Dnes, 08:00
Dlouhý most oslavil 27 let od svého oficiálního otevření. Tento elegantní ocelový most, který spojuje břehy Vltavy, byl uveden do provozu 28. října 1998. Jeho autory jsou architekti Roman Koucký, Tomáš Rotter a Libor Kábrt, kteří svým dílem vytvořili nejen funkční dopravní stavbu, ale i výrazný architektonický prvek města.
Současný Dlouhý most nahradil předchozí železnou konstrukci, která na témže místě sloužila desítky let. Stavba probíhala unikátním způsobem: starý most byl dočasně posunut proti proudu řeky, aby mohla vzniknout nová ocelová konstrukce.
Vzpomínky z tehdejších dní dokládají, že tato událost přilákala obrovské množství lidí. Obyvatelé města sledovali s napětím, jak se most pomalu posouvá díky pneumatickým pumpám, a později i montáž jednotlivých dílů nového mostu. Aby mohla proběhnout i zatěžovací zkouška, najelo na most šest modrých tatrovek s pískem, které těsně vedle sebe pomalu přejížděly.
Největší slavnost nastala 28. října 1998, kdy byl most oficiálně otevřen, za zvuků hudby, představení mažoretek i průvodu starých skautů se standartami. Následovaly projevy i famfáry. Nový most si přišly prohlédnout tisíce lidí.
Čtvrtek, 27. února 2025, 16:00
První železný most v Českých Budějovicích byl postaven v roce 1880, kdy nahradil svého dřevěného předchůdce. Sloužil dopravě a až do roku 1892 se za jeho přejezd vybíralo mýtné. Původní železná konstrukce vydržela přes půl století, než ustoupila...
Do hlavice středního pilíře mostu byla uložena nerezová pamětní schránka s dobovými dokumenty, celý den pak zakončil ohňostroj a světelná show s hudbou Smetanovy Vltavy. Večer se spontánně proměnil ve veselou diskotéku na břehu řeky, tedy skutečnou oslavu nového mostu.
Místo, kde dnes stojí Dlouhý most, má za sebou bohatou historii sahající až do 14. století. První zmínka pochází z roku 1369, kdy zde ještě býval brod. V roce 1741 byl tehdejší most spálen při ústupu vojáků. Následoval dřevěný most, který byl v roce 1880 nahrazen železným příhradovým mostem podle návrhu Václava Koudelky. Ve 30. letech 20. století byl most přestavěn a posunut po proudu řeky a na jeho místě byl postaven most nový, po kterém měla jezdit i tramvaj. Novější ocelová konstrukce se od té starší lišila nižším počtem pilířů
Současný Dlouhý most je visutý ocelový most, vyrobený v Mostárně Vítkovice (závod 6). Využívá perforovanou ocelovou stěnu jako závěsný systém. Šířka vozovky je 10,5 metru a chodníky jsou zavěšené po obou stranách. Celková nosnost mostu je 32 tun (výhradní 80 tun, výjimečná 196 tun).
Most je dnes nejen důležitou dopravní tepnou, ale i estetickou dominantou města. Jak popsali jeho tvůrci, linie mostu se pozvolna zvedají z nábřeží a nad řekou dosahují svého vrcholu – jako tón, který zní nad Vltavou.
Sobota, 1. března 2025, 10:00
Město naplánovalo výměnu dřevěných fošen na Dlouhém mostě. V rámci prací město nahradí všechny pochozí fošny na levé straně včetně spojovacího materiálu. Opravy potrvají třicet dní.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
Kardinální chyba, že není čtyřproudý s následnou mimoúrovňovou křižovatkou na Dlouhé louce, to by dne s Martin Kuba nedopustil