Letectví se věnuje téměř celý život. Prošel všemi možnými pozicemi a od poloviny března se stal novým ředitelem Letiště České Budějovice. Proč si vybral zrovna jih Čech? A v čem je podle něj projekt letiště unikátní? Nejen to prozradil Ivan Trhlík v rozhovoru pro Budějckou Drbnu.
„Jihočeské letiště poprvé povede člověk, který má zkušenosti s řízením mezinárodního letiště…“ takhle komentoval hejtman Martin Kuba (ODS) váš nástup do funkce. Jaké jsou tedy vaše zkušenosti, kromě toho, že jste naposledy vedl letiště v Bratislavě.
Vystudoval jsem obor Technická kybernetika se zaměřením na letectví. Poté jsem nastoupil k Československým aeroliniím, kde jsem začínal na pozici technika, prošel jsem postupně různými pozicemi, od výkonného letce, nějakou dobu jsem létal, po předsedu dozorčí rady. Nakonec po událostech, kdy se dělilo ČSA na České aerolinie a slovenskou leteckou společnost jsem byl jmenován viceprezidentem pro letový provoz, podílel jsem se na přeškolování našich pilotů v USA na Boing 737. Bylo toho opravdu hodně, kariéra nějak pokračovala a vyústila před několika lety, kde jsem dělal předsedu představenstva a generálního ředitele letiště v Bratislavě. Tam jsem byl čtyři roky a několik měsíců. Byl jsem nejdéle sloužící ředitel na tomto letišti a byla to neocenitelná zkušenost.
A proč jste se rozhodl pro jihočeské letiště? Vím, že jste zmiňoval, že máte k Jihočeskému kraji vztah…
Návrat na jihočeské letiště měl několik důvodů. Ten hlavní je osobnost pana hejtmana Kuby. Když jsem zjistil, kolik času, energie a úsilí věnoval tomu, aby se projekt, který tady v minulosti vznikl, zdárně rozběhl, tak to pro mě byla informace zcela zásadní. Velmi mě to oslovilo a byl jsem potěšen, když jsem byl přizván ke spolupráci.
Druhým důvodem, proč jsem tu nabídku přijal, byl naprosto unikátní projekt letiště. Buduje se tady něco, co historicky v České republice nebylo. Podílí se na něm celá řada institucí jako je Úřad pro civilní letectví a zejména Řízení letového provozu. Je celkem jedno, jestli řídíte velké letiště, nebo letiště tohoto typu, protože ty povinnosti jsou pořád stejné, a já se na to opravdu těším.
A třetím důvodem je váš Jihočeský kraj. Jako Pražák, který cestoval většinu života po světě, to tady mám rád. Už od dětství, kdy jsem sem jezdil s rodiči. Opakuji to velmi často, ale myslím to naprosto vážně, že tady žijí neskutečně srdeční, milí a pohostinní lidé. Vždycky jsem se tady cítil velmi dobře.
Pondělí, 13. března 2023, 18:08
Dříve vedl mezinárodní letiště v Bratislavě, nyní vezme pod svá křídla to v Plané. Novým ředitelem Letiště České Budějovice je Ivan Trhlík. Jeho jmenování dnes schválila na mimořádném zasedání Rada Jihočeského kraje.
Ve funkci jste od minulého týdne. Jaké jsou vaše první dojmy z letiště?
Musím říct, že výborné. Teď poznávám kolegy a seznamuji se s nimi. Zakládám si na tom, že chci mluvit s každým jednotlivým zaměstnancem, abych se o nich něco dozvěděl a oni se něco dozvěděli o mně. Stojím si za tím, že tak odpadne taková ta počáteční bariéra.
A na otázku, jak to tady vnímám, bych si dovolil parafrázovat pana Wericha. „Když to letiště jednou je, tak má být tím, čím je a ne tím, čím není“. To je nyní úkol managmentu. Udělat tady z toho letiště, ze kterého se bude létat a bude sloužit ku prospěchu.
Tohle je možná i argument, kvůli kterému lidé celkově projekt kritizovali. Že stojí spoustu peněž, ale nikdy z toho nic nebude…
Víte, na laickou veřejnost to tak může působit. Letectví, jako nejbezpečnější druh dopravy, s sebou nese neuvěřitelné množství předpisů, nařízení. To všechno něco stojí, a není to málo. A to třeba lidé nevidí. Ti vidí jen terminál, který je samozřejmě krásný a povedený, ale za tím vším je mnohem víc.
Jaká je tedy vaše vize do budoucna?
To, čím bychom chtěli odstartovat, je, aby letní sezóna, která začne velmi brzy, proběhla v pořádku. Je za tím opravdu hodně práce, která není jen na nás, ale jsme také závislí na Řízení letového provozu.
První dovolenkový let je naplánovaný na začátek srpna. Spolupracujeme s cestovní kanceláří Čedok, a musím říct, že ta spolupráce je opravdu velmi dobrá. Do budoucna by mohly přibýt nejen další kanceláře, ale i destinace. Vrcholem bude zajištění nějaké pravidelné linky.
A paralelně s tím budujeme projekt pro nákladní dopravu. Jsou to zatím rozpracované projekty, které trvají, ale pracujeme na nich. Děláme věci s největší pokorou a doufáme, že nám to vyjde.
Mnoho lidí se samozřejmě ptá na to, jestli bude možné si někdy koupit jen letenky, a ne vyloženě zájezd. Je to reálné nebo to v tuto chvíli nepřipadá v úvahu?
Myslím si, že to bude reálné. Obecně to platí tak, že cestovní kancelář si pronajímá letoun, protože nemá povolení provozovat leteckou dopravu. Proto si od leteckých společností pronajímá letoun i s posádkou a pokud se mu nepodaří vyblokovat celou kapacitu, tak je naprostým standardem, že se doprodávají letenky na volná místa, která tam jsou. V tuto chvíli tyto informace zatím nemám. Ale byly bychom rádi, aby toto do budoucna bylo opravdu možné.
Zmínil jste, že jste nějakou dobu i létal a byl jste obecně letadlům blíž. Nechybí vám to?
To mi teda chybí. (smích) A řeknu vám odkdy. Počátkem 90. let jsem se nechal trochu unést myšlenkou, že ze mě bude manažer, protože byli v ČSA potřeba mladí lidé, kteří umí jazyk a mají nějakou perspektivu. Dodnes nevím, jestli jsem neměl zůstat u klasického létání. Ale nelituji toho. Chybí mi to, ale jsem spokojený.
Do funkce jste byl jmenován na pět let. Jak si za tu dobu letiště představujete? A budete o pozici usilovat i po uplynutí této doby?
Já mám dvě pravidla. Jedno je, že mě nikdy neuvidíte sedět v křesle za ředitelským stolem. Nikdy jsem to nedělal a dělat to nebudu. Je to sice symbol, ale já rád sedím blíž lidem. A druhé je, že neusiluji vůbec o nic. Život přináší různé situace a můžete si plánovat, jak chcete, a stejně je to všechno jinak.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.