středa 1. dubna 2020 Hugo

Jihočeský kraj požádá stát, aby zavedl mýtné na silnici I/22

Jihočeský kraj požádá ministerstvo dopravy, aby zavedlo mýtné na silnici I/22. Kraj zjistil z měření provozu v lednu a únoru na I/20, kde již mýtné od letošního ledna je, a I/22, že doprava na nezpoplatněných úsecích stoupla proti měření z podzimu 2019 o desetinu. Někteří řidiči totiž zřejmě zpoplatněnou silnici I/20 objíždějí. Požadavek ministerstvu pošle kraj do měsíce. Předtím chce ještě o spolupráci požádat Plzeňský kraj, jehož územím část silnice I/22 vede.

Kraj měřil provoz na 11 místech. „Výsledky prokázaly, především v okolí silnice I/20, nárůst dopravy, někde o deset až 20 procent, někde pokles o pět procent. Průměrně je nárůst deset procent. Dohodli jsme se již loni se starosty obcí v okolí silnice I/22, že když se nárůst prokáže, budeme požadovat po ministerstvu dopravy zpoplatnění silnice I/22,“ řekl radní to včera řekl krajský radní pro dopravu Jiří Švec. „A protože vede až do Plzeňského kraje, je korektní oslovit i Plzeňský kraj, zda náš apel na ministerstvo bude společný,“ doplnil.

Při předchozím sčítání aut v kraji loni v září a říjnu projížděly některými úseky I/22 tisícovky aut, z nichž velkou část tvořila nákladní auta. Další měření chystá podle Švece letos v létě státní Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Obce i kraj proti zpoplatnění silnic první třídy dlouho protestovaly právě kvůli obavě, že se provoz přesune na nezpoplatněné silnice. Stát slíbil, že když se prokáže, že se auta přesunula na úseky bez mýta, mohl by mýtný systém rozšířit od 1. července. V lednu to řekl vedoucí krajského odboru dopravy a silničního hospodářství Jiří Klása.

Jihočeský kraj chce také prosadit zákaz vjezdu kamionů o váze nad 12 tun na silnice druhé a třetí třídy. Je to kvůli úsekům silnic první třídy, kde kamiony od ledna platí mýtné, ale po menších silnicích tyto placené vozovky objíždějí, řekla v lednu jihočeská hejtmanka Ivana Stráská.

Starosta Střelských Hoštic na Strakonicku Luboš Krupka již dříve uvedl, že třeba přejít v dopravní špičce po přechodu pro chodce na silnici I/22, je problém. Silnice vede středem obce a před zavedením mýta jí denně projelo až 200 kamionů.

Mýtné se od 1. ledna rozšířilo na více než 900 kilometrů dálnic a silnic první třídy, což má pole státu zvýšit výnosy z mýta o 1,5 miliardy korun. Za rok 2019 stát na mýtu vybral 10,94 miliardy korun, meziročně o 1,2 procenta víc.

Autoři | Foto Dominik Svoboda

Štítky automobilová, správa, mýtné, Jihočeský kraj

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Zipe Pezi

Zvedni. Ti co zaměstnají Srby, Kosovce, Albánce, Kambodžany tak nezvednou. Hře na trh zdar.

pondělí, 24. února 2020, 17:43

Risa Kriz

Tak v pohodě ,zvednu ceny. Není nic snazšího.

pondělí, 24. února 2020, 16:23

Zipe Pezi

Kdyby, kdyby... Vagon na kolejích platí též mýto (a pěkně drahé). Kamiony mají mýto nižší pouze proto, že silnice užívají i jiní (kteří také platí různé daně, mýto je jen část) - byznys silničních dopravců je tak socialisticky dotován.

pondělí, 24. února 2020, 16:15

Risa Kriz

Kdyby to nebylo nesmyslně drahé,tak spousta jich by to neobjížděla.Ale ono je to zajímavější , zpoplatnit všechny komunikace. Po tom ,ale nechápu k čemu je silniční daň. Krom toho jakým způsobem se výběr mýtného určuje je taky zajímavý. Auto o celkové váze 4.5tuny se třemi nápravami,zaplatí na mýtném skoro o polovinu víc než vozidlo se dvěma nápravami o celkové váze 18 tun. To zase někdo přemýšlel.

pondělí, 24. února 2020, 14:58

Marek Janda

Mýtné brány na státní hranici a pro místní kamiony daň z kamionu nad xx tun za jízdu ( mám na kole kameru s GPS za 1400 Kč , takže ani sledování jízdy ani cena zařízení by nebyl tak velký problém ) a pak si vyber kudy pojedeš.

pátek, 21. února 2020, 14:15

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.