Město České Budějovice chce z ulic v centru a okolí odstranit nevzhlednou reklamu. Vznikl proto manuál, který podnikatelům ukazuje ideální příklady toho, jak pracovat s veřejným prostorem. Pracovala na něm široká skupina lidí včetně architektů a dalších odborníků. Město plánuje dotační program na zpracování a výrobu označení obchodů či restaurací. Zároveň by díky dodržování manuálu mohl být levnější nájem předzahrádek.
Vizuální smog je v Českých Budějovicích dlouhodobé téma. V centru a jeho okolí jsou desítky nejrůznějších cedulí, které lákají do jednotlivých podniků. Často ale působí chaoticky a agresivně, což byl jeden z důvodů, proč vznikl manuál pro majitele kaváren, restaurací a dalších provozů.
„Po zhruba roce práce se nám podařilo schválit manuál pro reklamu ve veřejném prostoru, cílem je ho kultivovat,“ informoval novináře náměstek primátora Ivo Moravec (Hnutí Občané pro Budějovice).
Město nemá v plánu jednotlivé návrhy vymáhat či někoho trestat za jejich nedodržování. V materiálu nejsou zákazy či regulace. Podle Moravce by se mělo s podnikateli diskutovat a s příklady má začít městská Správa domů. „Nelze za to udělovat sankce, je to o motivaci a ukázání jednotlivých příkladů,“ uvedl náměstek primátora Tomáš Bouzek (TOP 09).
„Jestliže chceme, aby se manuál naplňoval, musíme začít u sebe. Je to úkol pro Správu domů, která pronajímá řadu nebytových prostor,“ zmínil Moravec s tím, že by se některé návrhy mohly dostat do jednotlivých smluv.
Moravec tvrdí, že stávající reklama často schovává skutečnou podobu města a ničí jeho jedinečnost, architekturu i kulturně-historické hodnoty. „Mnohdy také zhoršuje přehlednost prostoru a orientaci, poutá pozornost řidičů a zvyšuje tak riziko dopravních nehod,“ přidal.
V dokumentu jsou ukázky toho, jak by neměla vypadat reklama ve veřejném prostoru. To se týká nápisů, cedulí či plakátů. Podnikatelé tam najdou i vhodné příklady z jiných měst. Manuál popisuje také příklady předzahrádek či výloh nejrůznějších obchodů. Majitelé provozů se tak mohou inspirovat.
Město je chce v budoucnu motivovat finančním příspěvkem. „Na manuál chceme navázat poskytováním dotačních pobídek na grafické zpracování či na výrobu firemních značení, pokud s ním budou v souladu. Finanční příspěvek bude směřován nejen na nové provozovny, ale i na úpravu a výměnu stávajících nevhodných upoutávek. Zároveň připouštíme, že by mohlo v souladu s manuálem dojít k úlevám z poplatku za povolení zvláštního užívání pozemní komunikace při instalaci restauračních předzahrádek,“ dodal náměstek.
Za vzor označil město Znojmo, které se také pustilo do boje s vizuálním smogem. „Letos se podařilo odstranit velké a nevzhledné billboardy z městských lázní. Město má obdobný manuál, který se osvědčil a situace se výrazně zlepšila,“ řekla redakci mluvčí města Soňa Bystřická.
Dokument by se měl v budoucnu objevit na webu českobudějovické radnice, kde si ho mohou prohlédnout podnikatelé. Jedním z nich je David Dvořák, který v centru provozuje kavárnu U Vás, venkovní Coffee on the Go a nově občerstvení Párkoviště. „Zatím jsem celý materiál neviděl a jsem na něj zvědavý. Já si dávám záležet na tom, aby ta podoba zapadala do okolí. Párkoviště jsme teď dělali celé ve dřevě, protože mám tenhle materiál rád, a zároveň je okolo nás příroda,“ řekl redakci.
Využívání doporučení z dokumentu je podle něj o diskusi s jednotlivými podnikateli. „Když vytváříte něco svého, dáváte do toho kus sebe. Proto doufám, že se kvůli tomu nevytratí nějaký osobitý přístup. Musí to být o komunikaci. Samozřejmě jsou ve městě hezká i nevzhledná místa. Uvidíme, jak to bude fungovat v praxi. Například motivace v podobě levnějších předzahrádek mi připadá jako dobrý nápad,“ dodal.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.