středa 13. listopadu 2019 Tibor

Musel jsem se otáčet a shánět zboží, kde se dalo, říká majitel drogerie na Lidické třídě

Drogerie na Lidické třídě je jedna z mála prodejen, kde seženete téměř vše, na co si vzpomenete. Funguje už neuvěřitelných 53 let. Její majitel Miroslav Česal trávil v počátcích soukromého podnikání prací i dvanáct hodin denně. Teď stojí v čele prodejny jeho děti, sám ale říká, že chuť do práce ho neopouští.

Drogerie na Lidické třídě je jedním z obchodů v Budějcích, který by sortimentem překonal kdejaký velký obchodní dům. Letos oslavila už 53. výročí.

„Prodejna byla postavena na místě bývalé hospody v 60. letech společně s okolním panelovým sídlištěm. Nastoupil jsem sem jako vedoucí v roce 1966 po krátké praxi v oboru a už jsem tu zůstal. Ve svých 23 letech jsem tak měl na starosti deset zaměstnanců a časem i dvacet učňů,“ popisuje majitel drogerie Miroslav Česal. V době privatizace získal drogerii do soukromého vlastnictví. V počátcích podnikání trávil prací až dvanáct hodin denně. „Ta práce mě ale vždy bavila a naplňovala,“ říká.

Na otázku, jestli se setkávají s tím, že lidé chválí, jaký sortiment v drogerii nabízejí, odpovídá pan Česal jednoznačně ano. „Lidé sem jezdí například pro modrou skalici, kalafunu, chytrou houbu, určitý parfém nebo francouzské mýdlo či pro věci, které mají od nás ještě přidanou hodnotu – váženou slunečnici, vinné kvasinky, pro které si sami jezdíme, konzumní líh, pro jehož prodej musíme mít licenci nebo peroxid vodíku, jehož prodej podléhá registraci. Podle toho, co se prodává, je vidět, že jsme stále národem kutilů – zákazníci si vyrábí ledacos, od vánočních věnců až po mýdlo,“ prozrazuje.

Sortiment ale nebyl vždy tak široký. „Za socialismu byla nabídka samozřejmě značně omezená, politika prodeje byla zcela jiná. Zboží se objednávalo na půl roku dopředu, sklad byl tudíž větší než celá prodejní plocha. Vzpomínám, jak například ze 700 druhů objednaného zboží přišla jen čtvrtina,“ vysvětluje majitel a dodává: „Musel jsem se otáčet a shánět zboží, kde se dalo.“

V roce 2000 přišla přestavba a prodejna se nejméně dvakrát zvětšila. Zboží tak jde podle pana Česala od dodavatele přímo do regálu. „Ruku v ruce s tím šlo i rozšíření sortimentu. Dnes prodáváme zahrádkářské potřeby, barvy a laky, nářadí, autokosmetiku, krmiva, galanterii, zdravotnické potřeby, kosmetiku, kuchyňku, švadlenku, dekorační materiál, hračky, kancelářské a školní potřeby, úklidovou a potravinářskou chemii. Setkáváme se s opačným problémem než v minulosti – při současné nabídce přehršle dodavatelů musíme pečlivě vybírat, abychom prodejnu nezahltili. Řídíme se poptávkou zákazníků a podle ohlasů to snad děláme dobře,“

Recept na to, jak se udržet v konkurenci velkých řetězců je podle Miroslava Česala stručný. „Dobrá nabídka a přístup k zákazníkům,“ říká s tím, že jejich know-how je jednoduché – nabízet to, co zákazník potřebuje, po čem touží a co podporuje jeho tvořivost.

Ačkoliv už ho podle svých slov limituje věk a zdraví a vedení firmy předal dětem, chuť do práce Miroslava Česala ani po padesáti letech neopouští.

Foto Jan Luxík

Štítky drogerie, Miroslav Česal, rozhovor

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.