, to bude krásná etapa. Už teď jsem z toho rozsypaný jak čínský čaj. Už mě svrbí zápěstí,“ prozradil Michek, několikanásobný domácí šampion v motokrosu.
Z dvaatřicetiletého borce odhodlání přímo čiší. „Šance udržet desítku je reálná. Jdu do boje, jdu se odevzdat. Věřím, že všichni fanoušci to se mnou budou prožívat. Budu se o to rvát, možná to teď řeknu trochu bláznivě, ale pojedu přes závit. Nenechám to ležet na zemi,“ zdůraznil Michek, který za devátým Slovákem Štefanem Svitkem zaostává přes 48 minut. „Na Dakaru je možné sice všechno, ale stáhnout tento náskok v jedné etapě bude složité. Musel by podobně jako dneska někdo z favoritů odstoupit, nebo provést velkou chybu. Ale Martin je bojovník a už teď je na zítřek velmi nažhavený. Jsme tu, abychom závodili, nevzdáváme se,“ prohlásil Ervín Krajčovič, šéf českého týmu.
Deváté místo by bylo historicky nejlepší umístění českého závodníka mezi motocykly na Dakaru. Navíc v kategorii, která má nejvíce továrních týmů, závodníků, a je zde největší konkurence. Historické maximum zatím drží Stanislav Zloch z roku 1998, jenž byl desátý. „Se Standou jsme kamarádi, byli jsme spolu na Dukle, kde jsme strávili asi čtyři roky,“ dodal Krajčovič, který je z Michkova parádního vystoupení nadšený. „Martin jel super. Na začátku etapy přitom trefil kamen a během rychlého pitstopu v servisní zóně jsme museli vyměnit přední kolo a překontrolovat celou motorku. Tým ale zafungoval dobře a povedlo se to.“
Přitom jezdec týmu Orion – Moto Racing Group v 11. etapě na mezičasech dokonce figuroval na páté pozici. V závěru ale ztratil. „Královská etapa byla opravdu pěkná. Přichystala úplně všechno od terénů, po písky, po duny, po kamení, po šotolinu. Organizátoři to vybrali důkladně. Do 340. kilometru jsem si držel skvělé páté místo. Jelo si mi parádně, lehce. Na tankovačce jsem ale zjistil, že mám naříznutou zadní gumu, takže jsem musel hodně hodně zvolnit, abych do cíle vůbec dojel. Měl jsem to do bivaku 260 kilometrů, z toho 130 kilometrů bylo ještě měřených, což nebylo úplně jednoduchý, aby se ta guma nezula,“ vysvětlil.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.