Počasí dnes2 °C, zítra1 °C
Čtvrtek 21. listopadu 2024  |  Svátek má Albert
Bez reklam

DRBNA HISTORIČKA: Na Pražské jezdila tramvaj. V dopravní špičce měla vlečný vůz

V dalším dílu Drbny historičky se Jan Schinko rozepsal o Pražské třídě před rokem 1928, která vypadala jako prašná cesta, jezdila po ní ale tramvaj. Víte, jaké významné podniky na Pražské stály? I to se dozvíte v dalším dílu.

Na snímku z let před rokem 1928, možná ještě dříve, poněvadž je německý text (setrvačnost z c.k.) překryt ornamentem. Vozovka Pražské vypadala jako obyčejná prašná silnice. Právě před rokem 1928 se začala silnice dláždit z Mariánského náměstí směrem ke křižovatce ulice Skuherského. Koleje tramvaje měly svůj na vozovce nezávislý železniční spodek a svršek. V době dopravních špiček měla tramvaj vlečný vůz. Léta se oprávněně upozorňovalo, že tramvajová linka P utrpěla rozhodnutím úřadů, že koleje nesmí křižovat železnici Plzeňskou a Pražskou. Za c. k. to byl asi ještě technický problém. V novém Československu už to technicky křižovat šlo. Naší tramvaj však léta provozovala jistá vídeňská společnost. 

Na Pražské za zastávkou Staré město stály významné podniky jako jatky, Bukovanský, pivovar, stranou Union a vlastně v návrhu tramvajových linek z roku 1907 měla mít tramvaj P konečnou u městského hřbitova a zvláštní nástupní stanici na severní straně náměstí poblíž Plachého uličky. Protože to zemský úřad nepovolil, zvolila radnice od zastávky Staré město ke hřbitovu trolejbus. Jezdil do roku 1914, kdy přestavěn byl poslán do války. Někdo náš hřbitovní trolejbus, jak uvedl František Rada, zahlédl a poznal, jak nepojízdný leží v příkopu u silnice někde v Haliči.

Vpravo na snímku stojí Engelův dvoupatrový dům č. 15 z roku 1883. Dále vpravo, již mimo snímek, byla zahrada s domem č. 17 a řada přízemních klasicistních domů spadajících do Staroměstské. Holečkova ulice byla na Pražskou proražena až v roce 1958. Na Engelově (hovorově Englově) domě lze mezi prvním a druhým patrem rozluštit nápis Deutsche Forstschule. V tom čase německá lesnická škola. Englův dům totiž koupila obec českobudějovická od Marie Engelové v roce 1907 za 120 000 K a poté dům různě pronajímala. Ještě za Englů sídlila v domě Česká hudební škola Matice školské, než si postavila svoji budovu v Otakarově ulici.

Starší dům č. 15 koupil v roce 1883 učitel Rudolf Engel, přestavěl objekt a zvýšil o patro a ještě za pár let na vlastní náklady postavil na zahradě dům a pronajímal v něm za přiměřenou cenu šest učeben pro Jirsíkovo gymnázium. To bylo do času kolem roku 1903, kdy si gymnázium postavilo školu na rohu Jírovcovy a Skuherského.

Německá lesnická škola sídlila předtím v zadním traktu domu U Tří kohoutů. V době 1. světové války zařídila radnice v části Englova domu chudobinec. V domě sídlila do roku 1908 také Jihočeská Vesna. V nové republice po zrušení německé školy se Englův dům č. 15 upravil na byty. Roku 1935 se do přízemí přestěhoval Poštovní úřad 4 z ulice 28. října. Vydržel zde do roku 1982, kdy se postavila pošta u Družby. V domě č. 17 se  zařídila školka. Tramvaj podle polohy kladky jede z Mariánského náměstí. Bude stavět u Knappova dvorce, na jehož prostoru stojí dnes koldům. Naposled tudy jela tramvaj 28. února 1950. Potom ještě několik let sloužily naše tramvaje v Mostu. 

Hodnocení článku je 98 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto se svolením Jana Schinka

Štítky drbna historička, jan schinko, historie, české budějovice

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

DRBNA HISTORIČKA: Na Pražské jezdila tramvaj. V dopravní špičce měla vlečný vůz  |  Historička  |  Drbna  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.