Počasí dnes-1,2 °C, zítra2 °C
Sobota 22. února 2025  |  Svátek má Petr
Bez reklam

Zastupitelé napodruhé schválili dotaci pro letiště

Budějčtí zastupitelé dnes odsouhlasili provozní dotaci pro Jihočeské letiště České Budějovice. Smlouvu o financování společného projektu města a kraje v prosinci nečekaně neschválili a letiště se dostalo do provozních problémů. Vyřešil je nakonec kraj zasláním mimořádné dotace.

Při hlasování se v posledních měsících projevuje nejednotnost koalice ČSSD, Občané pro Budějovice a TOP 09. OPB a TOP 09 podle náměstkyně primátora Ivany Popelové (OPB) a Tomáše Bouzka (TOP 09) chyběly při prvním hlasování informace o dalším směřování letiště. Tentokrát pro přidělení dotace hlasovalo bez diskuse všech 38 přítomných zastupitelů.

Největším kritikem dotací pro letiště byl koaliční radní Bouzek, který dnes na jednání nebyl. Město z pozice padesátiprocentního vlastníka provozní společnosti, která žádný majetek nevlastní, nemá podle něj žádnou možnost, jak ovlivnit investice kraje, který je majitelem areálu. Opozičním hlasům podle něj nejde primárně o odmítání letiště, ale o to, aby peníze byly směřovány účelně a město mělo jistotu, že se „to rozběhne a začne to mít smysl“.

„Jsem rád, že Jihočeské letiště není rukojmím politikaření a poté, co koncem minulého roku zastupitelstvo města odmítlo poskytnout dotaci ve výši 16 miliónů korun, dnes napodruhé její poskytnutí jednohlasně schválilo. Toto hlasování vnímám jako pozitivní poselství pro kraj, že i město dostojí svým závazků přispívat na tento společný projekt,“ uvedl 1. náměstek primátora Miroslav Joch.

Podle předsedkyně finančního výboru zastupitelstva Petry Šebestíkové bude většina sumy poskytnutá městem použita na provoz a půl milionu na investice. Město i kraj sponzorují provoz stejným dílem - 16 miliony korun ročně. Jihočeský kraj investuje do modernizace a shání strategického partnera.

ČTĚTE TAKÉ: Rusové stojí o jižní Čechy a chtějí investovat do letiště

Předloni Evropská komise zamítla už schválený, zhruba miliardový projekt modernizace letiště a od té doby kraj financuje rozvoj ze svého. Letos na modernizaci v rozpočtu počítá s 95 miliony korun, na provoz s dalšími 16 miliony a za 42 milionů tam buduje heliport krajské záchranné služby. Investice do letiště provázejí v obou institucích emoce zastupitelů, protože zatím jde o ztrátový podnik.

Ve spolupráci s projektanty se podařilo zredukovat rozpočet na dostavbu letiště na zhruba 511 milionů korun. Za 95 milionů korun se letos pořídí radionavigační a světelné vybavení. Absence tohoto zařízení je zatím jednou z překážek pro zavedení pravidelných i charterových letů.

Zdroj: ČTK

Štítky Jihočeské letiště České Budějovice, Planá, Jihočeský kraj, město České Budějovice, dotace, letiště, projekt, TOP 09, České Budějovice, Tomáš Bouzek, ČSSD, Občané pro Budějovice, Evropská komise

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Badaxe Kocour

KV jsou poměrně malé letiště, za loňský rok měli asi 104 000 cestujících celkem což je nárůst (sice malý ale nárůst) oproti roku 2012. Většina připadá na Rusko, z toho na Moskvu 68%, pak Petrohrad a Jekatěringurg. Podle webu letiště jde především o lidi kteří tráví čas v regionu (asi lázně :-) ). Ale tam je majitelem a zřejmě i provozovatelem kraj, nikoli město

Neděle, 23. února 2014, 10:42Odpovědět

Hawky

Možná, že jediné prosperující letiště jsou ruské Karlovy Vary....jenže my nemáme lázně. Ale znovu opakuji. Pakliže by byl soukromý investor, tak mě to netrápí.

Neděle, 23. února 2014, 07:16Odpovědět

Badaxe Kocour

Ještě k velkolepým představám jak "bude letiště prosperovat". Podobně se před pár lety mluvilo v Brně. dokonce tam dokázali rozběhnout linku do Moskvy což je asi větší úspěch než do Sverdlovska. Jenže bohužel to vydrželo jen krátce a sny o velkém letišti krachly. A pokud se podíváme na poslední leta tak letiště Mošnov (v Ostravě) má počet cestujících meziročně nižší asi o 10%( rozdíl mezi roky 2012 a 2013) a Brno - Tuřany asi o 13,5%, takže o podobná letiště zřejmě velký zájem není. Nepatrný pokles má i Vídeň (je to v řádu desetin procenta) a nárůst asi o 1% má Praha. Ona šance že se letiště zaplatí je celkem malá, náklady na spoustu věcí jsou celkem dané , zaplatit se musí (třeba navigační systémy), ovšem to že se zaplatí je dáno zájmem dopravců letiště využívat a platit za jeho služby. A z letiště v Brně, což je asi přece jen větší město než naše Budějce létaly loni v létě 4 pravidelné linky týdně (některé už byly pokud vím zrušeny) což asi na uživení letiště nestačí. Chartery jsou sezónní záležitost a spoléhat se na ně lze jen velmi omezeně a představa že se nějaká společnost rozhodne létat od nás mi nepřijde moc pravděpodobné, naplnit tady letadlo by nebylo zrovna snadné, takže asi ani tudy cesta nevede. Právě proto mi připadá, že sypat peníze do něčeho kde nehrozí ani minimální šance na výdělek je nesmysl a trestuhodná blbost. Což asi konšelům nevadí, protože městské peníze je trápí jen minimálně, nakonec kdoví jestli na podzim nedostanou kopanec a nepůjdou od válu, ovšem promrhané peníze už samozřejmě pomohou nějaké kamarádské firmě. A abych nebyl podezírán že si vybírám účelově jen pokles v ČR, naše nejbližší letiště, tedy Linz, má podobný pokles pasažérů, tedy asi 8% a to jde o letiště s poměrně známými dopravci kteří tam mají pravidelné linky, s dobrou dostupností po dálnici A1. Pro nadšence je tady odkaz na zdroj pro Linz http://www.flughafen-linz.at/www/cm/cz/company/facts/statistics.html , údaje jsou pro roky 2011 - 2012 (novější jsem nenašel). V zásadě jde o to, že představy v nějaké prezentaci a realita se mohou (a zřejmě budou) značně rozcházet a že to zřejmě dopadne jako to "splavnění", kde se nějak ta slavná návratnost nekoná a kolem řeky zdá se nepřibylo zaměstnání, v hotelích a hospodách, jak se původně líčilo, ani turisté se nervou na přístavištích o místa. To že by ti, kdo o tom rozhodli byli nějak odpovědní za zřejmý krach ani nemluvě.

Neděle, 23. února 2014, 06:19Odpovědět

Badaxe Kocour

Ano, kdyby byl most u Štecherova mlýna, pak by to nějaký smysl mělo, jenže ten most tam není a zřejmě ani v nejbližších letech nebude. Ostatně pokud by most byl právě u štechráku, nedává to moc smyslu, snad krom té záchranky, pokud by měl řešit spojení od Krumlova na Lidickou, bylo by asi logičtější napojení spíše na začátku Rožnova (tam kde je řeka od ulice jen pár metrů a kde se nepůjde s komunikací skrze zástavbu. I když mi připadá že je to celkem zbytečné (pokud se nebude pokračovat dál na Mladé a to je opět výhodnější na tom konci Rožnova. Navíc od Krumlova je možné jednoduše odbočit na Včelnou a tudy sjet na Lidickou. Takže most tam asi má prioritu minimální. Bohužel i já mám pocit, že stejně jako "slavné" splavnění je to jen další nesmysl který má "přesměrovat" obecní peníze do něčích kapes.

Sobota, 22. února 2014, 19:27Odpovědět

Roman Beran

Heliport je pouze zástěrka, aby zavřeli lidem .... (s tím souhlasím). S tou trasou záchranky do nemocnice, ale je to jinak. Má být postaven most na Papírenskou (okolo Stecherova mlýna) , pak by ta rychlost byla I.A, ale ... zase ale - musela by ta spojnice letiště - Papírenská existovat - a zase jsem v tom ...... prvotní jsou investice do dopravy a ne do letiště. Mimochodem, stačí se podívat na zastupitele kraje, města, vedení letiště, lidi zaměstnané na letišti a všem je to jasné (stejně tak to bylo s ČB plavební). Je z toho na bli.. Všichni to víme, ale nic se nemění :-(

Sobota, 22. února 2014, 15:42Odpovědět

Badaxe Kocour

Důvodem samozřejmě může (nikoli musí) být právě to, že pokud jde o nemocnici, nebo jinou podobnou "citlivou" věc, je to dobré "krytí" pro i třeba nesmyslné vyhození peněz. Kdo se bude ptát na to proč vyhazovat peníze, když to "slouží" takzvaně dobré věci, když jde snadno takového šťouru napadnout že je proti záchraně životů :-( je to celkem obvyklý tah. Ono by jistě bylo levnější, vylepšit vybavení současného heliportu, ale asi by na tom nebyl až takový "vejvar".

Pátek, 21. února 2014, 16:18Odpovědět

Hawky

Badaxe K. - souhlas. Navíc mi nějak uniklo, proč je vlastně potřeba budovat nový heliport? Ten stávající je blízko špitálu a taky si nevzpomínám, že by někdo napadl jeho navigační zázemí....

Pátek, 21. února 2014, 14:57Odpovědět

Badaxe Kocour

Když odhlédnu od velmi pochybného přínosu pro město (stejně se hájilo přístaviště a co je z něj), přijde mi stavba heliportu pro záchranku na letišti v Plané poněkud pochybná. Důvodů je hned několik, první a myslím zcela jasný je, že pokud tam přistane vrtulník, bude pacient převážen po dlouhé a silně zatížené trase po Litvínovické, přes most, Mánesovkou a B. Němcové přes několik křižovatek a ucpanými ulicemi, což rozhodně nebude příliž rychlé, ani pokud sanitka dokáže prokličkovat mezi auty. Takže sice se pacient rychle vrtulníkem dostane do ČB, ale pak se bude přepravovat celkem daleko skrz město a přes řeku (třeba nájezd na most není ve špičce nic moc). Mnohem logičtější mi přijde takový heliport vybudovat přímo v areálu (třeba za budovou C kde je trávník cca 40x80m), kde by následná doprava odpadla. Politikáři jistě vyběhnou s tím že letiště má navigační systém a podobné vyprávěnky, jenže ono je to tak, že vrtulník přistává i na druhém konci, tedy třeba u nehody a bez podobného vybavení (někde na louce rozhodně není) a pokud se pamatuji tak za povodní sedaly i velké vrtulníky Mi-8 bez problému na trávník u škodovky. Takže asi to vybavení není nutné na úrovni letiště a bylo by je možné ho pořídit (zřejmě i levněji) přímo pro záchranku a rovnou ve špitálu. Po pravdě, pokud se má používat vybavení letiště (což je jediný jakž takž rozumný důvod) pak co bude stát těch 42 mega? Namalování kruhu s písmenem H ? Opět mi celé vyprávění kolem "heliportu" přijde jako účelové žvanění aby "veřejnost" sklapla, protože "přece nechcete aby se lidi nedostali do špitálu", že. Po pravdě jsem zatím nenašel rozumný důvod proč lít městské peníze do letiště které je kraje, ani proč město má 50% společnosti bez majetku, která kraji bude to letiště provozovat. Pokud by totiž platily kecy "konšelů" o tom jaký to bude přínos, pak se objevuje otázka, kolika penězi se podílí třeba Hluboká nebo Krumlov, jímž ten přínos bude minimálně stejný, Budějce jsou součástí kraje, takže pokud je letiště "krajské" už svůj díl "vysolili" a za své tam třeba zajišťují MHD a další služby. Logické by se mi zdálo že si kraj své letiště bude udržovat za své (nebo s někým kdo z toho bude mít svůj zisk), takhle mi to přijde jako bych si pořídil zahrádku, ale na její zrýpání a zalévání si našel někoho kdo mi bude zadarmo makat a po sklizni je vše moje. Z pohledu kraje jistě chytré, z pohledu města nic moc. No aspoň vím koho nevolit až budou (celkem brzy) volby

Pátek, 21. února 2014, 13:59Odpovědět

Hawky

Jestli to chtějí zafinancovat Rusové, tak proč jim v tom bránit?

Pátek, 21. února 2014, 08:46Odpovědět

Roman Beran

Vyhozené peníze (pochopili to na ROPu i v EU :-). Kdyby ty prachy raději dali do obchvatu města ...

Pátek, 21. února 2014, 08:02Odpovědět

Zastupitelé napodruhé schválili dotaci pro letiště  |  Doprava  |  Zprávy  |  Budějcká Drbna - zprávy z Českých Budějovic a jižních Čech

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.