Od příštího roku bude mít lodní výtah na Orlické přehradě nový vozík, který v prosinci představila společnost Metrostav. Podle firmy dokáže nová konstrukce přepravit 97 procent sportovních a turistických lodí v Česku.
Výroba trvala rok a zahrnovala několik složení a opětovných rozebrání. Výsledkem je vozík vysoký téměř pět metrů a dlouhý přes osm metrů. Nyní jsou v plánu práce na elektroinstalaci, poté se vozík naposledy rozebere a následně konečně přesune na lodní výtah na vodním díle Orlík. Podle společnosti Metrostav by měl fungovat od jara příštího roku.
Fitrma Metrostav je v zakázce projektantem i zhotovitelem. „Z pohledu návrhu dokumentace byl největší výzvou právě plošinový vozík, který jsme dle zadání investora měli vymyslet tak, abychom maximalizovali kapacitu výtahu a variabilitu přepravovaných lodí. Zatímco původní vozík dokázal obsloužit zhruba 70 procent lodí, nový zvládne 97 procent lodí s maximální délkou 10 metrů,“ uvedl vedoucí projektu Tomáš Beržinský z Metrostavu.
Tým musel mimo jiné zjistit, jaké lodě se na českých řekách pohybují včetně jejich paramtrů. „Vyzdvihl bych několik technických vychytávek, k nimž jsme ve spolupráci s generálním dodavatelem a investorem postupně dospěli až během stavby. Takřka půl roku jsme řešili fixaci lodi. Starý vozík vyžadoval složité vyvazování, což bylo zdlouhavé a vedlo to k tvorbě nepříjemných front. Nakonec jsme vymysleli řešení na bázi tzv. paralelogramu, což zkracuje uchycení lodi do dvou minut. Dalším tvrdým oříškem bylo napájení vozíku elektřinou. Přemýšleli jsme o nejrůznějších bateriích či solárních zdrojích, až jsme skončili u převodu pohybové energie na elektrickou pomocí koleček vozíku,“ popsal Jan Holec, jednatel společnosti EL-VY, jenž vozík sestavila.
Lodní výtah na Orlíku je vysoký přes 70 metrů a dlouhý 277 metrů. Lodě se díky němu přepravují nasucho po kolejové dráze. Plošinový vozík je zanořený ve vodě pod hrází a s připevněnou lodí ho nahoru táhne elektrický naviják. Doposud dokázal výtah odbavit maximálně 1 200 lodí za sezonu, po nové investici to budou více než dva tisíce.
„Už před rokem a půl dokončila společnost Metrostav stavební část modernizace výtahu, která již sama o sobě významně prodloužila plavební sezonu na Orlíku. Unikátní dílo bylo až dosud při nedostatku srážek často mimo provoz. Prodloužení návodní části o 10 metrů v první fázi modernizace však snížilo minimální hladinu pro plavení lodí o 3,5 metru, což umožňuje udržet zařízení v chodu při nižších hladinách,“ shrnul Vojtěch Kostiha, tiskový mluvčí Skupiny Metrostav.
Modernizaci lodního výtahu financuje Státní fond dopravní infrastruktury a samotný investor, kterým je státní podnik Povodí Vltavy. Konstrukci sestrojila chrudimská firma EL-VY podle projektu společnosti Metrostav.
„Modernizace lodního výtahu na vodním díle Orlík se koordinuje se stavbou nového doplňkového bezpečnostního přelivu, který by měl ochránit orlickou hráz před desetitisíciletou vodu s průtokem vody až 5 300 m3 za vteřinu,“ dodal Kostiha.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Na Orlíku je už teď v sezóně provoz jak na vencaplacu a protože se Pražáci nevejdou na Slapy, tak se musí nacpat všude, díky.