středa 20. října 2021 Vendelín

Počet krádeží aut u nás klesá, v Rakousku i Německu roste

Utužit mezinárodní vztahy a posílit spolupráci při odhalování zlodějů aut. To byl hlavní cíl dvoudenního semináře jihočeských, hornorakouských a dolnobavorských policistů, který se konal minulý týden ve Velkém Meziříčí. A proč zrovna tam? Součástí workshopu Autokriminalita nezná hranic byla i exkurze do prostor tamní společnosti Construct zabývající se výrobou mechanického zabezpečení vozidel.

Celá akce se uskutečnila jako součást projektu Moderní směry v zabezpečení motorových vozidel v rámci příhraniční policejní spolupráce, který byl financován z prostředků Evropské unie a navazoval na další preventivní aktivitu s názvem Rok zabezpečení vozidel, jejímž oficiálním partnerem byl právě Construct.

„Za celých osmnáct let, co se tímto oborem zabývám, je to poprvé, kdy jsme se dokázali sejít všichni pohromadě,“předeslal major Vratislav Havlík z jihočeského krajského ředitelství policie, když předával slovo svým německým a rakouským kolegům.

„Největší počet krádeží v našem regionu se odehraje v Linci a okolí, je to až šedesát procent z celkového počtu,“ zmínil Andreas Hamberger ze Zemského kriminálního úřadu Horního Rakouska.

Krádeží v Čechách ubývá

Mezníkem pro všechny tři země byl rok 1997, kdy v Čechách dosáhl počet krádeží aut maxima. Tehdy bylo ukradeno 29422 vozidel, v dalších letech ale tohle děsivé číslo začalo postupně klesat. V Německu a Rakousku tomu bylo naopak. Vloni bylo u nás ukradeno 11647 aut, největší zájem mají lupiči o značky Škoda, Volkswagen a Peugeot.

„Z našeho pohledu je takový vývoj pozitivní, na druhé straně všichni víme, že zrovna v Čechách se kradená vozidla nejvíce legalizují. Je otázka, co je lepší. Jestli mít málo odcizených nebo hodně legalizovaných aut,“podíval se Vratislav Havlík na dostupná čísla z jiného úhlu pohledu. Zároveň dodal, že bez kooperace se zahraničními policisty by byla práce jihočeských policistů mnohem složitější.

Podle slov Andrease Hambergera je autokriminalita na území Rakouska podobná jako v Čechách. Přesto je číslo odcizených vozů mnohem nižší – za loňský rok u našich jižních sousedů zmizelo přibližně 2700 aut. Nejvíce se kradou Volkswageny, Audi, BMW a v poslední době i Mercedesy.

„Téměř výhradně mizí Audi A3 a VW Touran. Pachatelé se ale začali zaměřovat i na japonské značky Mazda a Toyota. Nejvíce odcizených vozidel pak putuje do Čech přes hraniční přechody v Dolním Dvořišti a Studánkách,“popisoval Hamberger.

Zlobiví Poláci

Ukázkou česko-rakouské spolupráce je aktuální případ, kdy ve Vídni zmizel italský zájezdní autobus. Stopa po něm ale skončila ve Freistadtu. V pátek večer však hlídka Celní správy poblíž budějcké sportovní haly tento autobus objevila, a jelikož zjistila, že je v pátrání, předala případ policii. Následně bylo vozidlo odtaženo do policejního areálu a poté předáno jeho majitelům.

„My jsme zase na začátku letošního roku zaznamenali krádeže dvou kamionů se zbožím před státní hranicí u Dolního Dvořiště. Náklaďáky tam dojely v rozmezí měsíce a půl z Polska, oba jely stejnou trasu. Pomocí kamerového systému se nám podařilo zjistit polské vozidlo, které se tam před oběma krádežemi pohybovalo. Nyní máme ustanovené osoby, které v něm jely, ale dál se oficiální cestou přes Interpol nedostaneme. Takhle je to ale s každým případem polských krádeží,“ popisoval major Havlík.

Poláci řádí také v Rakousku. Dva pachatelé ukradli 18. února ve Freistadtu Audi A3, ze svého lupu se však neradovali dlouho. Auto i se řidičem zadrželi ve čtvrt na pět ráno v nedalekém Rainbachu, druhého lupiče chytli nedlouho poté v dalším audi s polskou poznávací značkou.

Před časem použili další lupiči z Polska způsob krádeže, se kterým se policisté už dlouho nesetkali – takzvaný fishing. „Majitel si přivezl svoje auto do servisu a klíčky nechal uvnitř plechové schránky. Ve vhodnou dobu si zloději do areálu firmy přijeli, na platební kartu nalepili silně lepicí pásku, přidali na ni těžítka a klíče dokázali ze schránky vytáhnout. Naštěstí pro nás se u toho nechali natočit na průmyslovou kameru,“ popisoval další případ Andreas Hamberger.

Na území Dolního Bavorka vloni zmizelo celkem 2698 aut. Velké procento podezřelých je německé státní příslušnosti, hodně pachatelů ale pochází z Rumunska. Na třetím místě jsou Poláci, za nimi následují Italové a Češi.

„V souvislosti s pašováním vozidel se nám v loňském roce podařilo zajistit tři luxusní auta Bugatti Veyron Grand Sport, BMW 750 iL a Ferrari 599 GTB. Zloději ve Švýcarsku nejdříve odcizili na jednom staveništi svařovací zařízení, pomocí kterého v nedaleké usedlosti Oberrieden u Zürichu otevřeli trezor s klíčky a s auty ujeli,“uvedl Michael Oleschinsky z Bavorského zemského kriminálního úřadu.

Drahé stroje měly být následně přepraveny do Polska, ale na spolkové dálnici A9 jižně od Bayreuthu byly Bugatti a BMW spatřeny pátrací skupinou, která je začala pronásledovat. „Bugatti bylo zastaveno a zajištěno, řidič se dal na útěk, ale byl zadržen. BMW jsme zastavili na silnici B2, jeho řidič byl rovněž zadržen. A Ferrari objevila jedna policistka nedaleko nádraží Fürther v Mnichově,“ dodal Oleschinsky.

Prevence musí pokračovat

V rámci druhého dne semináře měly možnost se prezentovat společnosti zabývající se různými druhy zabezpečovacích systémů. Následně se celá delegace přesunula na periferii Velkého Meziříčí do výrobního závodu Construct, který jako jediný produkuje mechanické zabezpečení.

„Seminář byl prvním blokem prevence proti krádežím vozidel. Druhá část se uskuteční v závěru příštího týdne v Českých Budějovicích v rámci výstavy Mobil salon,“uzavřel Vratislav Havlík z Krajského ředitelství policie Jihočeského kraje.

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.