Od 1. března bude znovu otevřena příjezdová hala českobudějovického vlakového nádraží. Zprovozněny budou také provizorní pokladny a veřejné toalety. Do konce roku 2023 má být velká část rekonstrukce hotová. Za práce zaplatí Správa železnic o 82 milionů více.
Oprava historické budovy vlakového nádraží začala v červnu 2020. „Z hlavních prací jsou hotové technologické centrum budovy včetně trafostanice, střechy a také velká část sklepních prostor," uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. V centrální části nádraží je opravená fasáda, sochařská výzdoba a práce na nové krytině kupole.
Lidé museli teď při opravě pro příjezdy i odjezdy využívat pouze odjezdovou halu. Správa železnic v březnu otevře příjezdovou halu včetně nového informačního systému. Do prosince pak otevře také zrekonstruovanou odjezdovou halu. Konec stavebních prací plánuje SŽ nejdéle v prosinci. V roce 2024 ještě odstraní provizorní pokladny a WC, upraví také některé venkovní plochy.
Náklady jsou teď 771 milionů korun. Původní cena byla 689 milionů, dražší jsou práce kvůli řešení statických poruch a tomu, že firmy musely dělat úpravy, jež žádali památkáři. „To nejhorší máme za sebou a určitě už neočekáváme takové prodražení jako doposud. Předpokládáme, že by se cena mohla navýšit ještě o desítky milionů korun, ale už nepůjde o stovky milionů," řekl novinářům loni v srpnu ředitel SŽ Jiří Svoboda. Budovu opravuje sdružení firem Metrostav, Edikt a Avers.
Po opravě vznikne i nový hlavní vchod do budovy přímo z Lannovy třídy. Trasa z podchodů pod nástupišti přes budovu až na Lannovu třídu bude bezbariérová. Při opravě nádraží se změní a zlepší provozní prostory, upraví plochy pro komerční využití, zmodernizují veřejně přístupná místa, vznikne i administrativně provozní zázemí pro zaměstnance Správy železnic. Na nejfrekventovanějších místech budou obchody.
V jižním křídle budovy a jižním traktu centrálního křídla se dokončují rozvody sítí, pokládají podlahy, pracuje se na omítkách, montují se také výtahy. V březnu začnou práce i v části severního křídla, kde zatím stavbaři pracovat nemohli. „V centrální části nádražní budovy je hotová kompletní oprava fasády a sochařské výzdoby a práce na nové krytině kupole. Montuje se prostorové lešení a ochranný strop v odjezdové hale pro opravy vnitřních omítek haly a práce na vrcholové pyramidě kupole," uvedl mluvčí. V hlavní odjezdové hale, která je i během oprav přístupná, pokračuje obnova historické mozaiky. Tam dělají firmy nejnáročnější restaurátorské práce, uvedly.
Čtvrtek, 11. srpna 2022, 16:23
Historie budovy sahá do roku 1868. Stavbaři museli zachovat její původní vzhled. „Novorenesanční budova vlakového nádraží byla během války a náletů na jaře roku 1945 poškozená, takže nyní už nenajdeme původní konstrukce. Nacházíme zde spíš materiál z 50. let, kdy byla naposledy budova rekonstruovaná," uvedl dnes v tiskové zprávě stavbyvedoucí z firmy Metrostav Jan Prokeš.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.