Počasí dnes3 °C, zítra11 °C
Sobota 23. listopadu 2024  |  Svátek má Klement
Bez reklam

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Zpožděné a zrušené lety. Na co má zákazník nárok?

PR článek

Řadu odložených či zrušených letů museli řešit v uplynulých týdnech a měsících lidé po celé Evropě. Za určitých okolností mají zákazníci nárok mimo jiné na náhradu škody v řádech stovek eur. Petr Valent z českobudějovické pobočky advokátní kanceláře Arrows vysvětluje, o co může poškozený žádat.

Těšili jste se na zaslouženou dovolenou a hned na letišti nastal problém, protože se vaše letadlo zpozdilo, nebo byl let úplně zrušen? Objevily se komplikace cestou zpět a museli jste strávit extra den na letišti či v hotelu?

Advokát Petr Valent popisuje, na co máte jako zákazník nárok, pokud odlétáte z letiště v Evropské unii (EU), nebo jste sice letěli z letiště mimo EU, ale vaše cílové letiště bylo v EU, let byl provozován unijní aerolinkou, ale v zemi odletu vám nebyla poskytnuta náhrada či odškodnění.

„Mohlo vám v závislosti na délce zpoždění a vzdálenosti letu vzniknout právo na paušální náhradu škody ve výši 250, 400 nebo 600 EUR. V případě zrušení letu vám toto právo vzniká vždy. Výjimkou jsou situace, kdy zpoždění nebo zrušení letu způsobí mimořádné okolnosti, například střet letadla s ptákem, stávka zaměstnanců letiště nebo řízení letového provozu nebo špatné počasí,“ vysvětluje Petr Valent, zakladatel českobudějovické pobočky advokátní kanceláře Arrows

Uschovejte si letenku a palubní lístek

Vedle práva na náhradu škody vám vůči aerolince může vzniknout i právo na proplacení výdajů na původní letenku, návrat domů či na přesměrování na jiný let do vašeho cíle. Vzniká také právo na poskytnutí péče, což zahrnuje dva telefonní hovory a dva e-maily, stravu a občerstvení přiměřené délce zpoždění, případně i ubytování v hotelu a přepravu mezi hotelem a letištěm. Všechna uvedená práva vznikají nejdříve po dvou až čtyřech hodinách zpoždění v závislosti na vzdálenosti letu či při zrušení letu.

Pro případné pozdější uplatnění nároku na paušální náhradu škody je důležité si uschovat letenku a palubní lístek. Vhodné je také pořídit fotografie odletových tabulí s časem zpoždění a nechat si na letišti vystavit potvrzení o zpoždění letu.

„Své nároky v souvislosti se zpožděním nebo zrušením letu vždy uplatňujte přímo vůči aerolinkám, a to i v případě, že jste klienty cestovní kanceláře - ty serióznější z nich ale mohou s uplatněním vašich práv pomoci. Bohužel se poměrně často stává, že aerolinky jsou nekontaktní. Na e-mail neodpoví a automatický hlasový operátor bude neustále hlásit, že všichni pracovníci jsou momentálně vytíženi a vyřizují telefonáty před vámi,“ pokračuje Valent. 

Alternativou může být uplatnění nároku prostřednictvím sjednaného cestovního pojištění, pokud kryje i výše popsané situace. Pokud ho dotyčný neuzavřel přímo v souvislosti s nákupem letenek či zájezdu, je potřeba si zkontrolovat i pojistné podmínky cestovního pojištění, které bývá častým doplňkovým produktem prémiových bankovních karet.

„V případě, že si s uplatněním svých nároků nevíte rady, aerolinka váš nárok odmítla či se vůbec nevyjádřila, můžete se obrátit na svého advokáta, který posoudí vaši konkrétní situaci a navrhne další vhodný postup. Tím může být i využití některé ze specializovaných agentur, které se hromadně zabývají vymáháním výše uvedených nároků. Jejich výhodou je, že si obvykle účtují svou odměnu až ze skutečně vymožené částky. Pokud by vyžadovaly jakékoliv platby předem či údaje ohledně vaší kreditní karty, jedná se naopak největší pravděpodobností o podvodníky, kteří se vás naopak pokouší o další peníze připravit,“ dodává Petr Valent. 

Advokát zároveň doporučuje, že se vyplatí investovat alespoň do úvodní konzultace s právníkem, který danou oblast zná. Ten dokáže rychle a poměrně levně pomoci či nasměrovat na případný další postup.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Štítky Arrows, advokátní kancelář, jižní čechy, české budějovice, právo, zpoždění, let, letiště, odškodnění, Evropská unie, Evropa

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Zpožděné a zrušené lety. Na co má zákazník nárok?  |  Společnost  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.