Počasí dnes2 °C, zítra1 °C
Čtvrtek 21. listopadu 2024  |  Svátek má Albert
Bez reklam

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Chceme spokojené žáky a úspěšné absolventy, říká nový ředitel Střední školy Jeronýmova České Budějovice

PR článek

Na Střední škole Jeronýmova České Budějovice dochází po 31 letech ke generační výměně. Škola, která začala fungovat ještě v době Československa, nabízí kvalitní vzdělání v maturitních a učebních oborech a dlouhodobě se prezentuje jako vhodná alternativa pro široké spektrum žáků. O minulosti, současnosti i plánech do budoucna vypráví ředitel Václav Švepeš.

Před dvěma lety změnila jméno, v loňském roce oslavila třicetileté výročí a zvýšila kapacitu Ekonomického lycea a letos po čtvrtstoletí změnila ředitele. Na první pohled by se mohlo zdát, že Střední škola Jeronýmova České Budějovice prochází procesem obměny. Je tomu tak?

Na první pohled se opravdu zdá, že změn děláme nyní hodně. Souvisí to ale s naším dlouhodobým záměrem. Nechceme dělat nepromyšlená rozhodnutí, na dalším vývoji školy pracujeme vždy dlouho dopředu a předchází tomu klidně několikaměsíční diskuze a plánování. Naše škola funguje již od roku 1992 a patříme tedy mezi nejstarší soukromé školy v Jihočeském kraji. Začínali jsme jako odborné učiliště se zaměřením na gastronomické služby. Studovali u nás pekaři, kuchaři, řezníci, cukráři nebo číšníci, ale později jsme přidali také maturitní obory. Nejdříve formou nástavbového studia, potom i čtyřleté. Postupem času se tak škola vyvinula do nynější podoby. Momentálně nabízíme čtyřleté maturitní studium na Obchodní akademii a Ekonomickém lyceu, tříleté učební obory Kuchař-číšník, Cukrář a Kadeřník a dvouleté nástavbové studium obor Podnikání - dálkové. Kromě toho ještě zajišťujeme vzdělávání dospělých, kde formou profesních kvalifikací může zájemce získat certifikáty v oblasti gastronomie, ale třeba také jako zedník, truhlář nebo kadeřník.

Mluvíte v množném čísle, mohl byste nám říct, kdo se na vedení školy podílí?

V těch nejdůležitějších otázkách chci, abychom se shodli 4. Jsem tam já, moje sestra Alena, která je zároveň zástupce ředitele a rodiče, kteří školu založili. U specifických záležitostí to už nějaký čas funguje tak, že s novými nápady přicházíme my, diskutujeme je, a rodiče fungují spíše jako takový poradní orgán. Jak rádi říkají, teď už je to hlavně Vaše rozhodnutí. Už před nějakými 5 lety se nás ptali, jestli budeme chtít školu naplno převzít. Ten okamžik už nyní nastal.

Jak probíhá takové předání školy z jedné generace na druhou?

Vlastní předání už bylo poměrně jednoduché. Ale musím říct, že rodiče to se mnou i se sestrou udělali opravdu chytře. Kolem školy jsme se motali už od dětství, a čím jsme byli starší, tím víc nás zapojovali. Zkusili jsme si úplně všechno. Když jsme byli na střední škole, pomáhali jsme třeba v kuchyni s inventurou, pamatuji si i, že byl v nějakém pololetí problém s úklidem, tak jsme dostali hadry, kýble a uklízeli třídy. Postupem času jsme se samozřejmě posouvali, při studiu na vysoké škole jsme na škole už měli menší úvazek a po studiích už do školy nastoupili napevno. Nejdříve jako učitelé a po 4 letech jsem nejdříve já, a potom i moje sestra povýšili na zástupce ředitelky. Zpětně musím uznat, že rodiče si opravdu dali záležet na tom, aby zjistili, jestli nám na škole, zaměstnancích a žácích záleží. Teprve potom nám školu začali předávat.

Proč by měl deváťák uvažovat o studiu na Vaší škole?

Prezentujeme se jako rodinná škola. Jako místo, kde se všichni znají, a kde si můžou věřit. Kde na Vás můžou být nároční, ale spravedliví, a kde pedagogům na žácích záleží. Možná to vypadá jako klišé, a musím přiznat, že ne vždy se vše daří na 100 %, ale opravdu to takové chceme. Snažíme se pracovat s motivací, která je u dětí dnes celkem problém. Máme například školné podle prospěchu.

Jakým způsobem školné podle prospěchu funguje?

Žáci s vyznamenáním školné neplatí a průměr na vysvědčení funguje jako podklad pro jeho výpočet. Třeba v aktuálním pololetí zhruba každý 9. žák u nás studuje bez školného. S tím také souvisí systém opravného zkoušení. Každému se může stát, že se mu někdy něco nepovede. Úterní ráno je na to speciálně vyhrazeno. Učí se až od druhé vyučovací hodiny. V té první si žáci mohou přijít doplnit nebo opravit de facto cokoliv. Navíc jim při opravách známky neprůměrujeme, ale přepisujeme. Samozřejmě to má nějaká pravidla, ale ten koncept říká, záleží nám na tom, aby se danou látku naučili a ne si nechali dát pětku a hotovo.

Je zaměření u čtyřletých maturitních oborů pouze ekonomické?

Čtyřleté obory Obchodní akademie a Ekonomické lyceum mají od třetího ročníku maturitní výběrové semináře. Chceme, aby si mohl žák, pokud je to jen trochu možné, vybrat své zaměření. Nabízíme například semináře z psychologie, marketingu a managementu, práva, jazykové semináře, sportovní management, počítačovou grafiku a další. Ohlasy na tyto semináře jsou vesměs pozitivní. Některým absolventům například významně zjednodušily přijímačky na vysokou školu.

Jaké má škola vybavení?

Myslím, že zázemí pro učební obory je nadstandardní. Před pěti lety proběhla opravdu rozsáhlá investice do odborných učeben pro kuchaře, číšníky a cukráře. Ty jsou co do vybavení a účelnosti opravdu špičkové a pravidelně zde pořádáme akce také pro žáky z okolních základních škol. Rovněž jsme nově zrekonstruovali prostory pro odborný výcvik kadeřníků, na pracovištích jsou nová křesla, obsluhy, vybavení, ale třeba také česací hlavy na nácvik různých kadeřnických technik. Chceme tak zvýšit zájem o tyto obory. U maturitních oborů zase preferujeme pomůcky a vybavení, které žákům výuku co nejvíce zatraktivní. Pravidelně investujeme do výukových softwarů a kvalitní kapacity počítačových učeben. Už před 10 lety byla skoro v celé škole WiFi free zone a připojení je stále rychlejší a stabilnější. Ve výuce se využívá 3D tiskárna nebo existují virtuální třídy, ve kterých jsou dostupné materiály pro výuku.

Je tu kromě konceptu a vybavení ještě něco, co se dá považovat za plus při případném studiu?

V první řadě je to vysoká úspěšnost u maturitních a závěrečných zkoušek. Například v cizích jazycích má většina žáků opravdu velmi dobré znalosti. Také praktické zkoušky učebních oborů přináší slušné výsledky, což je dobrý signál nejen pro nás, ale také pro naše pedagogy. Z čistě praktického hlediska bych ještě zmínil dobrou dostupnost. Tím, že se škola nachází v centru Českých Budějovic, není zde velký problém ani pro dojíždějící žáky. 

Na co se chcete zaměřit v nejbližší budoucnosti?

Chceme udržet a rozvíjet to dobré, co se škola snaží pěstovat ve svých žácích. Chceme, aby byli zvídaví, aktivní, nebáli se diskuze, mysleli v souvislostech a zároveň byli praktičtí. Na těchto hodnotách bychom rádi školu budovali. Materiálně momentálně nejvíce investujeme do školního prostředí. Již třetím rokem probíhá v budově školy o prázdninách rekonstrukce tříd a kabinetů. Kromě klimatu patří k dalším prioritám rozšíření digitálních pomůcek a celková modernizace výuky. Nakoupili se Ozoboti, 3D skenner, brýle pro virtuální realitu. Chtěli bychom rozvíjet potenciál AI. Nechceme, aby nám v tomto směru ujel vlak. Pracujeme na navázání pravidelné spolupráce se zahraničními školami na základě partnerství, které by vedly k možnostem pravidelných výjezdů do zahraničí. Zároveň se snažíme najít co nejefektivnější způsob, jak pracovat s žáky, kteří mají speciální vzdělávací potřeby. Vidíme, že jejich počet stále stoupá a hledáme možnosti, jak jim pomoct vystudovat. Ale jinak jsou cíle školy podobné jako před třiceti lety: spokojení učitelé, zaměstnanci, žáci a úspěšní absolventi.

Hodnocení článku je 82 %. Ohodnoť článek i Ty!

Štítky škola, vzdělání, české budějovice, jeronýmova

Chceme spokojené žáky a úspěšné absolventy, říká nový ředitel Střední školy Jeronýmova České Budějovice  |  Vzdělání  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.