Nečekané dopravní omezení by mělo v nejbližší době platit v centru Českých Budějovic. Kvůli špatnému stavu mostu přes řeku Malši v Mánesově ulici tudy neprojede nákladní doprava o hmotnosti nad 23 tun. Informovalo o tom město, které tvrdí, že kraj zanedbal údržbu. Podle hejtmanství se ale most pravidelně kontroloval. Letos se vybraná firma pustila do specialní diagnostiky nad rámec běžné údržby, řekl Budějcké Drbně hejtman Martin Kuba (ODS).
Důvodem dopravního omezení je podle města zanedbaná údržba majetku kraje. „Most přes řeku Malši na Mánesově ulici v Českých Budějovicích na komunikaci, která patří kraji, musel být z důvodu nevyhovujících parametrů okamžitě uzavřen pro nákladní dopravu nad 23 tun, tedy i pro některé větší autobusy. Most bude muset kraj v poměrně brzké době rekonstruovat, což s vědomím toho, že se Mánesova před necelými třemi roky kompletně opravovala, zamrzí,“ informoval v tiskové zprávě Petr Ferebauer z odboru kanceláře primátora.
Budějcká Drbna se obrátila na primátora Jiřího Svobodu (ANO) s dotazem, zda omezení platí už dnes. Ten odpověděl, že neví, zda už je úsek osazený značkami. Redakce proto vyrazila na místo. Ve čtvrtek odpoledne tam značení chybělo, brzo by se tam ale mělo objevit, zjistila Drbna.
„Je smutnou pravdou, že městu nepomáhají ke zlepšení dopravy zpoždění velkých dopravních staveb, které staví stát prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) – ať už je to stavba dálničního obchvatu D3, kde jsme podle původních plánů již měli jezdit, stavba Severní spojky z Okružní ke Globusu, kterou ještě ŘSD ani nezahájilo (důvodem je situace z roku 2019, kdy ŘSD neřešilo negativní stanovisko Policie ČR a jejich žádost o územní rozhodnutí kraj tehdy vrátil k novému projednávání) i současná oprava Strakonické, která znesnadňuje život řidičům i cestujícím,“ vzkázal v tiskovém prohlášení primátor.
Podle vedení města tak dojde k omezení dopravy v Máněsově ulici. „Škoda, že se nevyužila velká uzavírka před třemi roky. Zanedbání údržby a podcenění technického stavu mostu na jedné z hlavních krajských dopravních tepen metropole přinese další výrazné dopravní komplikace. Kamiony a velké nákladní vozy budou muset využívat alternativních tras, což bude znamenat zvýšenou koncentraci dopravy i v dalších částech města,“ uvedl Ferebauer. Horší situace podle města nastane, až se most začne opravovat. Při ní se bude muset doprava odklonit kompletně.
Redakce se obrátila na vedení Jihočeského kraje, který most spravuje a vlastní. Reakci poskytl vyjádření hejtman Martin Kuba (ODS). Ten připomněl, že dochází k pravidelným a naplánovaným kontrolám mostů. Jedna taková se uskutečnila v dubnu loňského roku, kdy byl stav na stupnici jedna až sedm označen hodnotou tři.
„V létě se při běžné kontrole objevila voda na izolaci. Naši mostaři jsou velmi opatrní. I když platila hodnota tři, tak jsme objednali u renomovaného dodavatele podrobné posouzení za jeden milion korun. To ukázalo hodnotu pět, což způsobuje omezení dopravy nad 23 tun. Zároveň to znamená, že se musí most během nadcházejících pěti let opravit. Kraj tedy nic nezanedbal, naopak k tomu přistupoval velmi pečlivě,“ řekl redakci Kuba.
K zanedbané údržbě a možnosti využít rekonstrukci Mánesovy v roce 2019 hejtman stručně vzkázal, že by si vedení města mělo připomenout, že tehdy ve vedení kraje seděli zástupci hnutí ANO. To mělo v letech před rekonstrukcí Mánesovy ulice ve vedení hejtmanství náměstka pro dopravu. V letech 2016 až 2017 jím byl Jan Kubík (ANO).
„Jestli má pan primátor pocit, že se měla rekonstrukce řešit jinak, tak možná měla, ale já byl tehdy v opozici a vládlo hnutí ANO. Udělala se standardní kontrola. My jsme tomu zároveň věnovali ještě větší pozornost, když jsme za milion korun objednali kontrolu navíc,“ dodal Kuba. Kraj teď bude muset most v nadcházejících pěti letech opravit. Nyní se přpravuje plán dopravního značení tak, aby se těžká doprava z mostu svedla po objízdných trasách.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
"To mělo v letech před rekonstrukcí Mánesovy ulice ve vedení hejtmanství náměstka pro dopravu. V letech 2016 až 2017 jím byl Jan Kubík (ANO)."
Ale od roku 2017 ANO ve vedení kraje nebylo. Hodně špatný pokus o manipulaci...